Det nya regelverk som Postnord implementerat har strukit många kunder mothårs och nu tvingas postombudet att skicka tillbaka 400 000 paket till sina hemländer efter obetalda importavgifter.
Den första mars införde Postnord ett nytt regelverk som innebär att mottagare av paket som skickas från länder utanför EU måste betala importavgift samt en hanteringsavgift innan paketen kan nå sitt slutmål.
Nu rapporterar SVT att postombudet förbereder sig för att skicka tillbaka 400 000 paket vars avgifter inte har betalats av mottagarna. Denna summa utgör omkring hälften av alla paket som har anlänt sedan den första mars.
Många av dessa paket sägs vara leveranser som beställdes innan det nya regelverket trädde i kraft, men som inte hann levereras innan dess. Dessa pakets mottagare känner då att det inte är värt att betala det höjda priset för sina paket och väljer att inte hämta ut sina försändelser som sedan måste skickas tillbaka.
“Vi är en del i en internationell överenskommelse som säger att om man får en vara som kommer från ett annat land och som inte hämtas ut så ska den skicka tillbaka till det landet” säger Thomas Backteman, Postnord till SVT
Antalet paket har minskat drastiskt
Kring juletid förra året var det omkring 160 000 paket som varje dag anlände till Postnords terminal vid Arlanda. Efter att de nya reglerna infördes den första mars så har denna siffra sett en nedåtgående trend och idag är det endast omkring 17 000 paket som anländer varje dag.
Backteman nämner till SVT att Postnord önskar att man hade fått mer tid på sig att implementera det nya regelverket. Enligt Backteman hade detta kunnat låta kunder förbereda sig på de nya reglerna och antalet paket som måste skickas tillbaka hade inte varit lika högt.
“Det hade varit bättre för oss och det hade varit bättre för mottagarna, som hade kunnat förbereda sig för att systemet kommer. Det hade sannolikt varit bättre för statskassan att få ett mer ordnat ikraftträdande, eftersom vi nu tvingas skicka tillbaka väldigt många försändelser.”
För ungefär en och en halv vecka sedan rapporterades antalet paket som behöver returneras vara omkring 200 000. Detta innebär att antalet har fördubblats under en kort tid och det visar hur stor inverkan det nya regelverket har på e-handeln.
Minskad miljöpåverkan
En fråga som ofta ställts kring hur alla dessa paket ska levereras tillbaka till länderna de skickats ifrån är den miljöpåverkan som detta kommer att ha.
En stor andel av paketen som kommer från länder utanför EU levereras via flyg. Kravet är att paket som dessa skickas tillbaka via samma transportsätt som de först levererades med. Postnord har dock fått göra ett undantag och omkring 80 procent av dessa 400 000 paket kommer istället att skickas tillbaka via båt. Något som enligt Backteman kommer att ha en mindre miljöpåverkan.
Backteman nämner dock att idealet vore att människor inte beställer hem varor som man sedan inte hämtar ut. Han nämner även att han förväntar sig att den negativa trend som inletts sedan den första mars kommer att avta och e-handeln ser ett uppsving igen.
Enligt flera andra medier, bland annat DN så är det över 400 000 paket.
Många som inte vill göra rätt för sig. Kan i och för sig förstå dem som beställt innan de nya reglerna kom och leveranser efter men detta gäller inte alla dessa paket. Problemet är att detta ställer till det för oss som vill vara ärliga och betala skatt plus avgift då PostNord nu antagligen kommer bli tvingade att höja avgiften för att täcka alla omkostnader.
Det innebär du jag och andra som betalar vad det kostar får betala något mer än om samtliga betalar vad det kostar. Samma sak som skatter i samma logik att så länge det flys skatter får vi andra betala deras skatter med högt skattetryck. Är det så väldigt svårt förstå. Det är uppenbart du och några till som vanligen gör jag ser inget skäl repetera vad redan skrivits väl.
Sorry blir bara irriterad , ja näst intill deprimerad över kapital förstöring och miljön blir lidande av att folk inte hämtar ut sina paket.
Sedan att jämföra det med skatter bli helt fel men jag förstår vad du menar.