I ett minst sagt positivt uttalande under senaste kvartalsrapporten nämnde Nvidias VD Jensen Huang hur han förväntar sig RTX-laptops bli en spelplattform som klår både kommande Playstation 5 och Xbox Series X i popularitet.
Sony och Microsoft förväntas båda lansera nästa generations spelkonsoler i form av Playstation 5 och Xbox Series X framåt slutet av året. Båda konsolerna kommer att bygga på hårdvara från Nvidias konkurrent AMD. Detta är dock inte något som verkar röra Nvidias VD Jensen Huang då han förväntar sig att bärbara datorer med RTX-grafikkort kommer vara “den största spelkonsolen i världen”.
Detta uttalande kommer från Nvidias senaste kvartalsrapport där företaget bland annat antydde som att GTC 2020 kommer bjuda på stora nyheter från företaget. Vad gäller bärbara datorer talade Huang om att det är ett stort framsteg för företaget att man lyckats få in RTX-baserade grafikkretsar i tunna, bärbara datorer. Detta tillsammans med en stadig försäljning av bärbara datorer med grafikkretsar från Nvidia får Huang att se positivt på framtiden.
“Our notebook business… has seen double-digit growth for eight consecutive quarters and this is unquestionably a new gaming category. Like it’s a new game console. This is going to be the largest game console in the world I believe. And the reason for that is because there are more people with laptops than there are of any other device… The fact that we’ve been able to get RTX into a thin and light notebook… is really a breakthrough. And it’s one of the reasons why we’re seeing such great success in notebook.” – Jensen Huang, Nvidia
Huangs uttalande verkar handla om ren popularitet. Det låter som att Nvidias VD är positivt inställd till att RTX-bestyckade laptops kommer att vara en större plattform av Sony och Microsofts kommande spelkonsoler.
Att få tag i några exakta användarsiffror för de olika spelkonsolerna och Nvidias RTX-laptops är nog en uppgift som är lättade sagd än gjord. Jensen Huang har dock ingen brist på optimism när det kommer till RTX-laptops fortsatta popularitet.