Den rådande coronakrisen har inte helt förvånansvärt haft en inverkan på konsumenters köpvanor och det visas nu med markant ökade försäljningssiffror för bland annat IT, TV och konsoler under april 2020 jämfört med samma månad i fjol.
Den pandemi av coronaviruset Covid-19 som världen just nu kämpar med har lett till att många numera arbetar hemifrån eller helt enkelt spenderar större del av sin fritid hemma. Detta har inte helt förvånansvärt påverkat svenska konsumenters köpvanor. ElektronikBranschen har nu delat med sig av några imponerande siffror kring just försäljningen av elektronik under april 2020 jämfört med hur det såg ut i april 2019.
Räknar man ihop försäljningen av TV-apparater, spelkonsoler, laptops, PC och mobiltelefoner ökade försäljningsvärdet med hela 21 procent jämfört med april 2019. Den kategori som sett störst förändring här är försäljningen av konsoler som jämfört med april i fjol ökade med hela 113 procent. En minst sagt imponerande ökning då nästa generations konsoler förväntas lanseras framåt slutet av året.
“Det är tydligt att svenskarna tillbringar mer tid hemma. Det är fler som jobbar hemifrån, men också tillbringar mer tid i hemmet. Försäljningen av TV ökade med 29 procent i april, jämfört med samma månad i fjol och de största TV-skärmarna ökade 62 procent. – Klas Elm, ElektronikBranschen.
Även IT-produkter ökade stort under månaden jämfört med april 2019. Laptops ökade med 16 procent, surfplattor med 20 procent och övrig PC med 55 procent. När NordicHardware mejlade ElektronikBranschens VD kunde han bekräfta att april 2020 jämfört med april 2019 var månaden för störst tillväxt någonsin.
Även efterfrågan på kringutrustning som till exempel webbkameror har ökat rejält. Detta då många som arbetar hemifrån vänder sig till tjänster som till exempel Zoom för att kunna hålla onlinebaserade möten och konferenser.
Å andra sidan har försäljningen av mobiltelefoner minskat en aning under 2020 års fyra första månader. Allt som allt ska dock årets ackumulerade försäljningsvärde för de olika produktkategorierna ha ökat med tre procent jämfört med förra året.