PowerColor gjorde något som nog få grafikkortstillverkare kommer att trumfa. Man tog AMDs mycket populära Radeon HD 4850 grafikkort och fyrdubblade minnesbufferten från 512MB till hela 2GB. Även om det varit en del klagomål på Radeon HD 4850 just angående den något låga minnesbufferten verkade det nästan lite överdrivet att helt sonika fyrdubbla minnesmängden. I alla fall på en mellansegments GPU som 4850 då det kan bli svårt att ge minnet tillräckligt mycket data att arbeta med. Men innan man dömer ut ett innovativt tänkande som detta vill man gärna se lite rejäla tester och det har man nu publicerat på Guru3D.
Man har testat PowerColors nya Radeon HD 4850 grafikkort som tyvärr inte bara har mer minne än standardkortet, klockfrekvensen är samtidigt sänkt till 1800MHz från 1980MHz. Vilket går emot de första uppgifterna som faktiskt talade om en överklockad minnesbuffert.
Det visar sig också i mer eller mindre alla tester att just minnesklockfrekvensen ofta betyder mer än minnesmängden i dagens spel, kommer man över 512MB är det svårt att få någon verklig vinst i att öka mängden grafikminne. I alla fall om det är en mellanklass GPU som ska förse minnet med data.
I ett av testerna ser man en märkbar prestandavinst, då vid 2560×1600 upplösning och med riktigt aggressiva grafikinställningar. PowerColor ska ha en eloge för sitt innovativa tänkande men det verkar som att vi fortfarande inte är i behov av 1GB+ minnesbuffertar på grafikkort.