Specialutvecklade renderingstekniker
En av Sonys nya renderingstekniker kallas “Geometry rendering” och låter utvecklare skapa en 4K-liknande bild av blandat grundmaterial. Detta genom att en 1080p-rendering görs till en minnesbuffert med djupvärde som motsvarar dem från en 4K-buffer. Genom en efterbearbetning av renderingen kan 1080p-materialet extrapoleras till en 4K-bild. Räknat i pixlar skulle det vara en äkta 4K-upplösning där de extra pixlarna estimerats från en 4K ID-buffert. Den stora nackdelen är dock att detta inte påverkar texturer och således blir dessa fortfarande uppskalade 1080p-texturer där inte heller spegeleffekter skulle förändras. I teorin ska detta ge en skarpare bild än vanligt uppskalad 1080p-signal samtidigt som den är resurssnål. Sony har dock en mer avancerad lösning för de utvecklare som vill pressa bildkvalitén till max.
Checkerboarding kommer att vara mer tidskrävande för utvecklare att implementera men gör det möjligt för även tungdrivna speltitlar att leverera betydligt bättre bildkvalité än en uppskalad 1080p-signal.
1800p-upplösning blir populärt på PS4 Pro
För checkerboarding krävs en buffer på den udda upplösningen 1 920 x 2 160 pixlar. Tillsammans med en liknande teknik, för att använda ID-buffern för att multiplicera färger, som i geometrisk rendering ska man kunna leverera en bild som är bättre än 1530p. Till skillnad från geometrisk rendering påverkar checkerboarding även detaljerna i texturer och spegeleffekter. Detta ger en klar förbättring jämfört med traditionellt uppskalad 1080p.
Enligt systemarkitekten Mark Cerny på Sony ska flera stora spelutvecklare använda checkerboarding för att rendera spel vid 1800p- eller 2160p-upplösning. Vilket resulterar i en bild som rent tekniskt och troligtvis även upplevelsemässigt inte kan mäta sig helt med äkta 4K-upplösning. Samtidigt bör det ge betydligt bättre bild än en traditionellt 4K-uppskalad 1080p-rendering.
Sony påpekar även att flera speltitlar kommer att använda sig av en dynamisk upplösning. Grafikmotorn kommer då helt enkelt ändra renderingsupplösning efter belastning. Ett exempel sägs vara Shadow of Mordor som renderar spelet i 80 till 90 procent av 4K-upplösning beroende på scen. Även Deus Ex Mankind Divided sägs använda en dynamisk upplösning mellan 1800p till 2160p med då med hjälp av checkerboard rendering.
Detta var ren reklam för sony ,Den klarar ej att driva flera spel i 60Bps i 1080 HD (vissa verkar ha problem i 30Bps) så att säga att detta är en bra lösning för 4k är bara ren bull… /eller reklam.
Nu är jag för att säga ingen anhängare av konsoller men ändå lite kritik måste man väl kunna tillåta sig /gäller även er då.
Annars stort tack för en trevlig sida MVH Arne
slutsatsen vvr däremot ok. Men har så svårt för att folk godkänner vad som hellst hårdvarumässigt när det står sony eller apple på grejerna än fast det borde komma rejäl kritik
Att överklocka en väldigt klen proc 30% gör ej underverk inte AMD s grafikkrets med en fördubbling heller. Fast beror så klart på vad man har för krav. För barnspel framförtvn så duger nog detta perfekt aj aj nu var jag elak igen.
Om dom ändrat till en 8 kärnig Zen & dubbla 480 så hade dom kunnat uppdatera grafiken till 4k med uppskalering . (framförallt klara 1080P i 60 bilder på spel idag & nåt år framöver) Men att släppa detta & kalla det en uppdatering pga överklockad gammal hårdvara gör en inte särskilt imponerad, inte idag & inte om ett år.
Vi lider redan av att hårdvaran är för klen på denna och vid alla portningar till pc men det är så det ser ut helt enkelt.
Men positivt e det att det åtminstånde går framöver.
Jag ber om ursäkt att jag var så negativ i denna tråd MVH Arne
Bra artikel (var en artikel om tekniken inte Hårdvaran.)
Hej Arne, roligt att se ditt engagemang! 🙂 Som du själv verkar komma till insikt om skulle jag dock säga att den är lite missriktad. Artikeln är som sagt endast en teknikartikel och egentligen allt är teori och ren teknisk information. Som vi också ofta påpekar kommer från Sony själva. Även om det faktiskt även finns objektiva utlåtande nämnda i artikeln som även finns i referenserna. Även om du och jag skulle vilja se en konsol som verkligen klarade “äkta 4K”-upplösning är det helt enkelt inte rimligt med dagens teknik. Sony gör, vad det verkar, ett tappert försök. Men faktum… Läs hela »
Apropå frågeställningar: Alltså detta med “äkta 4K”. Vad är det egentligen? Är det “Quad 2K” (1920×1080 + 1920×1080 + 1920×1080 + 1920×1080) som är 3840×2160, eller är det 4096×2304? 4K, “äkta 4K”, “Ultra HD”.. efter några år och olika varianter med upplösningar där man på det horisontella planet dansar in kring 4000 pixlar (dvs 4 tusen = 4K) så skapas det lätt förvirring. Kan verkligen inte förstå mig på Sonys miss att skippa Blu-ray 4K! Det var ju dessa grejer som PlayStation hade fördelar med i mängder av år. När PS3 och Xbox 360 kom så satsade PS3 på Bluray… Läs hela »
Det är bra frågor och frågeställningar alltihop C-J. Den första har två svar. 4K är för multimedia och konsumenter detsamma som Ultra HD. Detta är 2 x horisontala och 2 x vertikala upplösningen av 1080p = 3840 x 2160. 4K i filmvärlden (biografer, studios osv) är traditionellt DCI 4K (Digital Cinema Initiatives) med 4096×2160 pixlar. För vanliga svenssons är det alltså 3840×2160 som gäller. 🙂 Sen kan jag bara hålla med om UHD BR-stödet. Helt magiskt att Sony backar från Blu-ray när man tidigare varit drivande i frågan. Jag kan ur en ekonomisk synvinkel förstå Sony. De har lagt ner… Läs hela »
Jepp, men den där tredje 4K-varianten tog du inte upp. Både 3840×2160 och 4096×2304 är 16:9. Kollar du på exempelvis Apples iMac-lineup så har du 5K (5120×2880) och 4K (4096×2304). Så även på LGs nya “Mac-skärmar”. Tre olika vanliga “4K” har vi: 4096×2304 (dator) 4096×2160 (bio/studio) 3840×2160 (Bluray/TV/TV-spel) Tror att många kan känna sig förvirrade. Vad exakt är 4K? Finns dessa varianter, och förmodligen ytterligare någon. Hos CDON har du ju en ingång för att kunna få fram enbart 4K-filmer. Går ju åt minst en halv förmögenhet för att bygga upp en 4K-samling i filmhyllan – just nu år 2016.… Läs hela »
Så Xbox One S klarar att spela upp UHD Blu-ray-skivor?
UHD-BR bristen på stödet kan jag förstå till viss del. Dom flesta köper digitalt eller har digitala nedladdningstjänster idag. Förra gången (blue-ray) så köpte sony upp dom flesta amerikanska filmbolag för att vinna kriget mot Hd-dvd. vilket dom gjorde av den anledningen. men bidde dyrt & dom slet ekomomiskt ett tag efter detta (om ni minns) Så gissar att det inte blir samma satsning på detta beror på ovanstående och för att marknaden blivit annorlunda. Sen så får jag återigen be om ursäkt om mina förra inlägg i denna tråden dom var inte nyanserade & jag var trött. Är snarare… Läs hela »
Ska tilläggas att jag är datornörd på riktigt har en 6850 @4,7Ghz dubbla 780ti på speldator ,en dual proc 8 kärnor @2,8 med titan (för annat än spel) en 4 kärnig server med 4st minisas & 2 SSD +HDx6 & skräpdatorn som jag har vid tvn e en 4 kärnig socket 1151 med ett 760 mini itx kort så konsollerna måste leverera för att vara intressanta.(för mig) Störta besvikelsen detta år blev Skylake-e som jag väntat på sen sandy-bridge kom ut men allt har nästan försvunnit från roadmappen (ska dock kolla in Purley plattformen & om mot förmodan Zen skulle… Läs hela »
Tack för det trevliga bemötandet på denna sidan, än fast man inte var så nyanserad själv. Gillar verkligen denna sidan. MVH Arne