KRÖNIKA När de första testerna av Sandy Bridge nyligen avslöjades stod det klart att Intel inte bara höjt processorprestandan ett par pinhål, men hade totalt förändrat landskapet för integrerad grafik. Nu har vi fått bekräftat att detta blir de kraftfullaste lösningarna i familjen.
De detaljerade prestandatester som publicerade på Anandtech under förra veckan avslöjade att Sandy Bridge ser ut att erbjuda i runda slängar 15-20% mer CPU-prestanda vid samma klockfrekvens som dagens arkitektur. När man undersökte den integrerade grafikkretsen var resultaten än mer imponerande och Sandy Bridge petade ner AMD:s instegsmodell Radeon HD 5450 i flera speltitlar.
Nu har Anandtech lagt upp en ny artikel med fokus på den mobila processormarknaden och här får vi nu bekräftat att den CPU man använde i sina första tester kom med en ensam GPU-kärna med 6 EUs (Intels grafiska exekveringsenheter). Intels mobila Sandy Bridge processorer får två GPU-kärnor med sammanlagt 12 EUs, vilket i teorin fördubblar den grafiska prestandan mot de tidigare redan imponerande tester man publicerat. Uppdatering 2010-09-02: Anandtech har nu släppt en uppdaterad artikel som avslöjar att det testexemplar man använde var utrustad med dubbla grafikkärnor, alltså 12 beräkningsenheter. Vilket betyder att grafikprestandan vi ser nedan är vad vi kan vänta oss av Sandy Bridges toppmodeller.
Mobila Sandy Bridge-kretsar borde prestera märkbart bättre än detta
(Bildkälla: Anandtech)
Vi lär se en revolution på den bärbara datormarknaden där endast de riktigt krävande spelfantasterna behöver bry sig om diskreta grafikkretsar (separata grafikkort som installeras i din PC). Det hela är beroende på Sandy Bridges arkitektur. Men hur man än vrider och vänder på steken lär Intels integrerade kretsar i Sandy Bridge räcka långt även i spel på de begränsade upplösningar man oftast använder i bärbara system.
Modell
|
Kärnor
/Trådar |
L3-Cache |
Klockfrekvens
/Turbo |
Intel Graphics EUs |
GPU klockfrekvens /Turbo |
TDP
|
Core i7-2920XM
|
4 / 8
|
8 MB |
2,5 / 3,5 GHz
|
12 st. |
650 / 1300 MHz
|
55 W
|
Core i7-2820QM
|
4 / 8
|
8 MB |
2,3 / 3,4 GHz
|
12 st. |
650 / 1300 MHz
|
45 W
|
Core i7-2720QM
|
4 / 8
|
6 MB |
2,2 / 3,3 GHz
|
12 st. |
650 / 1300 MHz
|
45 W
|
Core i7-2620M
|
2 / 4
|
4 MB |
2,7 / 3,4 GHz
|
12 st. |
650 / 1300 MHz
|
35 W
|
Core i5-2540M
|
2 / 4
|
3 MB |
2,6 / 3,3 GHz
|
12 st. |
650 / 1300 MHz
|
35 W
|
Core i5-2520M
|
2 / 4
|
3 MB |
2,5 / 3,2 GHz
|
12 st. |
650 / 1300 MHz
|
35 W
|
Den stora frågan är nu givetvis vart AMD lägger ribban med Fusion, att man kommer döda stora delar av sitt eget budgetsegment av diskreta grafikkretsar är ganska uppenbart. Frågan är bara hur mycket man vill kanibalisera på sitt eget produktsortiment för att få chansen att slå Intel på fingrarna.
Hoppet i prestanda från Radeon HD 5450 (Redwood) till Radeon HD 5500/5600 serien (Cedar) är trots allt stort (ofta 2-3 gånger högre). Men med tanke på att Sandy Bridge med dubbla grafikkärnor lär prestera i paritet med Radeon HD 5450 och AMD givetvis vill bräcka Intel börjar man komma oroväckande nära sin andra instegsserie av grafikkort. Allt är givetvis spekulationer i dagsläget, men att AMD kommer tvingas ge upp vissa delar av sitt diskreta sortiment är alltså uppenbart.
AMD:s fördel mot Intel är att man har kontroll över både processorer med integrerade grafikkretsar, samt diskreta grafikkort. Något som borde betyda intressanta plattformslösningar, något jag pratade om i min förra krönika om integrerade grafikkretsar.
Än mer intressant kan vara NVIDIAs situation. NVIDIA har idag tufft att hävda sig mot AMD på den diskreta marknaden och med Radeon HD 6000-serien runt hörnet har AMD en möjlighet att låsa ut NVIDIA från prestandamarknaden, medan Intel och AMD äter upp instegsmarknaden med sina integrerade grafikkretsar.
Analytiker har hävdat att NVIDIA kommer behöva en x86-licens för att kunna hävda sig på PC-marknaden i framtiden, samtidigt som det gått rykten att grafikkortstillverkaren även börjat experimentera med Transmeta-teknik för att möjliggöra x86-mjukvara på kommande kretsar.
Ingen rök utan eld som man brukar säga och i fallet NVIDIA finns det både allvar och ironi i det talesättet. Man har tappat sin styrkretstillverkning i brist på licenser för QPI- och DMI-bussarna, konkurrensen för Tegra på ARM-marknaden är stenhård och deras Fermi-arkitektur kan inte visa sin fulla potential med dagens tillverkningsteknik.
NVIDIA GeForcve GTX 480 – Kraftfullt men plågad av hög strömförbrukning
NVIDIA behöver på något sätt ta sig ur den sits man har idag där företaget är beroende av andra tillverkares satsningar (oftast Intel) och hitta ett sätt att styra sin egen marknad.
Intel och AMD kommer under 2011 att lansera nya grafikkortsarkitekturer som i mångt och mycket kommer att förändra PC-marknaden, inte minst den mobila. AMD har redan visat hur mycket som står på spel med att mer eller mindre skrota 90% av sina nuvarande varumärken medan Intel medvind i seglen än så länge arbetat mer i det tysta. Vilket kanske är mest oroväckande för AMD.
Den diskreta grafikkortsmarknaden kommer inte att dö ut inom en överskådlig framtid, förmodligen aldrig. Gränserna flyttas konstant för hur mycket grafisk kraft man kan få ut ur ett givet antal transistorer och behoven samt användningsområdena för grafisk kraft ökar för var dag. Men vi närmar oss med stormsteg en marknad där diskreta grafikkort blir mer ett tillval än ett krav för många användare. Det underlättar på många sätt för oss konsumenter, samtidigt som det tvingar flera kretstillverkare att anpassa sina verksamheter.
En sista intressant jämförelse är att se vilket mervärde Sandy Bridge väntas föra med sig när den lanseras. Ett AMD Radeon HD 5450-grafikkort kostar idag mellan 400-600 kronor inklusive moms. Med andra ord kan man spara upp mot 500 kronor i grafikkortskostnader.
Vi står inför ett mycket spännande år på PC-marknaden och vi på NordicHardware kommer givetvis följa händelserna steg för steg.
Uppdatering 2010-09-02: Artikeln har blivit uppdaterad sedan Anandtech avslöjat att deras testprocessor varit utrustad med den kraftfullaste grafikdelen i Sandy Bridge-familjen. Grundtanken och spekulationer kring den framtida grafikkortsmarknaden förblir dock demsamma.
Bra artikel som vanligt. Hur skulle en SB med 12 EU:s prestera då mot ett ATI kort? Snackar vi HD5500 prestanda? Oavsett är detta dåliga nyheter för AMD och inte minst Nvidia.
Man kan ju undra hur Nvidia ska överleva på marknaden. Det känns som att Nvidia behöver få tag i en X86 licens illa kvickt.
[quote name=”Swedish Berserk”]Bra artikel som vanligt. Hur skulle en SB med 12 EU:s prestera då mot ett ATI kort? Snackar vi HD5500 prestanda? Oavsett är detta dåliga nyheter för AMD och inte minst Nvidia. Man kan ju undra hur Nvidia ska överleva på marknaden. Det känns som att Nvidia behöver få tag i en X86 licens illa kvickt.[/quote]Ja vi ska ju knappast räkna bort NVIDIA ännu men faktum är ju att deras potentiella marknader minskar i antal.Jag är också nyfiken på vad en 12 EU SB krets kan åstadkomma. Jag tror inte det blir 5570 prestanda som jag försökte förklara… Läs hela »
Intressant artikel. Hoppas de får ner TDP’n ytterligare så vi får se en liknande processor i en 13,3″ laptop med 8h batteritid 😀
[quote]AMD har redan visat hur mycket som står på spel med att mer eller mindre skrota 90% av sina nuvarande varumärken[/quote]
Vad är det jag missat om AMD:s varumärken. Bra artikel annars.
Jo det är ju nästa steg, strömsnålare modeller. Här har ju faktiskt AMD en öppning med Bobcat då man lär ligga en bra bit under 35 watt på sina modeller, även om det säkert finns törstigare Ontario-processorer vid lanseringen.
[quote name=”Ulf Widlund”]Vad är det jag missat om AMD:s varumärken. Bra artikel annars.[/quote]
Ah jag som missat att lägga in artikellänken. Publicerades tidigt i morse men knuffades ner av denna krönikan.
https://www.nordichardware.se/component/content/article/25-grafik/40948-amd-pensionerar-ati-varumaerke-foer-grafikkort.html
Så sant så sant. Jag tror som sagt att detta kommer “döda” mer eller mindre hela marknaden för grafik-kort på 5+ års sikt, men det mobila marknaden (där “extra”-grafik-kort aldrig varit speciellt stor) är där det kommer hända först. Men eftersom ingen håller med ska jag försöka beskriva hur jag tänker; SB med 6 EU enheter > Ati 5450. SB med 12 EU enheter > 2* 5450 5 år = 72 månader = 4 “dubblingar” till löst räknat (med Moores lag) Så 192 motsvarande “EU-enheter” = prestanda > 32 st Ati 5450, räcker det för er? Hur mycket prestanda ger… Läs hela »
Det finns väldigt mycket som pekar på att vi kommer behöva bra mycket mer krut än vi har idag under huven. Eyefinity gör att upplösningar blir mångfalt högre, Eyefinity 9 tex ger en upplösning på 5760×3600 (eller 2560×1600 på 30-tummare) som ställer andra krav än en vanlig upplösning på 1920×1200, tills nästa kvalitetshöjning som man redan diskuterat. (det är lite osäkert exakt vilken standard det blir) men ungefär en fördubbling vilket skulle ge en upplösning på 11400 x 7200, i runda slängar 100 gånger pixlar mer än de 40 fps i 1024×768 upplösning som visades i grafen är ovanför. Om… Läs hela »
Jag förstår hur du tänker Laglorden, men som jag skrivit tidigare kan jag inte hålla med. 😉Har skrivit tidigare och Henrik är inne på samma sak, gränserna för vilken grafisk kraft som krävs/kan utnyttjas flyttas precis lika ofta som moores lag ger oss kraftfullare kretsar. När en grafikkortstillverkare lanserar en ny flaggskepps-GPU gör man det inte med ett givet antal transistorer. Man gör det inom ett power envelope. Detta ligger idag på över 200 watt för ett helt grafikkort, med Fermi en hel del över. 🙂Man ska aldrig säga aldrig, men det kommer garanterat dröja många år, om det ens… Läs hela »
Idag är inte längre stationära datorer det som säljs mest. Det är bärbara och utveckling går allt mer åt det hållet (tyvärr imho) och det innebär att de flesta inte är intresserade av mega über grafik utan det är andra saker som folk vill ha av sina dator, möjligheten att alltid ha med sig datorn och med sandy bridge så får dom idag en väldigt bra presterande maskin. Att många skolor idag skyfflar ut bärbara till ungarna gör att dom vänjer sig vid att ha just en bärbar och efterfrågan på stationära prestandamaskiner kommer minska alltmer. Det är sociala spel… Läs hela »
Jag tror det är många som behöver större skärmar än vad som erbjuds med bärbara idag, dels till spel men framförallt när man jobbar. Själv har jag två st 1920×1200 skärmar och för mig innebär det att jag kan hålla koll på många saker samtidigt och jag sparar tid när jag slipper bäddra mellan fönster osv. Jag kan se på tex svtplay samtidigt som jag chattar och jobbar. I spel får man bättre överblick på en stor skärm med hög upplösning och det är lättare att se detaljer än på en liten bärbar skärm. Jag kan skriva dokument på en… Läs hela »
Tja, det krävs inte mycket för att driva två skärmar. Faktum är att jag sitter oxå på två skärmar och två olika burkar med den setupen. En med nVidia chipset och en med AMD chipset. Chipset? Mmm, det är inbyggd grafik på båda burkarna, inga diskreta grafikkort och både får stryk rejält av Sandy Bridge.
Jag skulle vilja säga att behovet för externa grafikkort kommer nog alltid att finnas. För gamers och prestanda galningar (som vi) så kommer alltid finns behov av bättre prestanda. Om man tänker lite realistiskt och tittar på de grafikkretsar som finns idag. Fermi har en kärna som i vissa fal är större än en CPU. Till det ska man ha in strömförsörjning, minnen osv. För att inte talas om kylning. Och detta är det senaste som finns idag, det är inget man kommer integrera i en CPU på bra länge. Det tror det dröjjer många år innan man finslipat de… Läs hela »
[quote name=”-Tjalve-“]Jag skulle vilja säga att behovet för externa grafikkort kommer nog alltid att finnas….[/quote]
Instämmer, det är bara att titta på hur det ser ut på den andra marknader.
Jag håller mig väldigt uppdaterad på ljudsidan, mer specifikt på hörlurar. Medan jag vet att många nöjer sig med de medföljande lurarna till en Ipod eller instegsmodellerna till Shure/klipsch/sennheiser m.fl. så har konsumtionen av toppmodellerna ökat! Nu pratar vi om Custom modeller med en prislapp på 1000$ och uppåt. Vill man ha det bästa så kostar det 😉
Detta är goda nyheter för AMD! Sandy Bridges värsting GPU kommer att ha liknande GPU prestanda som AMD:s minsting Ontario. Liano kan bli en riktigt tuff motståndare till Sandy Bridge.
[quote name=”Henrik Berntsson”][…]men ungefär en fördubbling vilket skulle ge en upplösning på 11400 x 7200, i runda slängar 100 gånger pixlar mer än de 40 fps i 1024×768 upplösning som visades i grafen är ovanför. Om vi slänger in lite antialiasing etc i bilden blir det inte direkt mer lättberäknat. Räknar vi dessutom in spelutvecklingen som med största sannolikhet kommer att leverera mer avancerade spel med tyngre grafik om 5 år, så börjar det kännas ganska tungt. […][/quote] När upplösningarna blir så höga, kommer inte anti-aliasing försvinna då? När pixlarna är mindre än ögat kan uppfatta kommer man inte behöva… Läs hela »
jag tänker mest på Eyefinity och liknande lösningar när jag menar såna upplösningar där man kör många skärmar samtidigt 🙂