PS4 Pro utlovar med kraftfullare komponenter spel i 4K-upplösning. Detta är dock inte detsamma som äkta 4K, häng med när vi förklarar skillnaderna.
- PS4 Pro renderar bara ett fåtal spel i äkta 4K-upplösning
- Sony har två nya renderings- och uppskalningstekniker som leverer “4K-lik” bildkvalité
- Vissa titlar renderas i 1800p medan andra renderas i olika upplösningar beroende på scen
- Nästan alla spel på PS4 Pro väntas renderas i högre upplösning än 1080p
- En PS4 Pro ger tekniskt bäst 4K-upplevelse av alla spelkonsoler
- En PC kommer oftast leverera högre detaljrikedom i 4K men kräver kostsamma komponenter
- PS4 Pro kan ge bättre bild och högre fps även i 1080p-upplösning genom supersampling
- Avståndet till din TV gör ofta 4K-upplösning nästan helt omöjligt att skilja från 1080p
UltraHD och 4K-upplösning är tillsammans med HDR det hetaste sedan skivat bröd på TV-spelsmarknaden. Upplösningens 3 840 x 2 160 pixlar är en fyrdubbling från antalet pixlar i 1 920 x 1 080 pixlars upplösning. Vilket i sin tur i teorin fyrdubblar den teoretiska beräkningskraften som krävs för att rendera ett spel i 4K-upplösning. Både Sony och Microsoft levererar nu uppdaterade modeller av sina spelkonsoler som ska ge stöd för både 4K-upplösning och HDR. Medans båda konsolerna levererar äkta 4K-stöd för film och media är det en annan historia när det kommer till spel.
Xbox One S använder sig av traditionell uppskalning där snarlik hårdvara som i Xbox One fortfarande renderar dina spel i 1080p-upplösning (som bäst). Detta skalas sedan upp till dubbla upplösningen av konsolens videokrets och innehåller alltså inte mer renderad data än den traditionella 1080p-signalen från vanliga Xbox One.
Rejäl ökning i beräkningskraft
Playstation 4 Pro introducerar däremot ett betydligt mer avancerat och dynamiskt sätt att hantera stödet för 4K-upplösning. Detta görs möjligt genom att Sony, till skillnad från Microsoft, gjort en rejäl uppgradering av komponenterna i sin spelkonsol. Den åttakärniga processorn arbetar i 30 procent högre klockfrekvens och den AMD Polaris-baserade grafikkretsen har dubbelt så många beräkningsenheter och en något spetsad klockfrekvens. Resultatet är att Playstation 4 Pro kan leverera mer än dubbelt så hög renderingsskraft som sin föregångare Playstation 4. Detta matchat med extra ramminne dedikerat för andra systemresurser gör att PS4 Pro får runt 1 gigabyte extra GDDR5-minne att leka med. Ungefär hälften görs tillgängligt för utvecklare och det mesta används för att optimera prestandan i spel och konsolens 4K-gränssnitt.
Playstation 4 Pro | Playstation 4 | AMD Radeon RX 480 | |
---|---|---|---|
CPU | 8 x AMD Jaguar - 2,1 GHz | 8 x AMD Jaguar - 1,6 GHz | - |
GPU | Polaris 10 36 beräkningskluster - 911 MHz | Graphics Core Next 18 beräkningskluster - 800 MHz | Polaris 10 36 beräkningskluster - 1 266 MHz |
Beräkningskraft | 4 198 GFLOPS | 1 843 GFLOPS | 5 834 GFLOPS |
Minne | 8 GB GDDR5 - 218 GB/s | 8 GB GDDR5 - 176 GB/s | 8GB GDDR5 - 256GB/s |
Extraminne | 1GB DDR3 (För systemresurser) | - | - |
Då det i teorin krävs en fyrdubbling av beräkningskraften för att gå från 1080p till 4K-upplösning säger enkel matematik att även PS4 Pro bör få problem med äkta 4K-upplösning. När vi definierar äkta 4K-upplösning menar vi att spelkonsolen ska rendera alla objekt med 3 840 x 2 160 pixlar samt använda grafiktexturer skapade för denna upplösning.
Levererar Playstation 4 Pro äkta 4K-upplösning i spel?
Det korta svaret är; Ja, ibland. Vissa spel, särskilt äldre titlar från tidigare Playstation-plattformar, är förhållandevis lättdrivna. Dessa spel och även mindre grafiskt tunga nyproduktioner kommer att kunna renderas i äkta 4K-upplösning. Ett exempel är Naughty Dogs “The Last of Us”, en titel från början utvecklad för Playstation 3 som enligt utvecklarna ska kunna renderas i äkta 4K-upplösning på Playstation 4 Pro.
Playstation 4 har samtidigt haft problem med att driva vissa speltitlar redan i 1080p-upplösning vid vettig bildfrekvens. Vilket gör det uppenbart att Playstation 4 Pro inte kommer att kunna driva dessa eller andra mer grafiskt tunga titlar i 4K-upplösning.
Med det sagt har Sony inte kastat in handduken i jakten på en bättre grafisk upplevelse. Företaget har istället utvecklat flertalet olika renderingstekniker för att i teorin krama ur bästa möjliga bildkvalité ur varje speltitel. Målet är att nå så nära en äkta 4K-upplösning som möjligt utan att gå ner under de 30 eller 60 bilder per sekund som konsolspelen låser sin uppdateringsfrekvens till.
Detta var ren reklam för sony ,Den klarar ej att driva flera spel i 60Bps i 1080 HD (vissa verkar ha problem i 30Bps) så att säga att detta är en bra lösning för 4k är bara ren bull… /eller reklam.
Nu är jag för att säga ingen anhängare av konsoller men ändå lite kritik måste man väl kunna tillåta sig /gäller även er då.
Annars stort tack för en trevlig sida MVH Arne
slutsatsen vvr däremot ok. Men har så svårt för att folk godkänner vad som hellst hårdvarumässigt när det står sony eller apple på grejerna än fast det borde komma rejäl kritik
Att överklocka en väldigt klen proc 30% gör ej underverk inte AMD s grafikkrets med en fördubbling heller. Fast beror så klart på vad man har för krav. För barnspel framförtvn så duger nog detta perfekt aj aj nu var jag elak igen.
Om dom ändrat till en 8 kärnig Zen & dubbla 480 så hade dom kunnat uppdatera grafiken till 4k med uppskalering . (framförallt klara 1080P i 60 bilder på spel idag & nåt år framöver) Men att släppa detta & kalla det en uppdatering pga överklockad gammal hårdvara gör en inte särskilt imponerad, inte idag & inte om ett år.
Vi lider redan av att hårdvaran är för klen på denna och vid alla portningar till pc men det är så det ser ut helt enkelt.
Men positivt e det att det åtminstånde går framöver.
Jag ber om ursäkt att jag var så negativ i denna tråd MVH Arne
Bra artikel (var en artikel om tekniken inte Hårdvaran.)
Hej Arne, roligt att se ditt engagemang! 🙂 Som du själv verkar komma till insikt om skulle jag dock säga att den är lite missriktad. Artikeln är som sagt endast en teknikartikel och egentligen allt är teori och ren teknisk information. Som vi också ofta påpekar kommer från Sony själva. Även om det faktiskt även finns objektiva utlåtande nämnda i artikeln som även finns i referenserna. Även om du och jag skulle vilja se en konsol som verkligen klarade “äkta 4K”-upplösning är det helt enkelt inte rimligt med dagens teknik. Sony gör, vad det verkar, ett tappert försök. Men faktum… Läs hela »
Apropå frågeställningar: Alltså detta med “äkta 4K”. Vad är det egentligen? Är det “Quad 2K” (1920×1080 + 1920×1080 + 1920×1080 + 1920×1080) som är 3840×2160, eller är det 4096×2304? 4K, “äkta 4K”, “Ultra HD”.. efter några år och olika varianter med upplösningar där man på det horisontella planet dansar in kring 4000 pixlar (dvs 4 tusen = 4K) så skapas det lätt förvirring. Kan verkligen inte förstå mig på Sonys miss att skippa Blu-ray 4K! Det var ju dessa grejer som PlayStation hade fördelar med i mängder av år. När PS3 och Xbox 360 kom så satsade PS3 på Bluray… Läs hela »
Det är bra frågor och frågeställningar alltihop C-J. Den första har två svar. 4K är för multimedia och konsumenter detsamma som Ultra HD. Detta är 2 x horisontala och 2 x vertikala upplösningen av 1080p = 3840 x 2160. 4K i filmvärlden (biografer, studios osv) är traditionellt DCI 4K (Digital Cinema Initiatives) med 4096×2160 pixlar. För vanliga svenssons är det alltså 3840×2160 som gäller. 🙂 Sen kan jag bara hålla med om UHD BR-stödet. Helt magiskt att Sony backar från Blu-ray när man tidigare varit drivande i frågan. Jag kan ur en ekonomisk synvinkel förstå Sony. De har lagt ner… Läs hela »
Jepp, men den där tredje 4K-varianten tog du inte upp. Både 3840×2160 och 4096×2304 är 16:9. Kollar du på exempelvis Apples iMac-lineup så har du 5K (5120×2880) och 4K (4096×2304). Så även på LGs nya “Mac-skärmar”. Tre olika vanliga “4K” har vi: 4096×2304 (dator) 4096×2160 (bio/studio) 3840×2160 (Bluray/TV/TV-spel) Tror att många kan känna sig förvirrade. Vad exakt är 4K? Finns dessa varianter, och förmodligen ytterligare någon. Hos CDON har du ju en ingång för att kunna få fram enbart 4K-filmer. Går ju åt minst en halv förmögenhet för att bygga upp en 4K-samling i filmhyllan – just nu år 2016.… Läs hela »
Så Xbox One S klarar att spela upp UHD Blu-ray-skivor?
UHD-BR bristen på stödet kan jag förstå till viss del. Dom flesta köper digitalt eller har digitala nedladdningstjänster idag. Förra gången (blue-ray) så köpte sony upp dom flesta amerikanska filmbolag för att vinna kriget mot Hd-dvd. vilket dom gjorde av den anledningen. men bidde dyrt & dom slet ekomomiskt ett tag efter detta (om ni minns) Så gissar att det inte blir samma satsning på detta beror på ovanstående och för att marknaden blivit annorlunda. Sen så får jag återigen be om ursäkt om mina förra inlägg i denna tråden dom var inte nyanserade & jag var trött. Är snarare… Läs hela »
Ska tilläggas att jag är datornörd på riktigt har en 6850 @4,7Ghz dubbla 780ti på speldator ,en dual proc 8 kärnor @2,8 med titan (för annat än spel) en 4 kärnig server med 4st minisas & 2 SSD +HDx6 & skräpdatorn som jag har vid tvn e en 4 kärnig socket 1151 med ett 760 mini itx kort så konsollerna måste leverera för att vara intressanta.(för mig) Störta besvikelsen detta år blev Skylake-e som jag väntat på sen sandy-bridge kom ut men allt har nästan försvunnit från roadmappen (ska dock kolla in Purley plattformen & om mot förmodan Zen skulle… Läs hela »
Tack för det trevliga bemötandet på denna sidan, än fast man inte var så nyanserad själv. Gillar verkligen denna sidan. MVH Arne