PhysX för GeForce kräver mycket av processorn

0

Small preview image

NVIDIA har nyligen lanserat en ny Forceware-drivrutin som gör det möjligt att aktivera PhysX på alla GeForce-grafikkort från GeForce 8-serien och senare. På Fudzilla har man gjort lite snabba tester med det nya FluidMark PhysX-testet där man jämfört GeForce PhysX mot AGEIAs separata PhysX-acceleratorkort. Resultaten var ganska intressanta på flera sätt, först och främst visade sig ett GeForce 8800 GT-kort betydligt kraftfullare än AGEIAs separata fysikprocessor och klockades för 83fps med 4921 poäng, medan AGEIA PhysX stannade vid 30fps och 1735 poäng.



Men vad som gjorde det hela ännu mer intressant var att prestandan ändrades dramatiskt när man lade en extern belastning på processorn i datorn. Prestandan i FluidMark sjönk både med GeForce-kortet och AGEIA PhysX men det var grafikkortet som förlorade klart mest när processorn fick jobba med annat. Poängen sjönk till 1282 för AGEIA PhysX medan GeForce-kortet tappade så mycket som ner till 1344 poäng.


It seems like the Geforce PhysX implementation is highly CPU dependent, and although some of this might have to do with the CUDA implementation, we didn’t expect to see the kind of performance drop we saw. It doesn’t bode well for PhysX in CPU heavy games and as yet we have no idea how well it works in GPU heavy games.


Med andra ord kan det kanske bli lite problematiskt i CPU-begränsade spel och frågan är väl även om NVIDIA “fuskar” genom att låta processorn ta en stor del av jobbet.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments