I ett försök att strömlinjeforma sin plattform och användarnas upplevelser skyfflar nu Youtube runt de reklamfilmer som dyker upp innan och under videoklipp som huseras på hemsidan.
Som många andra hemsidor livnär sig Youtube på reklamintäkter. Användare har fått uppleva reklamsnuttar som spelas upp innan valda videoklipp startar och reklamavbrott mitt i videoklipp är vardag på plattformen.
Enligt hemsidan AdAge har dock Youtube-användare börjat uppleva att flera reklamfilmer spelas innan de valda klippen startar. Detta ska enligt Youtube vicedirektör Debbie Weinstein vara resultatet av ett försök av plattformen att göra reklamavbrotten mer drägliga för användarna.
Tidigare har filmklipp på Youtube kunnat ha en reklam som spelas upp innan klippet sätts igång och sedan så många som tre reklamavbrott under videons gång. Nu ska detta ha ändrats till att videos kan få två reklamfilmer innan start och ett enda avbrott mitt i klippen.
Enligt AdAge ska både innehållsskapare och företag som betalar för att sina reklamer ska visas innan och under de otaliga videoklipp som huseras på hemsidan ha uttryckt sig positivt om den senaste ändringen. Däremot är inte alla positivt inställda till plattformens nya reklamstrategi. Jim Nail som är en analytiker hos Forrester Research ska ha påpekat att allt fler användare flockas till Youtube för att komma bort från traditionell TV och plattformen verkar enligt Nail likna just traditionell TV allt mer.
Rapporten från AdAge nämner hur denna ändring först kommer att vara märkbar för användare som nyttjar Youtube-plattformen via datorn. Den nya reklamuppsättningen kommer sedan att hitta sin väg till telefoner och smarta TV-apparater i sinom tid.
AdAge nämner även hur plattformen förväntas dra in omkring 3,4 miljarder dollar i reklamintäkter bara i USA under 2018. Detta är en ökning med 17 procent jämfört med fjolåret.
Känns som att kvantiteten reklam ökat också.
En annan ändring som införts är att efter avbrotten mitt i fortsätter filmen på samma ställe som den slutade. Tidigare backades man tillbaka några sekunder så att det blev lite överlappning och man behövde inte komma ihåg den halva mening som hann yttras före avbrottet.
Misstänker att en del av ändringarna har att göra med att YT vill knuffa över fler tittare till sin betaltjänst…
Man kan ju tycka både det ena och det andra on YTs reklamfilmer, men när vissa av reklam”snuttarna” man drabbas av är flera minuter långa blir det lite nog lite väl orimligt tycker säkert de allra flesta. Max 20 sekunder kan man ju leva med. Mer än så blir man alltmer förbannad ju längre tramset håller på, och det tycker man att reklammakarna borde akta sig för.
Man ska ju lockas att köpa (mer av) produkten; inte hata den! 😛
Så inför maxtak på längden på reklamskräpet, Google!
Finns en mycket enkel lösning på Youtubes reklam. Det kallas Adblock. Skulle aldrig palla kolla på YT i annat fall. Reklam är hjärntvätteri och slöseri med tid.
Å ena sidan håller jag med om att det vore trevligare att titta helt utan reklam.
Å andra sidan ger reklamen (lite) intäkter till dem som laddat upp materialet jag tittar på, och dessa vill jag oftast stödja ekonomiskt (utan att behöva gå via Patreon).