Stardocks vd: “DirectX 12 kan ge spelgrafik i Hollywood-kvalitet med dagens hårdvara”

7
smeagol

Om några år kan spelkonsoler och datorer troligen driva spel i klass med Hollywood-filmer, detta säger Brad Wardell som är VD för Stardock. Optimeringar och nya funktioner i DirectX 12 gör det möjligt för framtidens spel att nå nya höjder med dagens hårdvara. Dagens spel sägs riskera att snabbt se gamla ut med en ny generation av grafik.

Fördelarna med DirectX 12 gjordes tydliga genom ett test utfört av Anandtech förra veckan. Nu bekräftar också Brad Wardell, VD för mjukvaruutvecklaren Stardock, att DirectX 12 kommer göra stor skillnad för spelbranschen under de kommande åren. I en intervju på podcasten Inner Cicrle Podcast säger Brad Wardell att Microsofts nya API har stor potential att göra det möjligt för framtida speldatorer att rendera grafik i klass med datorgenererad grafik som används i filmer så som The Lord of The Rings: Return of the King. Redan innan slutet av den nuvarande konsolgenerationen väntar sig Brad Wardell att sådan typ av bildkvalitet kan uppnås. Förklaringen sägs vara DirectX 12:s optimeringar kring hantering av processorer och minne men också att det tillåter fler ljuskällor än tidigare. Med DirectX 12 ska tusentals ljuskällor kunna användas i en ensam scen, ett stort steg mot att skapa verklighetstrogen 3D-grafik. Scener med tusentals ljuskällor är redan hårdvarumässigt möjligt med dagens grafikprocessorer men stoppas av begränsningar i DirectX 11.

DirectX_12_Windows

Grafikmotorer bör utvecklas med DirectX 12 i åtanke

Även DirectX 11-baserade spel kommer att gynnas av optimeringar för DirectX 12, men inte mer än några tiotal procent, påstår Wardell. När spel lanseras som utvecklats för DirectX 12 kommer däremot dessa att få DirectX 11-spel att se gamla ut menar Stardocks vd. Förbättringarna i Microsofts kommande API sägs inte bara göra det möjligt att skapa avancerade ljuseffekter utan även ge betydligt bättre stöd för stora mängder karaktärer och objekt på skärmen. Något som ska göra nya speltitlar betydligt mer levande och samtidigt sänka CPU-kraven till fördel inte minst för spelkonsolsutvecklare.

Jämförelse med spelgrafik och datorgenererade filmer är en återkommande diskussion inom spelvärlden och även om Stardock och Brad Wardell hittills inte varit med att leda den grafiska utvecklingen är det intressant att höra om tilltron till Microsofts nya gränssnitt. Klart verkar i alla fall vara att prestandaförbättringar är långt ifrån det enda som vi kommer uppskatta med DirectX 12.

“AMD sparkade Microsoft i röven”

Noterbart är också att Brad Wardell poängterar att spelare kan tacka AMD och deras arbete med Mantle för alla de framsteg vi kan vänta oss med DirectX 12. Precis som Microsofts nya grafikgränssnitt har Mantle gett spelutvecklare bättre kontroll över dagens grafikkretsar. Något som ökat prestandan och möjligheterna att pressa det sista ur grafikkretsarnas beräkningsenheter. Enligt Wardell sparkade AMD Microsoft bildligt talat i baken och fick mjukvarujätten att tvinga fram ett större fokus på DirectX 12. Hur konkurrensen mellan DirectX 12 och Mantle kommer te sig är en fråga för framtiden men oavsett huruvida AMD:s Mantle-gränssnitt kommer fortsättas utvecklas eller ej bör vi ge AMD en klapp på axeln för sitt initiativ.

Källa: TiC Podcast

Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Zhu
Zhu
9 Årtal sedan

Två reaktioner:

1. Varför äckla läsarna med bilder på Gollum när det finns så mycket mer(och bättre) du kan välja?

2. Du har en bra smak när det gäller podcasts. Har du fler tips på teknik-baserade podcasts? De flesta jag har stött på är bara en massa hipsters som inte vet vad de pratar om.

Anton Karmehed
Admin
9 Årtal sedan

[quote name=”Zhu”]Två reaktioner: 1. Varför äckla läsarna med bilder på Gollum när det finns så mycket mer(och bättre) du kan välja? 2. Du har en bra smak när det gäller podcasts. Har du fler tips på teknik-baserade podcasts? De flesta jag har stött på är bara en massa hipsters som inte vet vad de pratar om.[/quote] Personligen tycker jag Gollum är perfekt, han är inte vacker att titta på men han personifierar CGI i Sagan om Ringen som är det Stardocks vd refererar till. Kan själv tänka mig hur coolt det hade varit om karaktärer i spel var så detaljerade.… Läs hela »

MASSSWEDE
9 Årtal sedan

Mja, AMD Mantle har bidragit, men jag tror att det största driften är att nuvarnade spelkonsol från xbox one är för svag och man därmed vill göra den mer långlivad med bättre prestanda såsom att kunna köra spel i full HD vilket fram till nu varit en besvikelse.

dlq84
9 Årtal sedan

haha, dagens överdrift

Ase
9 Årtal sedan

brukar låta så vid varje dx uppdatering denna gång får vi lite nytt med dx11.3 dx 12 handlar inte om nytt, bara optimering för att slippa använda cpu kraft & få lite mer grafikprestanda så någon ny toppgrafik i filmklass utan nya funktioner nope.Man får väl vänta in dx13 innan det händer nåt nästa gång.Det som vore intressant är att kunna utnyttja modern cpu fullt ut 6-8 kärnor inte begränsa cpu n bara för några dj…a spelkonsollers skull.Nästa gång hoppas jag på nya grafikfunktioner & mer /bättre cpu hantering istället. Ge oss spel/grafik funktioner så både cpu & gk inte… Läs hela »

bennyvb
bennyvb
9 Årtal sedan

Precis. På PC så är full HD-grafik ingångsvärde på grafiken och man fnyser åt “bara 1080p”… Så snälla jämför inte TV-spel för barn med PC. Ett grafikkort kostar ju mer än en konsol.

Jackbob
Jackbob
9 Årtal sedan

[quote name=”MASSSWEDE”]Mja, AMD Mantle har bidragit, men jag tror att det största driften är att nuvarnade spelkonsol från xbox one är för svag och man därmed vill göra den mer långlivad med bättre prestanda såsom att kunna köra spel i full HD vilket fram till nu varit en besvikelse.[/quote]

Båda konsolerna har redan low level API och drar absolut inte någon mer nytta av Dx12 mer än enstaka procent. Så att säga att AMD inte har varit deras största push är ren skär lögn då konsolerna inte har nånting med det att göra.