Sony lanserade Playstation 5 för över ett och ett halvt år sedan. Nu bekräftas tekniken Variable Refresh Rate som utlovats sedan lansering stå redo inom ett par månader.
Spelkonsolen Playstation 5 lanserades för 18 månader sedan. Sony har sedan lanseringen lovat att stöd för Variable Refresh Rate (VRR) ska implementeras i konsolen. Detta har dock inte hänt ännu men ett nytt blogginlägg från Sony menar att det kommer att ske inom de kommande månaderna.
Variable Refresh Rate är en teknik som kan användas tillsammans med HDMI 2.1-kompatibla bildskärmar och TV-apparater. Tekniken fungerar på så vis att bildskärmens uppdateringsfrekvens ändras dynamiskt för att matcha antalet bildrutor per sekund som spelkonsolen skickar ut. Tekniken har funnits tillgänglig hos Microsofts spelkonsoler Xbox Series X och Series S sedan lansering. Nu kommer den då snart till Playstation 5.
Inte alla speltitlar kommer med stöd för VRR implementerad. Sony kommer dock göra det möjligt för PS5-användare att tvinga fram VRR även om en specifik speltitel inte har stöd för tekniken. Däremot varnar företaget för att användare i värsta fall kan komma att uppleva vissa oväntade visuella effekter som ett resultat. Något som inte vore helt förvånansvärt om tekniken tvingas fram i speltitlar som saknar stöd för den. VRR är å andra sidan som tidigare nämnt helt frivilligt att använda vare sig en speltitel har stöd för tekniken eller ej.
Sony är fortsatt luddiga när det kommer till något slags lanseringsdatum eller lanseringsfönster för VRR på PS5. Det enda vi vet i skrivande stund är då att det ska implementeras ”inom de kommande månaderna”.