Idag avtäcker AMD nästa stora kliv för sina mjukvaror. Företagets mjukvarusvit uppdateras på flera håll och bland nyheterna finns Radeon Super Resolution. En teknik för bilduppskalning som inte kräver dedikerad spelintegration.
AMD har nu presenterat Radeon Super Resolution (RSR). En bilduppskalningsteknik som kan ses som ett syskon till FidelityFX Super Resolution (FSR). Medans FSR kräver att spelutvecklare integrerar tekniken på egen hand i sina spel är detta däremot inte ett krav för RSR.
Radeon Super Resolution ligger helt enkelt i grafikkortens drivrutiner. Det enda riktiga kravet för att använda tekniken är att speltitlarna ställs in på att renderas i en lägre upplösning än den bildskärmen använder. Sedan kan RSR aktiveras för att skala upp bildrutorna till rätt upplösning och på så vis erbjuda ökad prestanda.
Detta innebär att RSR kommer att finnas tillgängligt att använda tillsammans med tusentals speltitlar. Däremot är det långt ifrån alla Radeon-grafikkort som har stöd för tekniken. Trots att tekniken kommer integrerad i drivrutinerna krävs det att grafikkorten i fråga är ur AMD:s Radeon RX 5000 eller RX 6000-serier. Alltså RDNA eller RDNA 2-arkitekturerna. Således kan grafikkort baserade på äldre Vega eller Polaris aktivera RSR.
Hur pass RSR faktiskt presterar återstår att se när oberoende recensenter sätter tänderna i tekniken som lanseras med drivrutinen som finns tillgänglig från och med idag.
Detaljer försvinner, sneda linjer blir “pärlhalsband”…. blaha!