Steam har blivit en riktig framgångssaga för Valve och den onlinebaserade spelbutiken har idag över 25 miljoner användare världen över. Nu har Valve och Steam avslöjat nästa stora steg i sin utveckling. Man kommer under april att öppna upp sin Steam-tjänst för Mac och samtidigt presentera den nya versionen av Valves Source-grafikmotor som nu kommer med fullt stöd för Mac-plattformen.
Merparten av dagens spel utvecklas mot Microsofts programbibliotek DirectX och är med andra ord inte kompatibla med Mac och Mac OS X. Men Valve har nu bakat in fullt OpenGL-stöd i Source-motorn vilket gör det möjligt för Apple-ägare att njuta av alla Source-baserade spel från utvecklaren. Bland annat Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Counter-Strike, Portal, och Half-Life serien.
Alla dessa titlar kommer alltså att göras tillgängliga för Mac i april månad och priset är detsamma som för PC-versionerna. Bäst av allt är att man endast behöver köpa spelet för en av plattformarna, man har sedan möjlighet att ladda ner spelet även för motsvarande plattform, helt utan extra kostnad.
Genom OpenGL-stödet handlar det om regelrätta portningar av spelen och alltså ingen emulering vilket är viktigt för prestandan. Samtidigt lovar Valve att Mac hädanefter ska få samma prioritet som Windows och Xbox 360 när man lanserar nya speltitlar.
Updates for the Mac will be available simultaneously with the Windows updates. Furthermore, Mac and Windows players will be part of the same multiplayer universe, sharing servers, lobbies, and so forth. We fully support a heterogeneous mix of servers and clients. The first Mac Steam client will be the new generation currently in beta testing on Windows.
Detta kan öppna nya dörrar för både spelutvecklaren Valve och Apple, samtidigt som förhoppningsvis fler spelutvecklare följer i samma fotspår och breddar sin plattformskompabilitet.