Samsung väntas göra en storsatsning på både OLED och Smart TV, där de hoppas nå 50 miljoner skeppade Smart TV-enheter. Samtidigt kommer företaget öka sina investeringar i skärmtekniker, och påbörja sin storsatsning på den åtråvärda OLED-tekniken.
OLED används än så länge bara i smartphones, och övriga enheter med mindre skärmar i större utsträckning. Anledningen är för att tekniken är dyr att tillverka till större skärmar. Samsung tänker under året påbörja en större satsning på att ta OLED till TV-marknaden, när de ska slå ihop deras Samsung Mobile Display med den vanliga skärmdivisionen.
Förutom en större satsning på OLED har de som mål att skeppa 50 miljoner Smart TV-enheter under årets gång, och totalt väntas företaget investera 5,9 miljarder dollar på diverse skärmtekniker bara under 2012. Bland andra LG och AUO Optronics arbetar också med OLED, men säger att tekniken fortfarande är för dyr att tillverka på grund av dåliga yields (antal fungerande skärmpaneler i procent).
NordicHardware tar sig en närmare titt på OLED-tekniken
LG väntas introducera flera TV-modeller med den nya tekniken mot slutet av året, och AUO visade i slutet av året upp en OLED TV med 32-tumsskärm. AUO kommer dock satsa på skärmar för smartphones och surfplattor, och kommer troligtvis inte ge sig in i matchen med större skärmar förrän tekniken mognat tillräckligt.
Just OLED-tekniken är någonting vi på NHW.se ser fram emot att den blir tillgänglig på konsumentmarknaden. Det låter som att större skärmar med tekniken kommer dröja till i alla fall mot slutet av året, men det är en utveckling vi kommer fortsätta följa.
Härliga nyheter! OLED har man sett fram emot länge och när en gigant som Samsung ger sig in på allvar inom området är det ett bra tecken.
Smart TV är ett fränt koncept men OLED är det jag längtar efter mest. 🙂