Sandia National Laboratories låter mer som ett forskningsföretag än en kylartillverkare och därför bör vi kanske inte vara helt förvånade av företagets Sandia Cooler som är något utöver det vanliga. Sandia har nämligen utvecklat en patenterad kylteknik som skrotar högljudda fläktar i förmån för en kylare där själva flänsarna roterar i tusentals varv per minut.
Sandia kallar tekniken och sin kylare för Air Bearing Heat Exchanger och ska vara både tystare och mer energieffektiv än dagens fläktförsedda luftkylare. Sandia har nyligen sökt patent för sin nya kylteknik som utvecklats av företagets forskare Jeff Koplow. Det stora målet är att göra tekniken kommersiell, där Sandia specifikt ser ett behov på servermarknaden där den energisnåla kyltekniken bör kunna ge märkbara besparingar.
Förutom förbättrad kylning till mikroprocessorer ska Sandias roterande kylfläns vara intressant för andra marknader som luftkonditioner och även uppvärmningssystem. Enligt uträkningar från företaget själva skulle deras Air Bearing Heat Exchanger ha potential att minska den totala elförbrukningen i USA:S med över 7 procent. Vilket vi dock förmodar inkluderar en hel rad av marknader.
Förutom lägre energiförbrukning ska tekniken även ge bättre kylningskapacitet och inte kräva så stora utrymme som dagens ofta mastiga kylflänsar. Tekniken bygger på att dagens luftkylare begränsas av ett lager av så kallad “död luft” som lägger sig som ett lager över kylarnas flänsar och hindrar värmen att lämna kylaren på ett effektivt sätt. Genom att bygga sin kylare med en fast bas och sedan fästa en roterande kylfläns bara 0,03mm från den fasta kylarbasen krymper Air Bearing Heat Exchanger luftlagret med en tiondel. Något som ger effektivare kylning och kräver betydligt mindre utrymme. Trots att värmen måste ta sig igenom luften för att nå den roterande kylflänsen är detta ingen flaskhals i kylarens prestanda då den kraftfulla centrifugaleffekten och det extremt tunna luftlagret har en mycket hög termisk överföringskapacitet.
Tekniken har testats med goda resultat för just kylning av PC-processorer och Sandia nämner både bärbara datorer och gamingsystem som bra produktområden. Genom flänsens aerodynamiska design är ljudnivån mycket låg, samtidigt som kylarna inte ska samla på sig damm och smuts som vanliga fläktar.
På pappret låter Sandias kylarlösning som en mycket spännande lösning och vi hoppas att den kan ta sig ut på marknaden i form av en konsumentvänlig lösning. För dem som vill läsa mer om Sandia Air Bearing Heat Exchanger finns en väl tilltagen rapport att hitta på Sandias hemsida (PDF).
Kan vara en riktigt effektiv lösning detta! Ja vi får hoppas det kan leta sig in i konsument lösningar. De verkar syssla med det mesta om man läser på deras hemsida allt från kylare till kärnvapen säkerhet. 🙂
Ja tack, jag tar gärna en med vattenkylt peltier element med denna som radiator fläkt 😉
Jag tycker det är en hemskt spännande idé!
Låter som intresant komplement till vattenkylning 🙂
Men min första tanke var hur fingrarna ser ut om man varit där och pillat! :-*
Att sätta fingrarna i fläkten får en helt ny innebörd. 3krpm på en sån där jäkel och en aluminiumprofil i fingret lär kännas… Däremot har jag lite svårt att tro att en sån där är fasligt mycket tystare än en vanlig kylare, även om jag inte direkt tvivlar på effektiviteten.
Känns som lagret mellan motor och fläns måste ha en jäkla tolerans för att det skall fungera, inte så mycket utrymme för att flänsen skall vicka.
Men i övrigt tycker jag att det var på tiden med nästa evolution av luftkylare, enda nackdelen jag ser med effektivare kylare är risken att det läggs mindre energi på att göra komponenten som skall kylas sval.
Sedan angående sätta ett finger i kylaren. Finns det någon här som har en elektronisk pennvässare hemma och kan prova fingret i den?
//Jimmy
Kan man verkligen ta detta på allvar? Det finns ju ingen möjlighet att de kan spara upp till 7% av usas elenergi konsumtion. Med sådanna påståenden blir man tveksam till allt de skriver.
EDIT: de skriver energikonsumtion….. Alltså inte bara den elektriska konsumtionen. LOL! Misstänker att de bygger in dem i bilar också så vi får “propellerdrivna” bilar. Jag hoppas nh skrivit fel och att de menade att du kunde göra 7% besparingar på energiförbrukningen på elektriska fläktar. Det vid ett 100%-igt genomslag. Det är rimligt iaf.
Har jag förstått det hela så sitter det en heatspreader på den där och sen skall värmen hoppa över till flänsarna via strålningsvärme men samtidigt tar motorn upp rätt mycket plats mitt på konstruktionens heatspreader så det känns väl ändå som chippet under kommer bli ganska varmt i mitten ändå?
[quote name=”Danne980″]Kan man verkligen ta detta på allvar? Det finns ju ingen möjlighet att de kan spara upp till 7% av usas elenergi konsumtion. Med sådanna påståenden blir man tveksam till allt de skriver. EDIT: de skriver energikonsumtion….. Alltså inte bara den elektriska konsumtionen. LOL! Misstänker att de bygger in dem i bilar också så vi får “propellerdrivna” bilar. Jag hoppas nh skrivit fel och att de menade att du kunde göra 7% besparingar på energiförbrukningen på elektriska fläktar. Det vid ett 100%-igt genomslag. Det är rimligt iaf.[/quote] De menar nog elektrisk konsumtion. Och om den nu verkligen kan effektivisera… Läs hela »
Den nedre bilden förvirrar mig. Om den snurrar i riktningen som pilarna visar så bör det bildas ett övertryck i mitten väl? Dvs att den suger ifrån sidorna och skickar ut i mitten.
Tror dock att det är tvärt om den ska fungera. /s
[quote name=”shaglord”]Den nedre bilden förvirrar mig. Om den snurrar i riktningen som pilarna visar så bör det bildas ett övertryck i mitten väl? Dvs att den suger ifrån sidorna och skickar ut i mitten.
/s[/quote]
Som tydligt anges är de grå pilarna “air flow direction”, inte rotationsriktning.
Får väl se hur det materialiseras i konsumentprodukter då hela bygget skriker STATLIGT FINANSIERAT 😛
[quote name=”Danne980″]Kan man verkligen ta detta på allvar? Det finns ju ingen möjlighet att de kan spara upp till 7% av usas elenergi konsumtion. Med sådanna påståenden blir man tveksam till allt de skriver. EDIT: de skriver energikonsumtion….. Alltså inte bara den elektriska konsumtionen. LOL! Misstänker att de bygger in dem i bilar också så vi får “propellerdrivna” bilar. Jag hoppas nh skrivit fel och att de menade att du kunde göra 7% besparingar på energiförbrukningen på elektriska fläktar. Det vid ett 100%-igt genomslag. Det är rimligt iaf.[/quote]Här är det fullständiga citatet. Jag har ändrat om lite i texten för… Läs hela »
[quote name=”-Boris-“][quote name=”Danne980”]Kan man verkligen ta detta på allvar? Det finns ju ingen möjlighet att de kan spara upp till 7% av usas elenergi konsumtion. Med sådanna påståenden blir man tveksam till allt de skriver. EDIT: de skriver energikonsumtion….. Alltså inte bara den elektriska konsumtionen. LOL! Misstänker att de bygger in dem i bilar också så vi får “propellerdrivna” bilar. Jag hoppas nh skrivit fel och att de menade att du kunde göra 7% besparingar på energiförbrukningen på elektriska fläktar. Det vid ett 100%-igt genomslag. Det är rimligt iaf.[/quote] De menar nog elektrisk konsumtion. Och om den nu verkligen kan… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Danne980″]Kan man verkligen ta detta på allvar? Det finns ju ingen möjlighet att de kan spara upp till 7% av usas elenergi konsumtion. Med sådanna påståenden blir man tveksam till allt de skriver. EDIT: de skriver energikonsumtion….. Alltså inte bara den elektriska konsumtionen. LOL! Misstänker att de bygger in dem i bilar också så vi får “propellerdrivna” bilar. Jag hoppas nh skrivit fel och att de menade att du kunde göra 7% besparingar på energiförbrukningen på elektriska fläktar. Det vid ett 100%-igt genomslag. Det är rimligt iaf.[/quote]Här är det fullständiga citatet. Jag har ändrat om lite i… Läs hela »
Ta upp det med Sandia. Har du läst igenom deras PDF som jag länkade till? Den går igenom flera olika användningsområden, energiförbrukning osv.
[quote name=”Anton Karmehed”]Ta upp det med Sandia. Har du läst igenom deras PDF som jag länkade till? Den går igenom flera olika användningsområden, energiförbrukning osv.[/quote]
Har inget intresse av det jag hoppades bara att läsarna använder lite sunt förnuft.
Ja det hoppas jag med, men utan att veta ens hur Sandia räknat är det kanske inte så förnuftigt att bara såga hela deras uttalande när man inte har någon egen fakta. Jag tycker också det låter väl bra, men man bör ju ha något i ryggen när man gör ett sådant uttalande.
Att det är en “om allt i hela världen går vår väg”-kalkyl tar jag ju dock för givet, vilket jag även hoppas läsarna inser. 🙂
[quote name=”Danne980″][quote name=”Anton Karmehed”]Ta upp det med Sandia. Har du läst igenom deras PDF som jag länkade till? Den går igenom flera olika användningsområden, energiförbrukning osv.[/quote]
Har inget intresse av det jag hoppades bara att läsarna använder lite sunt förnuft.[/quote]
Hoppas att de läsarna som faktiskt har ett intresse tar sitt sunda förnuft och i alla fall skummar igenom PDF-filen då 😉
Ökad värme är ett stort problem inte bara inom elektronik, kan vi även kyla stora anläggningar och fabriker mer effektivt skulle det säkerligen leda till mycket lägre strömförbrukning överlag.
Ibland kan sunt förnuft vara bättre än ett företags pressrelease som släpps för att skapa intresse för deras produkt. Jag har kollat lite på pdfen men har ändå samma åsikt. Låter det för bra för att vara sant så är det ofta bs. Om det skulle vara sant så löser ju denna de flesta miljömål de närmaste åren. Jag vill då se lite mer än några bilder på en prototyp cpukylare innan jag köper det. Sen kan jag erkänna att jag inte läst pdfen så noga då jag sitter i väntrummet på en däckfirma och surfar på telefonen. Intresant produkt… Läs hela »
Vad är problemet du tjatar om fantasisiffror.
Men om du använder hjärnan lite och kanske inser att det finns ganska många produkter där man använder en traditionell fläkt. Om flera av dessa byts ut mot en mer energisnål modell vad tror du händer då?
TÄNK prata efteråt.
Nått som oxå är intressent om du kan engelska dvs danne980 jag är skeptiskt för du skriker som ett dagisbarn. The potential implications in the information technology sector (desktop computers,high-performance graphics cards, server farms, and data centers) are also very large andcenter on resolving the thermal brick wall problem, which has prevented CPUs fromadvancing beyond clock speeds of ~3 GHz, and emerging concerns about the energyconsumption of data centers, half of which is associated with cooling The most immediate priority for future work is construction of the version 2 prototype, whichis predicted to reduce thermal resistance to ~0.1 C/W. Other… Läs hela »
Om det där med “luft kullager” funkar varför har vi då kylpasta mellan processor och kylare? Sen så har faktiskt processorer kommit lite över 3ghz ganska stadigt de senaste åren, deras uppgifter verkar ju vara från 2005.
Men funkar det så är det ju bra men till de visar upp en fungerande prototyp som testas av en oberoende så är jag tveksam. 😀
Jag vet inte varför du anser att jag skriker och har ingen aning om precis vad du vill jag ska räkna ut lang. Jag menar bara att det där ser ut som otroliga glädjesiffror. Flera gånger har här påpekats hur mycket energi som krävs för att kyla… Fläktar är bara EN komponent i ett kylsystem. Men det är väl kul att ni är optimistiska och kanske kommer denna uppfinning snart tillåta att man lägger ner nästan 10% av alla kraftverk. Och jag har iaf fått ett tillgång till några bra texter att hänvisa till om jag vill förklara order naiv… Läs hela »
Tja, verkar ju som en smart ide, men borde inte motorn behöva bli starkare för att orka snurra en hel kylfläns och därmed ta mer ström?
Ah, men det är väl [b]självklart[/b] det är glädjesiffror, överdrivna siffror, “in best case scenario”, “jämfört med dagens teknologi, som om andra inte heller kommer på bättre sätt kyla” osv osv. Men skitsamma, oavsett om de skulle tjäna 7 eller 1% så tycker jag detta är en av de där “åh, varför har de inte tänkt på det förut?” uppfinningarna 🙂 Jag gillar såna. Just på datorkylningfronten är nog det där med “thermal wall” ett verkligt problem och allt som drar ned thermal resistance kan ge verkligt bra effekter, kan vara skillnaden på många 100 Mhz eller hur? Skit i… Läs hela »
@Baxter vikten har inflytande i uppstarten och påverkar friktionen i maskineriet. Om de nu lyckas minimera friktionen så spelar vikten liten roll. Det är luftmotståndet som är det som tar kraft. Därav den mycket högre verkningsgraden på lågvarviga fläktar. (se pdf)
[quote name=”Tempel”]… en heatspreader på den där och sen skall värmen hoppa över till flänsarna via strålningsvärme … så det känns väl ändå som chippet under kommer bli ganska varmt i mitten ändå?[/quote]Man kan ju räkna med att basplattan effektivt sprider värmen åt sidorna, men det som oroar mig mer i sammanhanget är att motorn blir överhettad.Dessutom är det inte strålvärme som överförs mellan plattorna, utan vanlig kontaktverkan mellan luftmolekylerna och plattorna. Luften rör sig mycket våldsamt i gapet, så värmeledningsförmågan är stor.[quote name=”Danne980″]… det är ju INTE fläktarna som drar mest i en kylanläggning… iaf inte i mindre sådana.… Läs hela »