StarVR – Vi testar det svenska VR-headsetet på IFA

5K-upplösning och oslagbart synfält ska ta StarVR till toppen

0

StarVR är något så oväntat som ett svenskt VR-headset. Spelutvecklaren Starbreeze börjar nu skeppa sina första 5K-upplösta VR-headset till Imax och vi tog en provtur på IFA.

StarVR är på pappret det mest välutrustade VR-headsetet på marknaden idag. Svenska Starbreeze har samtidigt valt en helt annan väg än sina mer konsumentinriktade konkurrenter HTC och Oculus där StarVR inledningsvis siktar förbi vanliga konsumenter. StarVR börjar nu tillverkas och skeppas i volymer till filmföretaget Imax och målet är att få ett försprång på konkurrenterna när det kommer till VR-material.

5K-upplösning och 210 graders synfält

Sett till sina tekniska specifikationer är StarVR svårslaget. 5K-upplösning med 2 560 x 1 440 pixlar per öga och ett horisontalt synfält på hela 210 grader är inget som någon av konkurrenterna kan matcha eller är ens i närheten av.

När redaktionen fick chans att testa StarVR på IFA var det tyvärr i en icke interaktiv 360-video och svår att direkt jämföra med spelupplevelser från exempelvis HTC Vive och Oculus Rift. Det blev samtidigt snabbt uppenbart att det bredare synfältet i StarVR ger en bättre närvarokänsla samtidigt som att den högre upplösningen ger något mindre skärmdörrseffekt. Samtidigt är det just upplösningen som fortfarande känns som den absolut största nackdelen med dagens VR-lösningar och det räcker tyvärr inte med Starbreeze 5K-upplösning för att eliminera detta.

Andra potentiella nackdelar är att StarVR i dagsläget saknar manuella fokusreglage samt att man inte kan använda VR-headsetet med glasögon. Det förstnämnda ska vara löst till Imax-versionen som börjar skeppas nu men problemen med glasögon kunde man tyvärr inte svara närmare på. Även om Starbreeze också jobbar med olika interaktiva kontrollerenheter är inte heller detta något man kan erbjuda idag för att matcha exempelvis HTC Vives rörelsekänsliga handkontrollers eller Oculus Touch.

Starbreeze känner sig samtidigt säkra på att deras StarVR kommer att sitta som handen i handsken för Imax och andra stora företag som kan implementera VR-tekniken i kontrollerbara miljöer. Där allt från stolar och omgivning kan användas för att förstärka VR-upplevelsen.

De tekniska fördelarna med högre upplösning och ett betydligt bredare synfält matchar väl med denna satsning då detta gör StarVR betydligt dyrare än konkurrenterna på konsumentmarknaden.

Exakt vad prislappen på StarVR ligger vill eller kan man inte svara på. Det är samtidigt inget närmare problem då man ännu inte vill tala öppet om en äkta konsumentmodell. Även om man under nästa år ska introducera en modell mot företagsmarknaden som troligtvis även vanliga konsumenter kan lägga vantarna på. Prislappen sägs dock bli betydligt högre än de knappt 10 000 kronor som man idag får lägga på ett HTC Vive eller Oculus Rift.

 

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments