Välvd eller “böjd” TV som Philips kallar konceptet sägs varit en design-gimmick från början och nu plockar man bort modellerna från nordiska sortimentet.
Det är Henrik Kyhl, vd i Norden på TP Vision, företaget bakom Philips TV, som levererar en rejäl känga till konceptet med böjda eller välvda TV-apparater. Företaget har fortfarande flera egna modeller välvda modeller i sitt utbud men det hindrar inte Henrik Kyhl från att såga konceptet med fotknölarna.
– Böjd TV var en design-gimmick som konsumenter aldrig riktigt tog till sig, så vi plockar bort det från vårt sortiment i Norden, säger Henrik Kyhl i ett uttalande.
Uttalandet bekräftas även av de senaste undersökningarna från GfK som visade att endast 6 procent av alla sålda TV-apparater i Norden under de tre första månaderna var välvda.
Endast två välvda modeller återstår
Philips sista två välvda TV-apparater i Norden är 55PUS8700 och 65PUS8700 som båda är utrustade med Philips klassiska ambilight-bakbelysning som enligt tillverkaren ska ge en förhöjd tittarupplevelse genom att belysa väggen bakom TV:n med RGB-lysdioder som anpassas efter bilden.
I pressmeddelandet som lyder “Philips dödförklarar böjd TV i Norden” sägs samtidigt ingenting om hur företaget ser på alla de konsumenter som redan köpt en välvd TV.
Att TP Vision nu bokstavligen dödförklarar välvda TV-apparater skickar samtidigt en stark signal till företagets konkurrenter där både LG och Samsung har flera välvda modeller i sitt utbud. Inte minst Samsung har också fokuserat extra hårt på välvda modeller, inte bara i sitt produktutbud utan även i sin marknadsföring.
Samtidigt kan man konstatera att detta blir andra gången på förhållandevis kort tid som TV-marknaden tar handen från nya påkostade tekniker och designsatsningar. Senast var det 3D-teknik som marknadsfördes hårt under flera år men som idag mer eller mindre dött ut helt, trots att tekniken på exempelvis högupplösta OLED-apparater fungerar förvånansvärt väl idag.
Hur övriga TV-konkurrenter ser på Philips uttalande och sina egna satsningar på välvda modeller är ännu oklart.
“ser på alla dem konsumenter som redan köpt en välvd TV.”
“ser på alla de konsumenter som redan köpt en välvd TV.”
Då är det lika bra att Philips lägger ner ambilight också för det om något är “design-gimmick” som ner förstör TV upplevelsen än förstärker den, speciellt i snabba filmsekvenser.