Starfield är ute och jag är trött på ursäkterna! Nej, det är inte okej att Bethesda skeppar spel som är fulla av buggar. En bugg är inte en ”feature” och det är inte spelare och moddares uppdrag att fixa Bethesdas inkompetens.

Detta är en krönika av Mikael Schwartz. Här presenterar han sin personliga åsikt.

Starfield är här och jag känner tyvärr samma sak som jag gjort strax efter Bethesdas stora spellanseringar de senaste tolv åren. Jag har hittills spenderat cirka tio timmar i Starfield och trots Todd Howards konstanta hypeande, kan jag verkligen inte se hur detta ska vara spelet som definierar en generation.

Mitt problem med Starfield började egentligen långt innan den faktiska lanseringen av spelet. Strax efter att spelet utannonserats, byggdes en så massiv hype kring spelet, att jag kände direkt att titeln aldrig skulle kunna leva upp till förväntningarna. Det hela underlättades inte av att Todd Howard ständigt påstod att Starfield skulle bli det bästa spelet någonsin – många svalde hans ord. Trots att Howard historiskt sett är lite som en kåt Jack Russell Terrier som istället för att jucka på ens ben, står på scen och lovar saker hans studio aldrig kan hålla.

 

Låt oss vara rejält rakt fram

Innan Starfield har Bethesda i ”modern tid” lanserat The Elder Scrolls V: Skyrim och Fallout 4 – två spel ur mina absoluta favoritserier. Dessa två titlar var dock allt annat än acceptabla vid lansering. Det var spelförstörande buggar till höger och vänster. Pajade inte spelet, var det texturer som saknades, dialoger som hoppade över viktiga steg och andra problem som förstörde spelupplevelsen.

Trots dessa problem fick Bethesda minimal kritik för de två lanseringarna. Varför? Jo, för att blivit vana vid att moddare fixar de problem som finns och lägger till de funktioner som Bethesda vägrat/inte orkat ordna inför lanseringen.

”Trots att Howard historiskt sett är lite som en kåt Jack Russell Terrier.”

Nu är det då dags igen och historien upprepas ännu en gång. Starfield har lanserats och det är i princip lika stabilt som Bethesdas senaste spellanseringar. I alla fall på min dator med en Ryzen 7 2700X, 16 GB RAM och ett Radeon RX 6950 XT. Vi har texturer som saknas här och där, skuggor som syns genom solida objekt, krascher som sker utan anledning, med mera.

 

Är detta OK i ett storspel som Starfield?

Likförbannat ligger spelet på 88 av 100 hos Metacritic, sett till recensioner av media. Vänner jag pratat med och forumanvändare verkar ha i princip samma poäng att ge, om inte högre. Problemet här är dock buggarna och hur många verkar tycka att de är okej, för att det är ett spel från Bethesda.

Nej, det är inte acceptabelt! Bethesda har utvecklat spel i cirka 25 år, de skapade Morrowind, mitt absoluta favoritspel någonsin. Trots min kärlek hade också Morrowind många liknande buggar som jag sett i Starfield. Ska det verkligen vara så, 21 år senare?

Många gamers har attityden att det är lugnt om Bethesdas spel är halvbakade när de kommer ur ugnen, moddare kommer ta hand om det snart. Det är en skev och orättvis inställning. Moddare får sällan pengar för sitt jobb och Bethesda kommer undan med att inte se till att deras spel är riktigt polerade innan lansering.

 

Det har gått så långt att Bethesdas Pete Hines i en intervju med Gamesindustry, nämnt hur han ser alla buggar som ”en del av upplevelsen” och att Bethesda kan göra ett bättre spel men att spelare förväntar sig buggar och lovordar den “frihet det ger” i studions spel. Hur sjukt är inte det? Hade detta varit Dice, Bioware, Activision, Ubisoft eller någon annan spelstudio, stor som liten, hade det blivit ett jävla ståhej om hur spelet är skräp. I Bethesdas fall förväntar vi oss att obetalda hobbyarbetare ska fixa det studion inte vill/orkar ta hand om.

”Jag vill bara att vi kollektivt tar och ställer lite större krav på spelutvecklare och lite mindre krav på moddare.”

En annan artikel från PC Gamer nämner hur en ”klassisk Bethesda-bugg” får ens kompanjoner att färdas på utsidan av ett rymdskepp och att det är en del av charmen. Här tänker jag bara: hur kan en bugg vara en klassiker? Det är inte en klassiker, det är ett känt problem som utvecklare vägrat åtgärda! Jag blir så förbryllad över att vi kan kasta skit på alla andra utvecklare för varenda liten bugg eller ett icke-optimerat spel, medan Bethesda får ett konstant frikort.

Couldn’t find all my crew… decided to take a photo of my new ship aaaaaaand…..
by u/sloppenheimer420 in Starfield

Missförstå mig rätt

Innan ni börjar leta efter min hemadress och lägger skräp i min brevlåda, ska ni veta detta: jag har haft en hel del kul i Starfield. Jag vill bara att vi kollektivt tar och ställer lite större krav på spelutvecklare och lite mindre krav på moddare.

En bugg är en bugg och har den funnits i flera av en utvecklares titlar är det inte en ”feature”. Det är ett problem de antingen inte orkar eller kan ta hand om. Svårare än så är det verkligen inte.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments