Sonys omtalade intåg på OLED-marknaden blir verklighet på CES 2017. På panelen står det LG, men Sony har ett par ess i rockärmen för att sticka ut.
Idag är LG den enda aktören i världen som masstillverkar OLED-paneler till TV-apparater, och således agerar de panelleverantör åt andra tillverkare som vill slå sig in på OLED-marknaden. Förra året presenterade exempelvis Panasonic sin första OLED-TV med LG:s paneler som grund, och nu är det även Sonys tur.
LG-panel med Sony-kostym
På CES 2017 visar Sony upp sina första OLED-baserade premiummodeller i Bravia-serien. TV:n vi ser på mässgolvet är karaktäristiskt tunn, med mycket slimmade skärmramar och en minimalistisk design som sätter bildytan i fokus. Panelen gör sig påmind med riktigt djup svärta, felfria betraktningsvinklar och djup färgåtergivning.
För att trimma ner panelen och ramarna har Sony tagit till ett antal knep för att särskilja sig från övriga OLED-aktörer på marknaden. Merparten av TV:ns elektronik sitter i fotstödet på baksidan, med bieffekten att den till synes inte går att väggmontera med VESA-fäste.
Högtalare i panelen
Sony har även hoppat över traditionella högtalare, som inte syns någonstans längs med apparatens kanter. Istället har man konstruerat ett slags högtalarelement som är inbyggt direkt i TV-panelen och som genererar ljud med hjälp av resonans. Tyvärr delar Sony inte med sig av några djupare tekniska detaljer eller specifikationer, och vi fick inte möjlighet att testlyssna på ljudlösningen i en tystare miljö än på det öppna mässgolvet. Vi kan bekräfta att tekniken fungerar, men hur väl den presterar återstår fortfarande att se.
Flaggskeppet använder fortfarande LCD
De OLED-baserade Bravia-modellerna bör hitta ut i butik under våren med en ännu okänd prislapp. Men även om det här blir påkostade premiummodeller så är det inte OLED som är Sonys flaggskepp för 2017 – den titeln faller istället på LCD-baserade Bravia ZD9. Mer detaljerade prisuppgifter och lanseringsdatum bör dyka upp inom kort.
Andra nyheter från CES 2017