De efterlängtade funktionerna i PUBG som låter spelare hoppa upp på och över hinder på banan rullas snart ut till spelets testservrar.
Playunknown’s Battlegrounds är en riktigt mastodont på spelmarknaden just nu. Trots att spelet fortfarande är under utveckling och har en lång väg kvar att gå innan det är färdigställt har det redan nått över två miljoner samtidiga spelare via speltjänsten Steam
Ett steg i spelets utveckling är som vi tidigare rapporterat om system som tillåter spelare att enkelt klättra upp på och hoppa över hinder. Något som snart kommer att börja testas på spelets testservrar.
Vaulting & Climbing
Crossing and scaling obstacles may intermittently create many new tactical options available to the players. The standard jump feature can be used in standard situations, but there are many areas where it does not suffice. After all, PUBG features a play area of considerable proportions. In addition, objects located on the map differ greatly in shape and size. Such complexity can cause many problems for the players who need to rely on fast and effective means of jumping over (or on top of) boxes, containers, fences etc. For that reason we have decided to implement dynamic vaulting and climbing mechanics.
This feature enables in-game characters to quickly scale obstacles in front of them. Although we initially planned to allow crossing over structures which are up to 1 meter high, we have eventually decided to extend the functionality of the feature by increasing the limit to about 2.3 meters. Almost any static object that meets the dimension criteria can be scaled. Additionally, passing through openings in structures (such as windows) is possible as long as they are wide and tall enough. You may scale almost any static object which is short enough. Objects which are chest level high can be scaled with a weapon in hand. Taller structures that require pulling up to vault need to be performed with both hands free of any items (they will be holstered automatically when animation is played). Running towards the obstacle will generate momentum that will ensure faster motion. Performing the action from stationary position is also possible but the animation played will be slower, leaving players vulnerable for a longer period of time.
“Vaulting och climbing” ska vara så verklighetstroget som möjligt
Spelets utvecklare “Bluehole” förklarar hur objekt med en höjd på upp till 2,1 meter kommer gå att klättra upp för. Springer spelaren mot ett hinder innan man påbörjar sitt klättrande så kommer det momentum som karaktärerna byggt upp att hjälpa till med att ta sig över hinder snabbare. Dock kan spelarna inte ha sitt vapen framme när man tacklar större hinder, och ju större hinder man försöker ta sig över eller upp på, ju längre är spelaren mer utsatt på grund av oförmågan att använda sitt vapen.
Utöver detta så har PUBG:s utvecklare även bekräftat att man kommer att fortsätta ta krafttag mot fuskare. Enligt utvecklarna så har man portat cirka 20 000 spelare på grund av fusk under en enda dag. En imponerande siffra, men ett spel med den mängd spelare som PUBG har samlat ihop så är risken för att det finns många fler fula fiskar än så ganska så stor. PUBG har i skrivande stund ett spelarrekord på över 2,2 miljoner samtida spelare över Steams servrar. En siffra inget annat spel på Steam varit i närheten av någonsin.