Vissa SSD-enheter ur specifika produktserier från tillverkarna Toshiba och Intel upplever problem med den senaste uppdateringen till Windows 10 med kortare batteritid eller krascher efter omstart som resultat.
Den senaste uppdateringen till operativsystemet Windows 10, version 1803, riskerar att ställa till problem för användare med SSD-enheter från Toshiba och Intel.
Microsoft kommer nu att blockera installationer av uppdateringen på SSD-enheter från Toshiba ur tillverkarens XG4, XG5 samt BG3-serier. Hos Intel påverkar det enheter ur 600p samt Pro 6000p-serierna.
Problemen som inträffar på SSD-enheterna från Toshiba är, enligt ComputerWorld, på grund av att Microsoft inte inkluderade Toshiba i sina interna tester av den senaste uppdateringen.
”
Devices with Toshiba XG4 Series, Toshiba XG5 Series or Toshiba BG3 Series solid state disk (SSD) drives may experience degraded battery life after upgrading to Windows 10 April 2018 Update.
After upgrading to Windows 10 April 2018 Update, select devices with Toshiba XG4 Series, Toshiba XG5 Series or Toshiba BG3 Series solid state disk (SSD) drives may exhibit lower battery life.
Microsoft is working with OEM partners and Toshiba to identify and block devices with Toshiba XG5 Series or Toshiba BG3 Series solid state disk (SSD) from installing the April 2018 Update due to a known incompatibility that may cause battery performance issues.” – ComputerWorld
Detta har resulterat i att användare med SSD-enheter ur de ovannämnda serierna från Toshiba kan uppleva markant minskad batteritid efter att Windows 10 v.1803 installerats.
Vad gäller nämnda SSD-enheter från Intel så har Microsoft bekräftat att även här kan problem uppstå. Efter att uppdateringen installerats på dessa SSD-enheter kan det vid omstart inträffa en krasch som resulterar i att användare skickas till en UEFI-meny.
”
When attempting to upgrade to the Windows 10 April 2018 Update, select devices with Intel SSD 600p Series or Intel SSD Pro 6000p Series may crash and enter a UEFI screen after reboot.
Microsoft is working with OEM partners and Intel to identify and block devices with Intel SSD 600p Series or Intel SSD Pro 6000p Series from installing the April 2018 Update due to a know incompatibility that may cause performance and stability issues. If you have encountered this issue, follow the steps to reinstall the previous operating system (Windows 10, version 1709).” – Microsoft
Microsoft följer samma protokoll för alla ovannämnda SSD-serier och jobbar med att blockera möjligheten för uppdateringen att installeras på dessa.
Någon tidsram för lösningar på dessa problem har ännu inte bekräftats. Microsoft nämner helt enkelt att företaget arbetar på att få fram en lösning som tillåter installationen av uppdateringen på tidigare nämnda SSD-enheter “inom en snar framtid”.