Slutna vattenkylningssystem är populärare än någonsin och chassitillverkaren Silverstone ser nu till att utöka sin kylarserie Tundra med två nya modeller. Tundra TD02 och TD03 ska tackla konkurrenterna med effektivare radiatorer och vattenblock i en ny unibody-konstruktion.
Silverstone Tundra TD02 är den största modellen av nykomlingarna och använder sig av en radiator med plats för dubbla fläktar på 120 millimeter. Själv radiatorn mäter 278 x 124 x 45 millimeter och använder sig av hårdlödade flänsar som enligt Silverstone ska öka värmeöverföringen med 40 procent jämfört med traditionella radiatorer.
Detta parar man med ett vattenblock på 60 x 55 x 33,5 millimeter som använder sig av en kopparbas med nickelpläterad aluminiumtopp i unibody-konstruktion. Vilket Silverstone menar ger en tillförlitligare lösninge än de kombinerade metall och plast-lösningar som flera konkurrenter använder.
Kylaren levereras med två stycken PWM-styrda 120 millimeters fläktar som arbetar mellan 1 500 och 2 500 rpm. Ljudnivån ska ligga på mellan 16~33.5 dBA. Hela kylaren väger 1,5 kilo och ska dyka upp i butiker inom kort.
Syskonet Tundra TD03 är en mindre modell med en radiator som mäter 278) x 124 x 45 millimeter och använder sig av samma effektiva radiatorflänsar. Även vattenblocket har samma specifikationer och trots att radiatorn är hälften så stor levereras kylaren med två fläktar, tänkta att användas i en push-pull-konfiguration. Vikten för kylaren ligger på totalt 1,06 kilo och även Tundra TD03 ska finnas i butiker inom kort.
I skrivande stund finns det inga prisuppgifter för de nya kylarna.
Vore intressant framöver när dessa dyker upp och ni kanske får möjlighet att testa, särskilt Tundra TD02.
Mycket intresserad av ett test av båda modellerna om det är möjligt! 🙂
Kul att de kör med en egen design. Ser trevliga ut. Vi får hoppas de presterar därefter också.
[quote name=”Flyfisherman”]Vore intressant framöver när dessa dyker upp och ni kanske får möjlighet att testa, särskilt Tundra TD02.[/quote]
[quote name=”drizzit”]Mycket intresserad av ett test av båda modellerna om det är möjligt! :)[/quote]
Vi får se vad vi kan göra framöver! 🙂