AMD:s nya arkitektur Southern Islands väntas lanseras någon gång framåt slutet av året och blir företagets nya arkitektur byggd på en 28nm-process. Nu har AMD under Fusion Developer Summit avslöjat nya detaljer om vad som komma skall, och Southern Islands blir inte en förfining av deras Cayman GPU vi återfinner i HD6900-serien utan något helt nytt med en riktig cache-struktur och inget mer VLIW.
AMD överraskade med lanseringen av HD 6970 och Cayman GPU:n som kom med färre streamprocessorer än tidigare flaggskeppet HD 5870 men samtidigt presterade bättre tack vare en stor men ändå liten ändring i arkitekturen. Southern Islands blir inte mot vad tidigare rykten påstått en vidareutveckling av vad man gjorde med Cayman utan en helt ny design från grunden. AMD har mer eller mindre använt samma grunddesign sedan lanseringen av HD 2900XT för lite mer än 4 år sedan.
Man slänger ut VLIW-designen och ersätter den med något man kallar för en Compute Unit. Den nya enheter kommer med flera olika element från flera olika design koncept, som att kunna utföra ett större antal instruktioner och en MIMD design som står för; Multiple Instruction stream, Multiple Data stream. Simultaneous Multi-Threading (SMT) återfinns även i arkitekturen och många känner nog igen detta från Intels processorer där man gjort så att varje kärna kan delas in i 2 trådar, något som marknadsförs som HyperThreading. Man har även implementera en riktig cache-struktur någonting NVIDIA använt länge.
Deras VLIW-design erbjuder riktigt höga FLOPS som om man jämför HD 6970 mot GTX 580 så är AMD:s alternativ nästan dubbelt så högt med sina 2,7 TeraFLOP men i de flesta fallen vinner GTX 580 i parallelliserade beräkningar där GPGPU triumferar. Anledningen för detta är en design som är mycket enklare att programmera för men även NVIDIA:s egna programmeringsspråk CUDA. Vad AMD gör med sin Compute Unit är att se till att göra den biten bättre och enklare för utvecklare som länge klagat över att det är svårt att programmera för deras GPU:er.
Fusion handlar om att nyttja det bästa från båda världar
En annan stor nyhet blir att arkitekturen ska stödja x86-64-minnesadressering som kommer göra det möjligt för både CPU:n och GPU:n att dela med sig av minnet. Vad detta kommer möjliggöra är att snabbare kunna ladda nya texturer i spel och låta utvecklare få tillgång till “riktigt virtualiserat minne” enligt AMD. Det nya stödet av minnesadressering kommer även göra väldigt stor nytta av AMD med deras kommande APU:er. Deras Llano och Ontario agerar precis som tidigare när det kommer till minne där man får adressera en vis bit (128 MB, 256 MB, 512 MB etc.) i BIOS till GPU:n och därmed tappar man minne som kan användas av processorn. Istället bör både CPU och GPU kunna använda sig av allt minne i systemet när en av de behöver det.
Den nya arkitekturen kommer även med fullt stöd för C, C++ och andra högnivåspråk för att göra det lättare för utvecklare att dra nytta av kraften i GPU:n och listan programmeringsspråk som ska stödjas kommer att växa sig större med varje ny generation enligt AMD.
Källa: PCPerspective
Relaterade nyheter:
Låter som stora förändringar detta. 🙂 Så den görs mer GPGPU vänlig? Ska även bli kul att se vad SMT kan bidra med.
[quote name=”Swedish Berserk”]Låter som stora förändringar detta. 🙂 Så den görs mer GPGPU vänlig? Ska även bli kul att se vad SMT kan bidra med.[/quote]
Det blir företagets första arkitektur som är ny från grunden sedan HD 2000 så förändringarna är många! Huvudsaken till förändringen är att göra den enklare att programmera för och för att göra framtida APU:er effektivare.
Frågan är om det går att få tag i kort till i höst när BF3 kommer eller man måste vänta massa extra månader. Vill byta mitt 4870×2 mot något och känner att jag minst vill ha ett 6970 liknande kort.
[quote name=”ctrl”]Frågan är om det går att få tag i kort till i höst när BF3 kommer eller man måste vänta massa extra månader. Vill byta mitt 4870×2 mot något och känner att jag minst vill ha ett 6970 liknande kort.[/quote]
Skulle dom inte lansera de mobila delarna först denna gången? Jag kan ha fel om detta dock.
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”Swedish Berserk”]Låter som stora förändringar detta. 🙂 Så den görs mer GPGPU vänlig? Ska även bli kul att se vad SMT kan bidra med.[/quote]
Det blir företagets första arkitektur som är ny från grunden sedan HD 2000 så förändringarna är många! Huvudsaken till förändringen är att göra den enklare att programmera för och för att göra framtida APU:er effektivare.[/quote]
Du menar att du skrev precis det som stog i artikeln? Snyggt 😉
För att skriva något OnT då: Det ska bli intressant hur mycket bättre det blir.
[quote name=”MrPresident”]
Du menar att du skrev precis det som stog i artikeln? Snyggt ;)[/quote]
Det hoppas jag verkligen då jag skrev artikeln! 😀