Valve fortsätter testa och implementera nya funktioner i SteamOS. Den senaste uppdateringen för testgrenen är stöd för Variable Refresh Rate. Just nu är det dock endast för Asus ROG Ally och Ally X.
Variable Refresh Rate (VRR) låter bildskärmar anpassa sin uppdateringsfrekvens efter antalet bildrutor per sekund som produceras av ett grafikkort eller en grafikkrets i ett spel. Både AMD och Nvidia har egna varianter av denna teknik vid namn Freesync respektive G-Sync. Nu kommer även SteamOS få stöd för tekniken vilket tar den till handhållna speldatorer.
Just nu testas tekniken i SteamOS Compositor och är endast tillgänglig hos Asus ROG Ally och Ally X. Detta tyder dock på ett intresse att ta operativsystemet till en större publik med implementeringen av allt fler spelfokuserade tekniker.
En intressant punkt här är att Valves egna handhållna speldator Steam Deck inte har stöd för VRR. Varken originalmodellen eller den nyare varianten med OLED-skärm. Valves intresse av den fortsatta utvecklingen av SteamOS kan dock peka mot vad för tekniker vi kan komma att se i nästa generations Steam Decks med lite tur.
När VRR går ifrån teststadiet och blir en officiell del av operativsystemet återstår att se. Valve är något ökända för att ha en lite udda tidsuppfattning. Således är det i princip omöjligt att försöka gissa sig till när vi kan komma att se tekniken implementeras.