Ubisofts piratspel Skull & Bones har haft en lång och kaotisk. Nu närmar vi oss lansering och de som provat spelet hittills har inte nödvändigtvis varit jätteimponerade. Medans Ubisofts VD rättfärdigar spelets höga prislapp genom att kallat det ett “fyrdubbelt-A spel”.
De som är spelintresserade har förmodligen hört eller läst uttrycket “trippel-A” eller “AAA-spel” förut. Detta är något man kallar spel som kommer från en mellanstor eller ordentligt stor publicist som oftast har extra pengar att spendera på utvecklingen och marknadsföringen för ett spel. Ubisofts otursföljda speltitel Skull & Bones ska enligt företagets VD ta steget förbi alla andra titlar och introducera oss till “AAAA-spel”.
Uttalandet ska enligt VGC ha gjorts under ett finansmöte där Ubisofts VD Yves Guillemot fick frågan om varför Skull & Bones bär en högre prislapp än tidigare titlar från företaget. Guillemot ska ha svarat med ”Ni kommer få se att Skull & Bones är ett fullfjädrat spel. Det är ett väldigt stort spel och vi känner att folk verkligen kommer uppleva hur stort och komplett spelet är. Det är verkligen ett rejält trippel… Fyrdubbelt-A spel som vi känner kommer leverera i det långa loppet.”
Trots Guillemots lovord är det många som tagit till internet för att uttrycka missnöje efter att ha provat på det stängda beta-testet som just nu är igång inför lanseringen den 16 februari. Spelet har bland annat kallats ”ett AA-mobilspel för PC” och ”Assassin’s Creed: Black Flags sämre syskon” på forum och i kommentarsfält på sociala medier.
Ingenting är omöjligt som man säger och innan spelet fått en faktisk chans att övertyga spelare om sin kvalité. Hittills ser det dock ut som att Ubisofts storsatsning och återkommande förseningar inte resulterat i den fantastiska speltitel företaget hoppats på.