Small preview image

RV770 är hjärtat i Radeon HD 4800-serien. Kretsen baseras på R6xx-arkitekturen, men ska bidra med bättre prestanda och en del nya funktioner. R6xx serien av kretsar, både R600 och RV670, skilde sig mycket mot tidigare generationer eftersom ATI beslutade sig för att flytta kantutjämningshanteringen (AA) från kretsens ROPs till shaderenheterna. Det påstods att anledning var kortens tidigare undermåliga prestanda med tung inställningar för kantutjämning och anisotropisk filtrering, även om det senare hanteras en helt annan del av GPUn, texturenheterna, och att problemet snarare ligger just i AF hanteringen och inte AA.



Med andra ord är det inte riktigt rätt att beskylla shaderna för prestandaförlusten. Av någon anledning har det dykt upp historier som hävdar att AMD har “fixat” prestandan vid användning av kantutjämning, vilket vi förmodar egentligen handlar om den anisotropiska filtreringen. Det har föreslagits att AMD återgått till att låta ROPen hantera AA, men låter det verkligen vettigt om det verkliga problemet faktiskt är AF-hanteringen? Istället skulle vi hävda att lösningen är en ökning av antalet texturenheter, något som varit känt under en lång tid.


Det kan dock finnas mer som inte avslöjats ännu, men vi får helt enkelt vänta och se. Det är inte omöjligt att AMD har gjort flera ändringar till hur AA och AF hanteras för att förbättra prestandan.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments