Vi har sedan tidigare vetat att systemkretsen för Steam Deck drivs av arkitekturerna Zen 2 och RDNA 2. Nu har Valve valt att visa specifikationerna för sin handhållna speldator med detaljerat.
Valve rustar inför lanseringen av sin handhållna speldator/spelkonsol Steam Deck. Enheten som dessvärre blev försenad nyligen förväntas börja landa hos kunder någon gång under februari månad nästa år. Nu har utvecklaren gett oss en del ny information angående specifikationerna hos enheten.
Det rör sig om totalt fyra Zen 2-baserade processorkärnor med åtta trådar allt som allt. Här har klockfrekvensen landat på 2,4 GHz och under belastning kan den sträcka sig upp till 3,5 GHz. Sett till grafiksidan är det åtta RDNA 2-baserade beräkningsenheter med en klockfrekvens på mellan 1,0 GHz och 1,6 GHz. Denna ska enligt Valve erbjuda upp till 1,6 TFLOPs beräkningskraft.
Steam Deck kommer även med 16 gigabyte LPDDR5-minne med en total bandbredd på 88 GB/s. Här har en gigabyte av minnet dedikerats till grafikkretsen. På tal om minne har vi enhetens lagring. Vi vet sedan tidigare att instegsmodellen nyttjar 64 GB eMMC-minne och de andra kan erbjuda antingen 256 eller 512 GB NVMe-lagring. Enligt Valve ska det ta 12,5 procent längre tid att starta spel och 25 procent längre tid att starta enheten med eMMC-minne. Skulle spel lagras på ett minneskort är det dock hela 18 procent längre tid som måste åsidosättas åt att starta spelen.
Återgår vi till systemkretsen listar Valve ett TDP-värde på mellan fyra och 15 watt. Utvecklaren har däremot inte satt någon övre gräns för hur mycket kretsen kan dra. Istället uppmanar man spelutvecklare att implementera begränsningar på antalet bildrutor per sekund i sina spel. Konsolen kommer även att inkludera en global begränsning på antalet bildrutor i sekund om spelutvecklare inte skulle implementera en sådan.
Sist men inte minst bekräftades det även att Steam Deck kommer kunna driva dubbla 4K-skärmar vid 60 Hz via sina USB 3 Gen 2 och Displayport 1.4-anslutningar. Laddkabeln som medföljer kan trycka in 45 W i enheten för att ladda upp batteriet. Något som innebär att det kommer vara möjligt för användare att fortsätta spela på sin Steam Deck medans batteriet laddar.