Prestanda-SM 2006 – Preliminära vinnare och resultat

0

Vi sammanfattar årets Svenska Mästerskap i datorprestanda med en preliminär resultatlista. Läs mer om 2006 års överklockningsmästare och den rafflande slutspurt vi varit med om i kategorin Pris/Prestanda.

År 2006 har varit ett minst sagt händelserikt år på datorfronten och när vi i början på december drog igång SMPC2006 var det med en hel del förhoppningar och förväntningar. Vi har sett flera anmärkningsvärda produktlanseringar under året och att se dessa pressas till sin yttersta gräns i Prestanda-SM är vi många som sett fram emot. Men även själva tävlingen i sig var nu något speciellt, Prestanda-SM 2006 är faktiskt det femte i sitt slag och för femte året i rad har vi nu alltså korat Sveriges bästa överklockare. En hel del har hänt sedan första mästerskapet år 2002 och den stora skillnaden är den seriositet som deltagarna numera går in i tävlingarna med. Överklockning har helt enkelt tagit ytterligare steg i sin utveckling där tiden och pengarna som läggs ner i sporten ökat markant. Det är verkligen eliten i Sverige som deltar i Prestanda-SM och resultaten är också därefter.
Vi har under SMPC2006 även tagit med en tredje kategori i mästerskapet, nämligen Pris/Prestanda. Som namnet antyder handlar det här om att nå så bra prestanda som möjligt inom en given budget och det har i år mynnat ut i en minst sagt spännande tävling med flera imponerande resultat. Helt klart är att överklockningen som blivit en allt mer seriös verksamhet trots allt har sina rötter i entusiaster som just vill pressa det sista ur sin hårdvara, oavsett budget.

Ska vi gå vidare med resultaten för SMPC2006 så är det som vi tidigare nämnt på en riktigt hög nivå överlag. Marcus "Kinc" Hultin, den regerande mästaren, tog snabbt kommandot i 3DMark-kategorin och vi fick även uppleva ett världsrekord i SMPC2006 när han publicerade sitt vinnande resultat på 23 734 poäng. Rekordet stod sig förvisso bara några timmar men det är trots allt en stor bedrift med tanke på det extra jobb som kommer med videoverifiering och övrigt under Prestanda-SM. Kinc har för andra året i rad tagit titeln som Sveriges bästa överklockare inom 3DMark och efter ett år fyllt av både världsrekord och överklockningsuppvisningar är det onekligen en förhandsfavorit som infriat förväntningarna.

Kinc må vara dubbel svensk mästare i 3DMark, men han är inte mesta mästare sett till SM-titlar i raken. Vi har nämligen en historisk vinnare i form av Robert "crotale" Kihlberg som under SMPC2006 tagit sin tredje raka mästerskapstitel i Procentuell Överklockning och det går knappast att klaga på sättet heller. Robert höll sig lugn även under våra spurtpriser och publicerade sina första resultat bara med ett par dagar kvar tills tävlingsavslutningen. Men vilka resultat sedan, även om världsrekordet från förra året på 203% fortfarande står sig lyckades Robert komma snubblande nära detta magnifika resultat. Roberts 1.4GHz Intel Celeron Mobile stannade nämligen på 4.219GHz och en slutgiltig överklockning på 201%. Robert tar för tredje året i rad hem SM-titeln och för andra året i rad lyckas han också bräcka drömgränsen på 200%, imponerande var ordet.

Vår tredje kategori har som vi nämnt flera gånger tidigare blivit en riktig hit under SMPC2006 och att man med en budget på blott 8000 kronor kan bygga sig en så pass kraftfull dator som vi fått se prov på här påvisar precis vad överklockning handlar om. Att få ut så mycket som möjligt ur det system man har. Vi såg snabbt att Pris/Prestanda skulle bli en grymt jämn gren, men efter att våra preliminära resultat nu är sammanräknade visade det sig att det blev mer än så. Vi har nämligen fått tre deltagare på exakt samma poäng. Marcus "Kinc" Hultin, Jon "Elmor" Sandström och Marcus "Marquzz" Ellby ligger på vardera 48 poäng jagade av Peter "Incido" Nilsson på 44 poäng. Vi har efter en snabb genomgång dock insett att det kan komma bli tal om diskningar i tävlingen, inte någon av dessa deltagare som det ser ut nu men trots allt diskningar som skulle påverka slutresultatet i tävlingen då poängfördelningen ändras. Vi kan därför inte sätta en preliminär vinnare i Pris/Prestanda ännu innan vi utforskat detta närmare så dramatiken håller alltså i sig ytterligare.

Det ska alltså hållas i åtanke att detta bara är preliminära vinnare i årets mästerskap och vi kommer direkt att påbörja vår verifiering för att slutligen fastställa de svenska mästarna i datorprestanda år 2006. Räkna med att det kommer att komma flera artiklar kring SMPC2006 under de kommande veckorna, för att inte tala om de preliminära resultaten i Pris/Prestanda.

Mer information om resultaten i Prestanda-SM 2006 går att hitta på den officiella SM-sajten.

:: Prestanda-SM 2006

Vi vill slutligen tacka alla deltagare som varit med i årets Prestanda-SM och självfallet gratulera dem som tagit sig upp på pallplats.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments