Rory Read talar ut till AMD:s anställda om ändrat företagsfokus

4
AMD_Rory_Read

AMD ska göra sig av med 10% av sina anställda globalt, varav större delen ligger i deras marknadsavdelning. I ett utskick från företagets vd Rory Read framgår det att AMD står inför en tid av förändring med ett helt ändrat fokus.

AMD ska avskeda runt 1 400 anställda, och i dessa siffror ingår marknadsavdelningen som ska kapas med runt 60%. Bland dessa ser vi kända namn som Patrick “Pat” Moorhead (Marknadsföringsansvarig), John Volkmann (Varumärkesanvsarig) och Dave Kroll (PR-ansvarig). Huvudingenjörer på Fusion-projektet fick gå och även hela avdelningen som står bakom supporten till produktrecensioner kommer att få gå.

Medan PR-avdelningen var den bit som fått lida mest, så har marknadsförings- och försäljningsfolket fått vara kvar. Med den stora sågningen av anställda så går företagets vd Rory Read ut med ett utskick till alla anställda.

“Team,

Today we undertook the difficult, but necessary step, of implementing a reduction in our AMD workforce. This is a company-wide action that will include all functions and locations across AMD and impact approximately 10% of our global workforce. A decision to lay off fellow employees is never easy or taken lightly, but these reductions are a required step to remain competitive and ready the company for 2012. This action was necessary to rebalance our skillsets, drive to a more competitive cost structure and enable us to fund our key growth areas. Over the past 60 days we have been working through a detailed review of our business, our market and our growth opportunities. Our industry is at an inflection point as new trends emerge around the consumer experience, the breakdown of traditional control points and technology convergence. It’s clear we have to take aggressive steps to create distinct value for our customers, and must optimize our existing business today while enabling the company to capture future growth. If we do not take action now, we will miss these opportunities and be squeezed out. To strengthen our market position, we have to rebalance our skillsets to better align with these market shifts and implement a more competitive cost structure. Our competitors are serious and significant, and we will take the required actions to beat them. All of the transformation work we have underway, like Project WIN, will help drive operational improvements, increase efficiencies and lower our operating costs, but we need to take additional action. A lower cost base allows us to be more competitive today and to invest back into the business to fuel our “attack” strategies in- low power, emerging markets and the cloud.  I will share more insights into our strategy and path forward in my upcoming Worldcast on November 9th.

I believe in my core that AMD is uniquely positioned to take advantage of the opportunities in front of us, and it is up to us to seize them. If we stay focused and continue to tap into the fighting spirit that lives within the walls of AMD, we can build momentum every day moving forward. We must continue to come together as an organization and write the next chapter for AMD – together as one unified company. We are building a company to last and need every single AMDer around the planet working together and toward the same goals. This is our company and our time to seize the opportunities, to step out of the shadows of others and to lead in this changing technology landscape.

There is no question it is difficult to see our friends and co-workers move on. But we cannot allow this to reduce our focus or commitment. We still have work to do as we prepare for 2012 and I am entirely confident that we will be ready. We must keep moving forward. Customer interest for our products is positive and demand remains strong, so it’s critical that we remain focused on delivering on our commitments in Q4. Please do not let up or pause. We must act and must always do what we say and own what we do … it’s the AMD way. 

Together we will accomplish great things.

Rory”

AMD_Rory_Read

Han säger att man tog ett beslut som var ett måste för företagets framtida överlevnad, där man ska omprioritera sina resurser längsmed hela företaget. Industrin håller på att förändras där flera olika konsumentprodukter håller på att sammansvärjas, så det är dags att tänka om åt vilket håll företaget ska gå åt i framtiden. Read säger att utan dessa förändringar kommer AMD att missa flera möjligheter och i längden tryckas ut ur marknaden. Konkurrensen är seriös och allvarlig, och AMD tänker ta alla steg som krävs för att slå dem.

Han talar om att omstruktureringen kommer att hjälpa AMD få mer resurser till de bitar som behövs, vilket är strömsnåla processorer, tillväxtmarknader och molnet. Den 9:e november ska Rory Read i ett officiellt uttalande prata om vilken strategi AMD kommer att ha i framtiden, och avtäcka någonting han kallar för Project WIN.

Källa: BSN*

Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
this
13 Årtal sedan

Hoppas att Rory kan få AMD på fötter igen, känns som att någon behöver göra lite radikala förändringar.

PsynoKhi0
13 Årtal sedan

Av dessa, hur många avskedas:
– För de anses ha “gjort sitt”
– För de är nära pensionen
– För att de anses ha överflödiga uppgifter
– För att de gjorde ett skitjobb
osv…
🙂

T.ex. med tanke på PR-kitet för BD, inte förvånande just den avdelningen tar stryk. Även om de fick en tuff uppgift med att visa processorns starka sida i det sammanhanget.

Pat Moorhead dissade netbooks rätt hårt i början, och vissa av hans argument var diskutabla.

Tempel
13 Årtal sedan

Tja, man kan nog ana att det var just de tre (PM, JV & DK) som såg till att BD skulle säljas som en åttakärnig CPU istället för en 4kärnig med avancerad HT och allt svammel kring hur den var uppbyggd.

Hade man istället valt en mer ödmjuk väg kring BD så hade den idag setts som en ½-hyffsad cpu med potential istället för en total flopp.

Sen kan man givetvis ha en del synpunkter på vissa konstruktionslösningar i BD.