Vi vet redan att en spelkonsolslansering nästan alltid innebär en förlust för tillverkaren sett till varje såld konsol. Utvecklings- och produktionskostnader överstiger nästan alltid marknadspriset på konsolen och det är helt enkelt något man får leva med. Vad många dock undrat över är hur små marginaler återförsäljarna får att jobba med. Att återförsäljare knappast säljer en förlust som man gå back på säger ju sig självt. Men hur mycket extra anser sig konsoltillverkarna vara beredda att förlora i form av säljmarginal till sina återförsäljare? Detta har vi nu fått mer eller mindre svar på efter att siffror läckt ut från affärskedjan CompUSAs inköpssystem.
En anonym källa på företaget har delat med sig av CompUSAs inköpspriser för Microsofts Xbox 360-konsoler och Nintendos Wii-konsol. På Joystiq har man gjort en enkel tabell över det hela och skillnaderna mellan konsolerna är ganska intressant.
Microsoft ger sämre säljmarginal mot sina återförsäljare jämfört med Nintendo, men samtidigt tjänar återförsäljare mer i vinst på att sälja en Xbox 360 Premium-konsol mot att sälja en Nintendo Wii-konsol. Samtidigt borde det ju vara betydligt lättare att sälja en konsol för 2500 kronor än en för 4000 kronor. Hur som helst är det knappast några stora marginaler för återförsäljarna och det skulle vara intressant att komplettera listan med Sonys priser för PlayStation 3.