Som den tunnaste och en av de mest efterlängtade modellerna på tabletmarknaden har Galaxy Tab 10.1 tyvärr även sina skönhetsfläckar, eller rättare sagt oljefläckar. Surfplattans nya PLS-skärm har många fina egenskaper, som dock grummlas av ett tillverkningsfel där otaliga exemplar av surfplattan upplever ett skärmfenomen som liknas vid newtonringar, något som även vårt testexemplar uppvisat.
Samsung Galaxy Tab 10.1 mäter endast 8,6mm i profil och är en av de närmaste konkurrenterna till marknadsdominanten Apple iPad 2. Men trots många goda egenskaper i sin nya surfplatta har Samsung nu fått ordentligt med grus i maskineret, något som åtminstone verkar vara en effekt av jakten på sitt superslimmade format.
Redan innan Samsung började sälja sin surfplatta på marknaden dök det upp rapporter på nätet om hur flera av de exemplar av Galaxy Tab 10.1 led av tillverkningsfel. Samsung delade ut runt 5 000 exemplar av sin surfplatta på Google I/O 2011 och en handfull rapporter talade om hur skärmpanelerna börjat lossna från det rekordtunna höljet.
Tyvärr verkar inte Samsung lyckats få bukt med sina problem och om möjligt skapat nya i jakten på en lösning. Vi på NordicHardware har fått flera rapporter från användare som talar om inte bara släppta skärmpaneler utan vad nu verkar vara ett mer omfattande problem med oljeliknande fläckar mellan skärmglaset och den nya PLS-panelen. Ett fenomen även vi på NordicHardware upplevt på vårt testexemplar av Galaxy Tab 10.1.
Vi har under de senaste dagarna, efter att vårt testexemplar för andra gången fått oljefläckar under glaset, samlat information från både användare och återförsäljare angående problemet. Vi väntar i skrivande stund på ett officiellt svar från Samsung själva, vilket vi kommer att uppdatera med framöver.
Utan någon direkt förklaring från Samsung är det än så länge svårt att säga exakt vad och varför problemen med oljefläckarna uppstår. Men det vi själva och även andra svenska samt internationella användare kunnat konstatera är att fläckarna oftast uppstår i samband med fukt och höga temperaturer. Där det senare räcker med en kvalmig svensk sommardag. Vi har själva sett hur fläckarna uppstått för att två dagar senare försvinna, men i vårt fall dök de sedan upp igen kort därefter. Vissa användare säger sig blivit av med fläckarna efter att man placerat surfplattan en halvtimme i kylen, eller för den delen blåst med en hårfön genom dockningskontakten. Men det är inget vi rekommenderar, särskilt inte förrän Samsung kommit med ett officiellt uttalande.
Fläckarna är mycket tydliga när skärmen är avstängd och eller den visar mörka bilder. Men även med ljusa bilder syns ringarna tydligt när man kommer lite ur den optimala betraktningsvinkeln, något som illustreras av våra foto.
Samsung Galaxy Tab 10.1, maximal ljusstyrka ur sned vinkel på hemskärmen.
Samsung Galaxy Tab 10.1 i programpanelen, max ljusstyrka ur sned betraktningsvinkel.
I exakt 90 graders betraktningsvinkel mot surfplattans skärm och med ljusa bilder är det svårt att se fläckarna, men minsta rörelse ur den optimala betraktningsvinkeln avslöjar ringarna och mer eller mindre helt förstör användningsupplevelsen.
I perfekt betraktningsvinkel med ljus bild döljs ringarna effektivt, särskilt på foto.
En teori är att det handlar om en form av newtonringar som är ett ljusfenomen som uppstår vid reflektion av ljus mellan två ytor (en sfärisk och en plan yta som kommer i kontakt) och skapar en form av interferens. I detta fallet mellan skärmens gorillaglas och själv panelen. Utan några konkreta svar från Samsung vill vi inte spekulera allt för mycket i orsaken till problemet, men då tryck på skärmen förstärker ringarnas effekt låter detta som en trovärdig förklaring.
I en undersökning på XDA-developers forum har i skrivande stund närmare 200 användare röstat och av dessa säger sig 82 stycken fått en skärm med detta problem, alltså drygt 42% av de som svarat. Värt att notera är att det alltid är dem användare med problem som hör av sig oftast. Men även på svenska Android-sajten Swedroid rapporterar otaliga användare om problem med sina skärmar, något som bekräftas av våra egna läsare och rapporter från konsumenter. En av kunderna som väljer att vara anonym mailade oss och berättade följande;
“Köpte en vit tab 16gb på telia. Ringarna var där redan när jag packade upp den och glaset hade börjat lossna uppe till höger om kameran i kanten. Telia var riktigt grymma och gav mig en ny som dom packade upp i butik och kontrollerade att den ersättningsplattan jag skulle få hade samma problem. 13 dagar senare har jag fått ringarna igen och skärmen har börjat släppa.[…]Forsättningen på storyn är att jag igår sprang in till telia och lämnade in den och väntar på reparation. Så nu är plattan skickad till Anovo.”
NordicHardware har kontaktat både Telias pressavdelning och Samsung för att få mer information kring problemet och dess omfattning, men i skrivande stund har vi ännu inte fått några svar.
Enligt en av Telias butikschefer i Malmö som NordicHardware kontaktat angående skärmproblemen ska man inte sett någon större tillströmning av felanmälningar, även om man kunde bekräfta att det varit flertalet kunder som returnerat surfplattan på grund av skärmproblemen. Några mer exakta siffror varken ville, eller fick man lämna ut. Man man försäkrade att ingen av de fem anställda i butiken som köpt ett exemplar hade upplevt några problem.
Av allt att döma är både Telia och Samsung snabba med att byta ut de exemplar som drabbas, men innan vi vet mer om utsträckningen av problemet och hört något om en långsiktlig lösning från Samsung kan det vara värt att avvakta med ett köp. Som ni kommer att bli varse i vår recension av Galaxy Tab 10.1 är det en överlag mycket trevlig skapelse, men utan tvekan är dessa skärmproblem något som måste lösas innan vi kan ge surfplattan ett rättvist omdöme.
Klart är i alla fall att den enorma utvecklingen på mobila marknaden tvingar tillverkarna att balansera på gränsen för vad som verkligen är möjligt att åstadkomma inom konsumentmarknaden. Frågan är bara vad som kommer efter antennproblem (1, 2) och skärmfläckar.
Vi välkomnar läsare och använder av Samsungs nya surfplatta att dela med sig av sina erfarenheter, antingen här i våra kommentarer eller i vårt forum. Vi kommer även att uppdatera artikeln i takt med att vi får mer information från Samsung och Telia.
Uppdatering 2011-08-02 kl 16:00 – Telias presschef Maria Hillborg har meddelat oss att man tyvärr inte kan svara på hur Samsungs surfplatta mottagits på marknaden då många anställda och ansvariga är på semester.
Relaterade nyheter:
- Besök i HTC Concept Store och HTC Evo 3D förhandstitt [Reportage]
- LG Optimus 3D – Första telefonen med 3D-skärm [Video]
- Test: Samsung Galaxy S II – Sätter ny ribba för smartphonemarknaden
- Test: HTC Sensation – Tungviktare med hög upplösning
- HTC Sensations lider av iPhone 4-liknande “dödsgrepp”?
- LG Optimus 2X – Den första smarta luren med två kärnor
Artikeln är uppdaterad med ett svar från Telias presschef. Tyvärr har man inte kunnat ge oss någon ny information, men vi väntar fortfarande på Samsungs svar.
Rycker lite i beställningsfingret. Har väntat på denna länge, men får nog ta att avvakta en stund till. :/
Det skulle jag nog rekommendera, det finns ju en chans att man klarar sig helt utan problem. Men man kan också ha en jäkla oflyt och få flera dåliga ex i rad, så mitt tips är att avvakta Samsungs svar i alla fall.
Halloj Vill bara dela med mig av hur bra det också kan vara när man har strul. Har en tab 10.1 köpt hos bbb. Fick dessa oljefläckar aka newtonringar. Ringde bbb som hänvisade till Samsung som i sin tur hänvisade tillbaka till bbb. Just detta var ju mindre bra men sen frågade jag Samsung om man kunde lämna in hos ngn av de auktoriserade verkstäder som finns på samsungs hemsida. Detta skulle gå utmärkt enligt Samsung.Dessutom Sagt och gjort jag ringde mobilbyrån i Sthlm, de så att det bara var att komma in. Åkte dit med platta och kvitto igår… Läs hela »