Sony har fått kämpa för att få stopp på sitt resursblödande. TV-divisionen har skalats ner och smartphones har satts i fokus, en satsning som tycks ha burit frukt. Det senaste räkenskapskvartalet hade omsättningen ökat med 13 procent från föregående år.
För att vara ett så pass välkänt varumärke har det varit en krokig väg för Sony. Det svala intresset för företagets TV-apparater, delvis på grund av den höga prislappen, har lett till att den divisionen behövt skalas ner. När mobiltelefoner hade som snabbast utveckling funktionsmässigt för några år sedan, strax innan regelrätta smartphones tog över marknaden, var det delade varumärket Sony Ericsson en av världens största aktörer i branschen, en position som dalat sedan dess i takt med att bland annat Apple och Samsung hungrigt tuggat i sig marknadsandelar.
Sedan Sony köpte loss Ericssons del av Sony Ericsson och istället själva stod för smartphonetillverkningen under sitt eget varumärke har dock trenden sett betydligt mer positiv ut. Sony har fått god kritik på flera av sina senaste telefonmodeller, däribland Sony Xperia Z, och företagets satsning på vattentäta produkter har lovande vind i seglen.
Smartphones som livlina
I rapporten för det första räkenskapskvartalet för 2013, som slutade den 30 juni, meddelas att Sony sålt 9,6 miljoner smartphones. Det kan jämföras med de 8,1 miljoner som skeppades under samma period föregående år. Omsättningen ökade med 14 procent med medräknad korrigering för valutaförändring vilket ledde till en vinst på 35 miljoner dollar. Motsvarande period förra året gick företaget med 248 miljoner dollar i förlust.
Även om företaget i helhet går med vinst så gäller trenden inte för alla divisioner. Speldivisionen gick närmast oförändrad, troligen på grund av de sjunkande försäljningssiffrorna på Playstation 2 och 3 samt utvecklingskostnaden för Playstation 4. Kameradivisionen drabbas också av en minskad försäljning.
Nu återstår det att se om Sony kan bibehålla trenden och gå med ytterligare vinst nästa kvartal. Det är ett företag med ett känt och välrenommerat varumärke som nu tycks ha hittat en stadig plats på smartphonemarknaden, men med jättekonkurrenter som Apple, Samsung, HTC och flera andra behöver Sony fortsätta differentiera sig för att behålla sina gröna siffror. Det kommer även bli intressant att se Sonys utveckling på den allt hetare marknaden för smarta armbandsur, en produktgrupp där de har förhållandevis gott om tidigare erfarenhet.
Källa: GSM Arena
Med PS4 som släpps i höst kommer speldivisionen att rusa. Förhandsbokningarna har ju varit minst sagt positiva i mängd.