Samsung Galaxy S II och Mali-400MP för snabb för sin skärm

5
samsung.59

Samsung Galaxy S II är den hetaste smartphonen på marknaden idag och som en uppföljning på vår djupgående analys av LG Optimus 2X, den första dubbelkärniga telefonen på marknaden, är det snart dags för Galaxy S II att sträcka på benen. I våra pågående tester kan vi konstatera att telefonens grafikkrets Mali-400MP är riktigt pigg, faktiskt för pigg för telefonens bildskärm.

Galaxy S II kommer bestyckad med Samsungs egenutvecklade systemprocessor Exynos 4210 och baserad på ARM:s Cortex-A9 arkitektur är det en rejält kraftfull krets. Trots att CPU-arkitekturen är densamma som i NVIDIA Tegra 2 skiljer sig Exynos 4210 på flera sätt.

Först och främst har Samsung pressat klockfrekvensen från 1,0 GHz upp till 1,2 GHz men kanske mest intressant är att man valt en ny grafikkretsleverantar. Från att under lång tid förlitat sig på Imagine Technologies PowerVR-kretsar har Samsung slagit sig samman med ARM och licensierat deras Mali-400MP grafikkrets. Exakt varför man valt att överge PowerVR-serien är oklart, men desto tydligare är det att även Mali-400MP har rejält med krut att bjuda på.

I skrivande stund arbetar vi fortfarande med våra prestandatester på Samsungs flaggskepp, men vi kan redan se ett tydligt mönster. ARM:s Mali-400MP grafikkrets är lika kraftfull, om inte kraftfullare än Tegra 2:s GeForce ULP GPU. Problemet är bara att telefonens skärmuppdateringsfrekvens bromsar grafikkretsens prestanda i de flesta tester.

samsung.59
Samsung begränsar oavsiktligt 3D-prestandan i sitt nya flaggskepp Galaxy S II.

Samsung Galaxy S II skeppas nämligen med sin skärmuppdateringsfrekvens låst till maximalt 60 Hz. Då Android använder sig av så kallad V-Sync betyder detta att inga applikationer kan uppdateras snabbare än 60 gånger per sekund. Detta är sällan, om någonsin, ett problem vid vanlig användning men för att analysera maximal prestanda i exempelvis en grafikkrets bidrar detta till vissa problem.

Flera av de grafiktester som utvecklats för Android ger helt enkelt för låg belastning på en kraftfull grafikkrets som Mali-400MP och även om själva kretsen är kapabel att nå över 60 fps tillåts den inte av operativsystemet. 

LG Optimus 2X och GeForce ULP är också begränsade av V-Sync, men till skillnad mot Samsung har LG satt sin uppdateringsfrekvens vid 72 Hz, vilket ger en maximal prestanda på 72 fps i 3D-tester. Något vi märkt under våra tester kan ge den NVIDIA-bestyckade telefonen en fördel.

neocore
Samsung Galaxy S II får ingen chans att bjuda upp till rättvis kamp i exempelvis Neocore3D.

Vi kommer i vår fullständiga genomgång av Samsung Galaxy S II publicera detaljerad teknisk information om både Exynos 4210 och Mali-400MP men tills dess tänkte vi bjuda på ett par trevliga prestandaresultat där vi ganska tydligt kan se att Samsung åtminstone inte gjort ett dåligt val när man satsat på ARM:s egen grafikkrets. Riktigt hur bra den faktiskt är ser dock ut att blir svårare att bekräfta.

glegypt
Men i mer krävande 3D-tester som GLbenchmark får Mali-400MP chans att visa upp sig.

Vi har även sett indikationer på att den lägre uppdateringsfrekvensen hos Samsung Galaxy S II påverkat totalresultaten i flera systemtester där 3D-resultat är en viktig värdemätare. Därför ska man som konsument vara extra vaksam på prestandaresultat där man inte kan vara säker på de exakta resultaten.

Som slutkläm ska vi konstatera att det finns föga anledning att spela spel vid över 60 fps men för att veta vilken framtidssäkerhet (extra beräkningskraft) dagens kretsar besitter är krävs det antingen tyngre 3D-tester, eller ett sätt att kringgå V-sync på dagens kraftfulla smartphones.

Massvis med prestandatester och teknisk information om Galaxy S II får ni för övrigt i vår fullständiga recension som väntas stå klar inom en ganska snar framtid. Något som är klart värt att spana efter, en uppdateringsfrekvens är nämligen inte nog för att hindra den här telefonen att glänsa i våra prestandsviter.

Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
5 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Sebbe
13 Årtal sedan

Klockrent I-landsproblem! Ser alla 14-åringar framför mig med darrande underläppar nu! 😛

Twitchy
13 Årtal sedan

Ser fram emot era resultat. Själv är jag nyfiken på vilka slags batteritider det handlar om, hoppas ni kollar upp detta. KUTGJ 🙂

Kogster
13 Årtal sedan

[quote name=”Anton Karmehed”]Haha ja det är ju ingen som egentligen bryr sig om man spelar i 60 fps eller 80 fps. Men desto mer intressant är det om kretsen kan klara 30 eller 20 fps i nästa generations spel. Något som är lättare att utvärdera om vi även kan se den maximala prestandan i mindre krävande spel. GLBenchmark ger ju ganska intressanta resultat annars, åtminstone för GS2-ägare. Twitchy: Det gör vi med, det är en grymt spännande telefon och de siffror vi fått fram hittills ser lovande ut. 😉 Batteritider ska vi givetvis också kika på, hur det testet kommer… Läs hela »