Spelindustrin lägger allt större vikt vid mobiltelefonsmarknaden

3
iphone.games

Försäljningen av stationära och handburna spelkonsoler har stannat av det senaste året och istället är det mobiltelefonsmarknaden som drar intresse från spelindustrin. Anledningen är ganska enkel, under 2010 väntas det skeppas 1,27 miljarder spelkapabla mobiltelefoner.

Försäljningen av spelkonsoler i olika dess former har stagnerat de senaste åren vilket i sig är ganska förståligt. De flesta konsoler på marknaden har nu något år på nacken och vi har precis på väg in i en ny period där både Microsoft och Sony satsar på att förnya sina konsoler med nya kontrollsystem (Kinect resp. Sony Move). Smartphonemarknaden växer så den knakar och antalet spelkapabla mobiltelefoner som skeppas från fabriker under 2010 väntas vara 11,4% fler än under fjolåret och nå en ny rekordnotering om 1,27 miljarder enheter.

Antalet skeppade stationära spelkonsoler under 2010 väntas landa på 52,3 miljoner, medan handhållna enheter med spelfunktionalitet ska nå en försäljningsvolym på 38,9 miljoner. Bara någon enstaka procents ökning från fjolåret vilket visar på en mättad marknad.

“The formidable lead enjoyed by cell phones capable of gaming will continue in the years to come with no hint of decline, and their near-universal presence gives them the potential to become a viable competitive threat to dedicated gaming platforms, primarily handheld devices,” sa Pamela Tufegdzic, hemelektronikanalytiker på iSuppli

Analytikerföretaget iSuppli som gjort undersökningen tror dock på en ökad tillväxt även för konsolmarknaden de närmaste åren, efter nylanseringar från Sony, Microsoft och Nintendo. Men i volym är det utan tvekan mobiltelefonsmarknaden som fångar mest intresse och ser ut att fortsätta med en stadig tillväxt de närmaste tre åren.

iphone.game

Även om mångsidigheten hos mobiltelefoner är dess kanske största styrka har även spelkonsolmarknaden utvecklats och vi lär få se allt bredare satsning på alternativa användningsområden som ljud och bilduppspelning, nerladdningsbart material och liknande.

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Tempel
14 Årtal sedan

Är väl inte så konstigt. Småungar och tjejer är en stor målgrupp som spelindustrin villl komma åt och dom har sällan datorer med kraft att spela balla spel på dator och ej heller nån konsoll. Men mobil det har dom och många är redan vana att betala mobilsignaler och annat jox till mobilen istället för kuninga tonårskillar som vet hur man får tag på piratkopior.

SS_The_Demon
14 Årtal sedan

[quote]Anledningen är ganska enkel, under 2010 väntas det skeppas 1,27 miljarder [b]spelkapabla mobiltelefoner.[/b][/quote]

Själv skulle jag inte kalla en telefon för spelkapabel. Tangentbord + mus + >20″ skärm då börjar det likna nåt. Men det är klart, jag motsvarar ju endast en liten del av marknaden. Precis som du skrev Anton så handlar det ju om casual gaming först och främst. Försöker komma på nåt slags spel som skulle vara roligt på en mobil men kommer inte på nåt på rak arm.