Efter åratal av svajande intäkter visar musikindustrin till slut nya tecken på tillväxt – den här gången med streamingtjänster som Spotify i täten.

Sedan slutet av 80-talet har musikindustrin, inte minst i USA, haltat och sett allt mindre omsättning. Främst har det varit piratkopiering och ett minskat intresse för fysiska medium som pekats ut som bovarna i dramat. Millenieskiftets stora fildelningsexplosion har gjort det svårare för skivbolag och artister att tjäna pengar på sitt material – och först nu syns en tydlig ändring på den trenden.

Streaming vänder siffrorna

Den största förändringen inom musikdistribution det senaste decenniet är såklart streamingtjänsternas framfart med svenska Spotify i täten. Den populära musiktjänsten har fullständigt exploderat i popularitet i Sverige, och blir även mer populärt som alternativ på den amerikanska marknaden. Idag finns även en växande skara konkurrerande tjänster, exempelvis Apple Music, Google Play Music och Tidal.

“We’re starting to see on-demand music streaming as no longer a thing that hipster college kids and young people do.”
– Larry Miller, lärare i musikindustri vid New York University

Streamingtjänsterna innebär ett enkelt och lättillgängligt alternativ till både piratkopierad musik och köp av enstaka låtar eller album, men det ekonomiska avtrycket på marknaden har inte varit lika självklart. Nu rapporterar dock Bloomberg att den amerikanska musikindustrin ser ut att få en uppåtgående trend för andra året i rad – för första gången på nästan 20 år – och den här gången är det streaming som är den stora kassakon.

Fortfarande en tumult marknad

Med det sagt så finns det fortfarande frågetecken inom musikbranschen, inte minst mellan skivbolag och streamingleverantörerna. Idag kan företag som Spotify, Google och Apple mångt och mycket ta över rollen som mellanhand som skivbolagen tidigare haft – när samma behov av att tillverka fysiska skivor eller kassetter inte längre finns, så finns det samtidigt färre anledningar för en artist att skriva på ett avtal med ett traditionellt skivbolag, snarare än att teckna streamingavtal och själv sälja sin musik via tjänster som Bandcamp.

För att trenden ska kunna fortsätta måste dessutom de ökade inkomsterna från strömmad musik kompensera för de intäkter som förloras på grund av färre sålda CD-skivor. Än så länge ser streamingtrenden inte ut att närma sig sitt tak, men det är oklart hur länge strömmen av nya användare kommer fortsätta.

Bland annat av de anledningarna är musikbranschen fortfarande mitt i en förändringsfas, men de ökade intäkterna markerar tydligt att det finns en växande efterfrågan från konsumenter som är villiga att betala för sin musik om den levereras på rätt sätt.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments