Research In Motion, RIM, har meddelat att företaget de senaste tre veckorna kunnat räkna in inte mindre än 1 miljon nya kunder i Europa, Mellanöstern och Afrika. Företagets BlackBerry smartphones och den i år lanserade surfplattan PlayBook ska därmed enligt RIM fått upp moment även utanför den amerikanska marknaden.
RIM har i ärlighetens namn haft en ganska tung period på den amerikanska marknaden där man de senaste tre månaderna tappat 1 miljon BlackBerry-användare i den hårda konkurrensen med iPhone och Android. Men tillverkaren som tidigare fokuserat mestadels på företagskunder har börjat bredda både sitt produktutbud och sin marknad.
Patrick Spence, verkställande direktör för RIM i EMEA-regionen, publicerade nyligen ett uttalande där han tackade de nya kunder som anslutit sig till BlackBerry-communityn. Där man även passade på att lyfta fram Nederländerna, Sydafrika och Storbritannien, som marknader där BlackBerry fortfarande är marknadsledande bland smartphones.
“Thank you to the over one million new customers who have joined the BlackBerry community across Europe, the Middle East, and Africa in the last three weeks alone. We’re excited by the continued momentum we’re experiencing across EMEA, and are appreciative of the amazing efforts of our application developer partners, our operator partners, our retail partners, and our distributor partners who have helped us make this happen.” kommenterade Patrick Spence i ett uttalande.
Ett tecken på RIM:s tillväxt i Europa är bland annat företagets nysatsning på den svenska marknaden där BlackBerry mestadels varit associerat med amerikanska företag. Nu satsar tillverkaren på en bredare marknad och det med både smartphones och surfplattor. Även om den deras starkaste målgrupp fortfarande är de kunder som oftare använder sina mobila produkter för arbete än nöje.
Huruvida RIM kan vända den negativa trend man sett på smartphonemarknaden kan bara tiden utvisa. Men företaget verkar till skillnad från Nokia vara inställda på att bygga vidare på sitt eget ekosystem.
Hoppas det står skryter när Apple kommer med en pressrelease i samma anda.