Skivbranschens intresse-organisation Ifpi för en vad det verkar evig kamp mot fildelare och fildelning som helhet. Nyligen publicerades det en studie från Storbritannien som hävdade att P2P-användare (fildelare) var några av de största musikkonsumenterna på marknaden. Där man slog fast att även om man laddade ner musik olagligt från fildelningsnätverk så påverkade det inte deras vanliga musikkonsumering nämnvärt, där till och med 26% hävdade att man köpte mer musik. En undersökning nu Ifpi slår ner hårt på.
I ett officiellt uttalande hävdar man att studien som publicerats kan ge ett felaktigt intryck av att fildelning främjat musikförsäljningen när den enligt Ifpi gjort precis det motsatta.
The research behind the Demos project, by Ipsos, shows the obvious fact that many illegal downloaders are music fans who buy more music than the average consumer. It does not prove that illegal downloading promotes legitimate sales. On the contrary, the net effect of file-sharing on music purchasing is overwhelmingly negative as evidenced by numerous third party studies around the world.
Ipsos fildelningsstudie och Ifpis uttalande har nu återigen dragit i gång debatten om musikindustrins nedgång som om man ser i ett bredare perspektiv förmodligen ligger mycket i hur konsumenter idag vill konsumera sin musik, ett område där skivbolagen av rädsla för just piratkopiering är långt efter. Vilket bland annat EU kommissionen pekar på, men även vissa musikbolag själva erkänner.
I en artikel på Arstechnica går man bland annat in på det faktum att skivindustrins nedsatta omsättning även kan bero till stor del på att man under CD-skivans glansdagar sålde fler album där konsumenter egentligen bara var på jakt efter enstaka låtar.
Med Internet fick singlar och topplistorna ny genomslagskraft och konsumenter köper idag bara den musik man är intresserad av, mycket mera sällan hela album. Något som ger betydligt sämre vinst för skivbolagen.
Skivmarknadens nedgång har många orsaker men man har fortfarande efter många år inte presenterat några större satsningar mot att möta konsumenternas intresse. Att fildelning påverkar musikförsäljningen i någon mån är nog inte helt oväntat, men den mer intressanta frågan är varför fildelning fortfarande är så utbrett.