Rekommendationer och utmärkelser

OBS! Det här är en arkiverad version av Svenska SSD-guiden som inte längre uppdateras med nya produkter, testresultat eller utmärkelser. Våra aktuella rekommendationer, och allt annat material som har med SSD-enheter att göra, hittar du istället i den nya upplagan av guiden.


På den här sista sidan uppdaterar vi hela tiden att vilka SSD-enheter, som vi rekommenderar våra läsare att köpa. Givetvis har alla olika behov och olika saker som man tycker är viktigt och därför tänkte vi försöka att få med så många olika aspekter som möjligt. Här kommer vi alltid att visa de enheter som är mest intressant just nu.

Något man bör tänka på är att inte alla användare kommer märka stor skillnad mellan de olika enheterna. En enhet som presterar 20 000 IOPS kan kännas ungefär lika snabb som en som presterar 80 000 IOPS, beroende på användningsscenario och övriga komponenter. Riktigt stora skillnaderna märker man däremot när man går från en mekanisk hårddisk till en SSD-enhet och i viss mån även när man går från SATA 3,0 Gbps till SATA 6,0 Gbps. Eftersom skillnaden mellan en SSD och en HDD är så pass stor så rekommenderar vi alltid en SSD som systemenhet i alla lägen.

Till sist vill vi också uppmana nya köpare att inte snåla med utrymmet när man ska köpa SSD. Enheter med 60 gigabyte må vara billiga, men de presterar oftast betydligt sämre än sina större syskon och dessutom så får du inte in särskilt mycket på 60 gigabyte (55,8 gigabyte). Vi rekommenderar alltid att skaffa en enhet som är större än 200 gigabyte. De kostar så pass lite nu så ska man köpa SSD är det lika bra att ta det hela vägen. Oftast presterar en enhet bättre ju mer kapacitet den har.

Enheter med 120/128 gigabyte kan vara intressant för företag som vill byta till SSD i sina laptops. På företagsdatorer så har man inte jättemycket filer sparade lokalt och då behövs inte lika mycket kapacitet. På en hemdator eller gamingsystem så skulle vi rekommendera att man tar en 240/250/256 gigabyte enhet eller större. Familjens fotografier, Itunes bibliotek och 15 Disney-filmer tar mer plats än vad många tror. Att din enhet ofta mår bättre och presterar bättre med lite extra ledigt utrymme är också värt att ha i åtanke.

Marknadsanalys 2015-12-22
Året är slut och vi blickar istället framåt. Det har börjat dyka upp lite nyheter om vad vi kommer att få se under nästa år och vi hoppas kunna få se en del av det redan under CES i Januari. Vi hoppas kunna få se mer 3D-NAND från fler än bara från Samsung. Vi kommer nog också få se mycket PCI-Express, NVMe och TLC.

Tidigare marknadsanalyser (klicka för mer info)

Marknadsanalys 2015-12-08
SSD-året 2015 börjar lida mot sitt slut. Det är tre saker som har varit riktigt stora i år och det är PCI-Express, NVMe och TLC. Det här är trender som vi tror kommer att fortsätta även nästa år. Vi hoppas kunna se fler riktiga PCI-Express lösningar från flera tillverkare. Vi hoppas ju också att någon ska kunna matcha Samsung. Något annat som vi hoppas få se mer av nästa år nya minnestekniker. Intel/Microns 3D Xpoint ska komma i sina första produkter under nästa år och samtidigt så har det börjat pratas mer och mer om 3D-NAND på flera håll. Framförallt så hoppas vi att 3D ska ge TLC-NAND bättre livslängd och bättre prestanda. För de TLC-enheter som släppts här under andra halvan av 2015, har varit riktigt dåliga.

Marknadsanalys 2015-11-11
År 2015 ser ut att bli året då vi fick supersnabba PCIe-enheter och långsamma TLC-enheter. Crucials senaste enhet, BX200, är ytterligare en i raden av långsamma TLC-enheter som vi testat. Vi ser dock ljuset i slutet av tunneln då vi vet att både Intel/Micron och Toshiba/Sandisk har 3D-NAND på gång. Och när det händer så borde vi kunna få se fler TLC-enheter som inte bara är billiga, utan också ganska snabba. Under tiden håller vi oss till Samsung 850 Evo, eller en MLC-baserad enhet.

Marknadsanalys 2015-10-29
I skuggan av de nya PCI-Express baserade enheterna så finns det fortfarande gått om nyheter för gamla goda SATA-gränssnittet. Toshiba gör ett ryck och släpper tå nya serier. Även om ingen av dessa är någon fullträff så är det kul att Toshiba ger sig in i leken på allvar. Då de har egen NAND-flash tillverkning i ryggen så har de potentialen att bli en spelare att räkna med i framtiden. Nu väntar vi med spänning på att Toshiba ska släppa en PCI-Express enhet också.

Marknadsanalys 2015-10-22
Samsung släpper 950 Pro och rör om lite i SSD-grytan. Äntligen börjar vi få ett par stycken PCIe-enheter som är tänkt som en “allemansenhet” och inte bara något som är tänkt för entusiaster med mycket pengar. Som vanligt så sätter Samsung ribban högt och nu är det åter dags för de andra att försöka komma ikapp. Vi vet att det är fler PCIeenheter på gång men frågan är om de är tillräckligt bra för att kunna matcha Samsung. Det är dock lite oroande att Samsungs enhet blir så pass varm som den blir och det finns absolut chans för andra tillverkare att komma ifatt och förbi Samsung innan de höjer ribban ytterligare en gång. Nu väntar vi bara på lite mer konkurrens och lite lägre priser, även bland PCIe-enheterna.

Marknadsanalys 2015-08-24
Flash Memory Summit har precis gått av stapeln, och med det så har vi flera saker att se fram emot under hösten och vintern. Det är tre ord som det pratas vilt om på SSD-marknaden just nu, och det är: TLC, 3D-NAND och PCI-Express. Och detta är något som vi verkligen kommer att få se mer av under de kommande månaderna. Exempelvis så har både Samsung och Toshiba/Sandisk har visat upp sina nya 3D-nand på 256Gbit vilket kommer ge oss större och billigare SSD-enheter Många pratar också om TLC och kombinationen TLC och 3d-nand ser ut att kunna bli en vinnare i framtiden. Sedan verkar det som om nästan alla kontrollertillverkare har PCI-Express baserade enheter på gång. Bland dessa har vi Samsung, Marvell, Jmicron, Silicon Motion, OCZ och Phison. Vi har minst sagt en spännande höst framför oss och frågan är hur länge det dröjer innan någon petar ner Intel från prestandatronen.

Marknadsanalys 2015-07-08
Första enheten som släpptes på årets Computex-mässa har anlänt i form av OCZ Trion 100. Även om detta kanske inte är den bästa enheten som OCZ släppt, så tror vi att TLC-enheter kommer att bli allt vanligare det kommande året. Tyvärr så är TLC inte så billigt som det skulle kunna vara. Men vartefter tillverkningstekniken blir bättre och volymerna större, så kommer nog priset att sjunka. En sak är i alla fall säker. TLC är här för att stanna.

Marknadsanalys 2015-06-09
Efter de första stora SSD-lanseringarna i år, så har det lugnat ner sig lite. På Computex så fick vi dock se en hel del nyheter. OCZ har en exempelvis en ny SSD med TLC-nand på gång. Man borde också vara på gång att släppa sin PCIe-enhet med Jetstream Express (deras nya kontroller). Även andra företag har saker på gång. Det är även nya enheter på gång från Adata. Man visade exempelvis upp en enhet med Marvells senaste Eldora kontroller. Sedan ska vi inte glömma att Samsung Global SSD Summit står runt hörnet och NH kommer givetvis vara på plats för att se vad Samsung har för planer för sina SSD-enheter. Vi hoppas givetvis på PCIe och NVMe i härlig symbios.

Marknadsanalys 2015-04-02
Mycket händer på SSD-marknaden just nu. Intel har lanserat SSD 750 som mer eller mindre fått alla andra att se mesiga ut. Intel 750 ser ut att bli den enheten som man ska försöka slå i år. Nu väntar vi ivrigt för att se vad konkurrenterna har på gång. Plextor M7E släpps senare i år och kommer troligtvis att konkurrera med Kingston HyperX Predator. Sedan ska vi inte glömma OCZ och deras Jetstream Express som vi borde skymta lite senare i år. Även Marvell har en ny PCIe 3.0 4X-krets på gång. Samtidigt så händer det en del på budgetmarknaden också. Crucials MX100 börjar nu försvinna från lagerhyllorna och kommer gradvis att ersättas av BX100. Så vill man ha en bra SSD till ett bra pris så får man skynda sig.

Marknadsanalys 2015-03-31
Vi har pratat länge om att PCIe-revolutionen är på gång på allvar iår och nu har det äntligen börjat hända. Vi har testat Kingston HyperX Predator och prestandan är totalt överlägsen det vi tidigare sett hos SATA-enheter. Men det tar inte slut där. Vi har flera godsaker på gång i testlabbet och frågan är hur länge Kingston får ha kvar prestandatronen i Svenska SSD-Guiden.

Marknadsanalys 2015-03-24
OCZ har nu hakat på trenden att erbjuda en enklare skydd mot korruption vid strömavbrott. I praktiken så är skyddet precis samma som Micron/Crucial använt under det senate året. Vi hoppas att detta är något som fler tar efter. Vi tittar primärt på Samsung “hint, hint”.

Marknadsanalys 2015-03-20
SSD-markanden är i ett slags vakum nu innan PCIe slår igenom på allvar. Det är något som gynnar Silicon Motion som på senare tid plockat flera stora designvinster. Inte minst Crucials nya budget enhet BX100 som ser ut att bli en av de absolut bästa budgetmodellerna i år. Frågan är om Silicon Motion kommer fortsätta göra budgetkretsar eller om man gör ett försök på PCI-express senare.

Marknadsanalys 2015-02-19
De flesta tillverkarna sitter mest och väntar på att PCIe ska få sitter rejäla genomslag. När Intel släpper Skylake senare i år så förväntar vi oss att flera tillverkare kommer att flytta sina snabbaste enheter till M.2 formatet.

Marknadsanalys 2015-02-10
Efter CES mässan så har vi en massa nya SSD-enheter som står på tur. Det har börjat dyka upp fler och fler PCIe-baserade enheter nu. Även om vi inte har sett några nya i handeln, så har det presneterats flera. Vi har bland annat sätt att Kingston ger sig på PCI-Express tillsammans emd Marvell. Det intressanta här är en ny kontroller som har stöd för 4 pci-express banor, vilket ökar bandbredden ytterligare. Även Plextor har nya enheter på gång med denna kontroller. Samtidigt så är Samsung på gång min uppföljaren till XP941 och även OCZ är också på banan med sin Jet-Express kontroller som ska ersätta Bareffot 3 kontrollern. Vi har ett mycket intressant SSD-år framför oss.

Marknadsanalys 2014-12-09
Samsung släpper 850 Evo precis lagom till julhandeln. Då enheten redan blivit försenad flera gånger så var vi minst sagt spända på hur den nya familjen av SSD-enheter skulle prestera. Vad gäller prestandan så blev vi inte besvikna. Tyvärr så kan inte Samsung matcha föregångaren 840 Evos låga pris. Därför landar 850 Evo som en mellanklassenhet som är för dyr för att vara den budgetenhet som vi hade hoppats. Frågan är om 840 Evo kommer att finnas kvar som Samsungs budgetmodell ett tag till, eller om Samsung helt kommer stå utan modeller med prislappar på under 4 kronor per gigabyte. Vi kanske ska ställa förhoppningen till jul- och mellandagsreorna.

Marknadsanalys 2014-12-03
Det har varit ganska lugnt på SSD-marknaden de senaste två månaderna, men nu börjar det röra lite på sig igen. Sandisk har släppt sin nya Ultra 2 SSD och det betyder att vi har ytterligare en TLC-baserad SSD på markanden. Om bara priserna kan komma ner lite så har vi äntligen någon som kan börja konkurrera med Samsung på allvar. Vi har också sett nyheter om Intel/Microns nya 3D-NAND som vi hoppas kunna se mer av i början av nästa år. Nu väntar vi bara på att PCIe-baserade kontrollerkretsar ska få ordentligt fotfäste på konsumentmarknaden.

Marknadsanalys 2014-10-09
SSD-enheter är lika heta som någonsin och i toppen av marknaden hittar vi allt jämt elektronikjätten Samsung med sin 850 Pro-serie. Sandisk fortsätter att visa framfötterna med kraftfulla och kompetenta Extreme Pro på 480GB men räcker inte riktigt ända fram för att knuffa ner Samsungs 512GB-modell av 850 Pro. Samtidigt väntar vi fortfarande på en större anstormning av PCI Express-baserade SSD-enheter då SATA-gränssnittet blir en allt större flaskhals.

Marknadsanalys 2014-08-19
Vem kunde tro att AMD skulle ge sig in på SSD-marknaden? Vi har hört rykten om det tidigare men det är först nu som det händer på riktigt. Innerst inne så hade man nog hoppats att AMD skulle ha byggt en egen SSD-kontroller, men det känns ändå ganska långsökt i dagsläget. AMD har troligtvis inget intresse av att ge sig in så djupt i SSD-smeten. Istället så tar man hjälp av OCZ som kan leverera en snabb SSD på kort varsel. AMD räknar inte med att slå några försäljningsrekord utan vill primärt fortsätta bygga på sitt varumärke Radeon och få en egen SSD att para ihop med sin övriga hårdvara. Första försöket är tappert och inte dåligt även om det kanske inte når ända fram, men vi ser fram emot att se mer av AMD:s satsning på SSD-marknaden.

Marknadsanalys 2014-08-13
OCZ ger sig in i fighten om budgetmarknaden med sin nya SSD-serie Arc 100. Trots relativt bra prissättning så faller enheten kort på grunden helt enkelt inte är lika bra som Crucials MX100. Trots det så är det absolut ett steg i rätt riktning för OCZ som helt klart är på väg åt rätt håll igen. I övrigt så är SSD-marknaden väldigt het just nu. Flera nya enheter är på väg ut på marknaden och vi på NH har svårt att hinna med alla. Tyvärr så är det fortfarande bara SATA enheter som kommer. För er som väntar på nästa stora prestandaökning, behöver nog vänta till slutet av året eller början av nästa år.

Marknadsanalys 2014-08-01
Vi uppdaterar Svenska SSD-guiden med 128GB och 256GB-modellerna av Samsung 850 Pro. Båda enheterna visar imponerande prestanda och särskilt minstingen i familjen krossar konkurrenterna i storleksklassen på SATA-marknaden. Tyvärr är priserna för höga för att enheterna ska kunna hävda sig riktigt i dessa konkurrenskraftiga klasser men Samsung har utan tvivel de snabbaste SATA SSD-enheterna på marknaden idag.

Marknadsanalys 2014-07-01
Samsung har just lanserat sitt nya flaggskepp 850 Pro och vi har ärligt talat svårt att se hur någon ska kunna göra en bättre SSD utan att gå över till PCI Express. V-nand tekniken är också jätteintressant men vi är fortfarande lite oroliga för hur kostnadseffektivt det kommer att vara för Samsung. Det lär inte vara aktuellt att sälja 850 Pro för samma pris som 840 Pro säljs för idag, så kan det bli svårt att motivera den högre kostnaden för flera konsumenter. Så även om 840 Pro förlorar sin Bäst i test-utmärkelse är det fortfarande en enhet vi kan rekommendera tills vi har fått en spikad prissättning från Samsung för nya 850 Pro-serien. V-nand tekniken är i vilket fall superintressant och detta kommer nog att sätta press på de andra tillverkarna att få ut sitt egen 3d-nand så fort som möjligt. Vi vet att IMFT (Intel/Micron) har sitt egen 3d-nand på gång och vi hoppas kunna se något i slutet av året eller i början av 2015. Toshiba och Sandisk har också 3d-nand på gång men ligger nästan ett år efter de andra. Det är intressanta tider för SSD och för nand-flash generellt.
Uppdatering: Samsungs listpris för 512GB-modellen ligger på 230 dollar ochär betydligt högre än konkurrerande lösningar idag. Vad priset väl landar på i svenska butiker är ännu noklart.
Uppdatering 2: Samsung 850 Pro 512GB kostar i skrivande stund drygt 3 200 kronor och är svår att rekommendera sett till pris/prestanda men enheten är trots allt den bästa SATA-enheten på marknaden idag.

Marknadsanalys 2014-06-26
Crucial lanserar en ny budgetenhet på SSD-marknaden och deras MX100 serie visar framfötterna direkt. Toppmodellen med 512 gigabyte lagringskapacitet är en sällsynt väl genomtänkt enhet som ger rekordmycket lagringsyta för pengarna – tillräckligt för att roffa åt sig vår “Mest för pengarna”-utmärkelse från Samsung 840 Evo 500GB.

Marknadsanalys 2014-06-24
SSD-marknaden är hetare än någonsin och vi har flera hyperintressanta SSD på igång i testlabbet. Vi har idag testat två enheter baserade på Silicon Motions nya kontroller .Vi är positivt överaskade över hur bra dessa enheter faktiskt presterar, särskilt i vårt NHSB-test. Tyvärr så tror vi inte att dessa enheter kommer att bli så långvariga då vi ser att det är flera nya intressanta enheter på gång.

I veckan så köpte Sandisk upp Fusion IO och även om Sandisk inte velat gå in på detaljer i diskussioner med NordicHardware ska vi troligtvis inte räkna med att vi kommer att få se Fusion IO-teknik i några konsument SSD-enheter från Sandisk. I alla fall inte som det ser ut just nu.

Marknadsanalys 2014-06-10
Computex har precis avslutats och precis som väntat så börjar vi så sakteliga se SSD-enheter i nya formfaktorer. Vi fick bland annat se Intels nya prestandamonster för servrar DC P3700. Vi fick också se fler andra tillverkare visa upp sina PCIe baserade enheter. Bland dessa Plextor och Kingston. Dock så var det ännu fler tillverkare som visade upp nya SATA-baserade SSD-enheter. Sandisk visade upp sin nya Extreme 2 som är hyperintressant då föregångaren är en av de bästa enheter vi testat hittills. Kingston visade upp ett testexemplar av deras nya Sandforce SF3700 baserade enhet och de visade också upp uppföljaren till V300 med (V310) som denna gång använder sig av en Phison kontroller. En av de mest intressanta nyheterna var Plextor och deras nya M6 PRO och den tillhörande programvaran PlexTurbo. Vi kommer givetvis att försöka testa så många av dessa nya enheter som vi kan och det ser ut som vi kommer att få en mycket intressant SSD marknad även under Q3 och Q4. Där vi redan idag börjar med att utse PCIe-enheten Plextor M6E till den snabbaste SSD vi någonsin testat.

Marknadsanalys 2014-05-12
Intels nya Chipsets är på intågande, och med dessa kommer vi förhoppningsvis få ett bredare stöd för PCI-E baserade SSD-enheter. Gissningvis så kommer fler och fler tillverkare att gå över till PCI-E baserade lösningar för sina snabbaste enheter sammtidigt som de lite billigare enheterna fortfarande kommer att finnas kvar på SATA 6Gbps. Intel fortsätter att tugga på med sin Sandforce baserade 5xx familj och vi kan inte riktigt förså varför. Prestandan finns helt enkelt inte fär längre. OCZ däremot har börjat få bättre lyft under vingarna och verkar äntligen ha lyckats producera SSD-enheter som inte bara presterar bra, utan faktiskt håller bra också. Om nu OCZ kan fortsätta på det här spåret så kan de bli farliga för Intel, Samsung och Crucial.

Marknadsanalys 2014-04-24
Crucial M550 testat och rör runt lite i grytan vilket är roligt att se. Samsung har haft ett stadigt grepp både i prestandasegmentet (840 Pro) och budgetsegmentet (840 Evo) under en längre period nu. Tidigare har Crucial kunnat konkurera med 840 Evo men mot 840 Pro hade man inget att sätta emot, men det har man nu. Även om M550 är något långsammare än 840 Pro, så kommer den med många trevliga funktioner och framförallt ett lägre pris. Detta gör också att vi nu ändrar lite bland våra rekommendationer och gör plats för lite fler Crucial enheter. Redaktörens val stannar dock hos Sandisk och deras Extreme 2 som presterar betydligt bättre än M550 under hård belastning och som dessutom har 5 års garanti.

Marknadsanalys 2014-04-02
Adata gör comeback med buller och brak och lanserar budgetenheten SP920 som presterar närmast överraskande bra. En enhet som mycket väl kan ta sig in bland våra rekommendationer om prissättningen i Svenska butiker stämmer med förhandsinformationen. Frågan är samtidigt hur länge AdataSP920 får stå i rampljuset. Vi har flera intressanta enheter att testa nu under våren. Framåt sommaren så förväntar vi oss också få se nya SSD-enheter från flera andra tillverkare, däribland giganten Samsung.

Marknadsanalys 2014-03-19
Det ser ut att bli en mycket intressant månad på SSD-marknaden. Intel har släppt sin SSD 730 och det är flera andra tillverkare som är i full färd med att släppa sina senaste modeller. Tyvärr så kommer nog Intels enheter att försvinna lite i mängden. Prestandan är lite för dålig för att den ska kunna vara med och slåss bland de absolut största, och priset är i dagsläget på tok för högt. Våra rekommendationer står i övrigt kvar då det inte hänt något drastiskt bland priserna på SSD-marknaden. Ett undantag är Seagate 600 som i enskilda butiker går att hitta för rena vrakpriset just nu, vilket gör enheten väl värd att hålla ett extra öga på.

Marknadsanalys 2014-03-04
Minnestillverkaren Kingston har hamnat i onåd hos konsumenter efter att man i tysthet bytt ut minneskretsarna på sin prisvärda budget-SSD V300 från Toggle-nand till betydligt långsammare asynkront nand. Vi har lagt till en varning för denna SSD som man generellt rekommenderas hålla sig undan ifrån, samtidigt som vi hoppas att Kingston samt deras konkurrenter istället spelar med öppna kort framöver.

Samsung 950 Pro 512GB Omdöme från: 2015-12-22
SSD_950_Pro_M_2_E_2NordicHardware_award_BestInTest_DarkredNordicHardware award BastPrestanda LightgreenSamsung tar PCI-Express och NVMe till konsumentmarknaden på allvar med 950 Pro. Trots att enheten har begränsat med lagringskapacitet (maximalt 512GB) så lyckas man i slå Intel 750 i nästan alla tester. Förutom enhetens fantastiska prestanda så är det en komplett konsument-SSD med 5 års garanti och stöd för Samsungs Magician programvara. Samsung har också lovat att släppa en uppdaterad firmware med stöd för TCG Opal och IEEE1667, vilket gör att den då får samma funktionalitet som tidigare Samsung-enheter. Vi upptäckte också att enheten gärna blir väldigt varm och det kan påverka prestandan i vissa extrema fall. Men under vanlig användning så borde man inte märka av det. I vilket fall så lämnar det en viss bitter eftersmak i munnen och det känns som att här finns det möjligheter till förbättring. Var också beredd på att denna enhet kräver att du har ett nytt system som har stöd för att boota från NVMe-enheter. Det gör enheten till en olämplig uppgradering för gamla system. Trots dessa brister så går det inte att komma ifrån att Samsung har byggt en rusktigt snabb liten SSD. Du som bygger en helt ny dator och vill ha den bästa klientprestandan som finns i skrivande stund bör definitivt överväga att köpa en Samsung 950 Pro.

+ överlag den snabbaste SSD-enheten som vi någonsin testat, en av de billigare PCI-E enheterna, litet och smidigt format som passar såväl stationära som bärbara datorer
– Kostar mer per gigabyte jämfört med SATA-enheter, endast bootbar på X99-, Z97-chipset eller nyare (kräver NVMe-stöd), problem med värme om enheten belastas under längre perioder, inget stöd för kryptering i skrivande stund.

Lägsta pris på prisjakt: Product price (3 249 kr vid publicering)

 

 

Intel 750 400GB
Omdöme från: 2015-08-24
images/labswedish/artiklar/Lagring/intel_750/largethumbnails/bild2.jpg

Redaktionens nya favorit heter Intel 750 400GB. Precis som sin storebror så är det prestanda som sätts på första parkett och allt annat är sekundärt. 1200GB-modellen är fortfarande för dyr för att egentligen någon ska överväga att köpa den. 400Gb-modellen är fortfarande inte billig och per gigabyte så är det en av de dyraste SSD-enheterna som du kan köpa. Trots det så är det en enhet som man faktiskt kan ha råd med. Det betyder att konsumenter har tillgång till prestanda som tidigare inte var möjlig. För lite över 4000 kronor så får du prestanda som är nästan lika bra som 1200GB-modellen, vilket är den överlägset snabbaste SSD-enheten som vi testat i Svenska SSD-guiden. Men precis som tidigare så är detta långt ifrån en enhet för alla. Dess formfaktor gör att du endast kan använda den om du har en ledig PCI-Express plats och det betyder inga laptops. För de som letar efter en uppgradering till sin gamla dator så är nog inte detta en enhet för dig heller. Då enheten endast använder sig av NVMe så kan man inte boota från den om man inte har ett moderkort av senare modell. Trots allt detta så levererar den grym prestanda, och sådant gillar vi!

+ överlägsen prestanda i allt, förhållandevis prisvärd för att vara en PCIe-SSD, 5 års garanti, fullt skydd mot strömavbrott
– Stor formfaktor (kan ej användas i laptops), endast bootbar på nyare moderkort, kostar betydligt mer per gigabyte än vanliga SATA-enheter.

Lägsta pris på prisjakt: Product price (4 165 kr vid publicering)

 

 

Samsung 950 Pro 256GB Omdöme från: 2015-12-22
SSD_950_Pro_M_2_FFör den som inte har råd med 512GB modellen eller för den som helt enkelt inte behöver så mycket kapacitet, ja då är 950 Pro 256GB ett utmärkt val. Även om 512GB modellen av Samsung 950 Pro är snabbare på alla sätt och vis så finns det fortfarande en god anledning att köpa 256GB modellen. Det är fortfarande en av de absolut snabbaste SSD-enheterna som vi någonsin testat och den är till och med snabbare än Intel 750 1200GB i de flesta tester. Den har ju dessutom det smidiga M.2 formatet och p grund av dess något lägre prestanda så påverkas den inte lika mycket av hög värme. Det här är alltså perfekt för den som inte behöver mer än 250GB som systemenhet. Prestandan är på topp och priset är också väldigt bra för at vara en PCI-Express enhet. Nackdelarna är att du måste ha ett moderkort med stöd för NVMe för att kunna använda den som boot-enhet.

+ PCI-Express ger prestanda långt över vad äldre SATA-enheter klarar, överlag den snabbaste SSD-enheten som vi någonsin testat, den billigaste PCIe enheten på marknaden, litet och smidigt format som passar såväl stationära som bärbara datorer – Kostar mer per gigabyte jämfört med SATA-enheter, endast bootbar på X99, Z97-chipset eller nyare (kräver NVMe-stöd), problem med värme om enheten belastas under längre perioder, inget stöd för kryptering på lanseringsdatumet.

Lägsta pris på prisjakt: Product price (1 849 kr vid publicering)

 

Samsung 850 Pro 256GB
Omdöme från: 2014-12-09

Detta är en enhet som inte tummar på någonting någonstans. Man har tagit den prestanda som man hade med 840 Pro och sedan har man lagt på de funktioner som man utvecklade för 840 Evo (TurboWrite och Rapid). Detta tillsammans med Samsungs 3D v-nand, ger oss ett prestandapaket som i dagsläget endast kan slås av PCI-E SSD-enheter. Samsung har även gjort stora förbättringar när det gäller tung belastning. V-nand gör det också möjligt för Samsung att öka garantitiden till hela 10år. Som om inte det vore nog så har enheten även stöd för TCG Opal 2.0 och IEEE1667 och det är också en av de enheterna som drar minst ström. Det enda negativa med den här enheten är dess pris, som är lite i överkant. Men smakar det så kostar det.

+ Bra prestanda i alla tester, presterar bra trots hög belastning, 10 års garanti, Stöd för hårdvaruaccelererad bitlocker, låg strömförbrukning.
– Fortfarande ganska dyr

Lägsta pris på prisjakt: Product price (1 514kr vid publicering)

 

Samsung 850 Evo 250GB
Omdöme från: 2015-04-02
NordicHardware_award_BestInTest_DarkredSamsungs uppföljare till 840 Evo visar prov på mycket bra prestanda och tack vare Samsungs V-nand så lyckades man även hålla hållbarheten på minneskretsarna. 850 Evo är i de flesta fall nästan lika snabb som 850 Pro och de båda har också många likheter. Båda enheterna har stöd för IEEE-1667 och TCG Opal 2.0 precis som 840 Evo och 850 Pro. Man har även ökat garantitiden till 5år vilket är samma som de flesta toppmodeller har idag. Det som talade mot 850 Evo, var dess prislapp. Initialt så kostade enheten rejält mycket mer än exempelvis MX100 och 840 Evo. Men priser har sjunkit lite grann samtidigt som MX100 börjat försvinna bort mer och mer. 850 Evo är fortfarande dyrare men för det så får man prestanda som är bland det bästa man kan få i en SATA-enhet och dessutom får man 5 års garanti. Detta gör Samsung 850 Evo 250GB till den enhet som ger mest för pengarna just nu.

+ Bäst pris/prestanda just nu, stöd för TCG Opal 2.0 och IEEE-1667, 5års garanti – Lite dyrare än andra budget-enheter

Lägsta pris på prisjakt: Product price (1089kr vid publicering)

 

Crucial BX100 500GB
Omdöme från: 2015-04-02

NordicHardware_award_BestInTest_Darkred

BX100 är Crucials nya budgetmodell som gradvis kommer att ersätta den mycket omtyckta MX100. I nuläget så kostar de ungefär lika mycket men MX100 blir dyrare sammtidigt som BX100 blir billigare. Detta är en budget SSD i dess enklaste form. Enheten har inga special-funktioner alls egentligen, utan fungerar som en väl-presterande SSD till ett bra pris. Ett “bra Köp” helt enkelt.

+ Bra Pris/Prestanda, strömsnål.
– Saknar MX-seriens alla funktioner.

Lägsta pris på prisjakt: Product price (1919kr vid publicering)

 

Intenso SSD Top 128GB
Omdöme från: 2013-05-06
NordicprHarddetta äware_award_BestInTest_Darkred

Intenso SSD Top är en SSD med tendenser till schizofreni. På ena sedan har vi en enhet som presterar dugligt i många av våra tester. På andra sidan har vi en enhet som presterar riktigt uselt. Det största problemet är dock att enheten har bestyckats med specifikationer som inte alls stämmer med värkligheten. Flera svenska datorbutiker skriver att enheten ska klara “upp till” 540 megabyte per sekund. Detta är en lögn från början till slut och beror troligtvis på felaktig information från tillverkaren. Detta tillsammans med att Intenso inte ens velat delge oss simpel men väsentlig information som enhetens MTBF, minnestillverkare, tillverkningsteknik gör att vi valt att ge Intenso SSD Top 128GB vår Kalkon-utmärkelse. Med motiveringen att enheten kombinerar falsk marknadsföring med undermålig prestanda. Vi uppmanar också samtliga svenska butiker att lägga press på Intenso så att de faktiskt förmedlar information om enheten som stämmer överens med verkligheten. Om detta inte uppmärksammas är det enda rätta att tills vidare plocka bort enheterna från sortimentet.+ Duglig läsprestanda, Ok strömförbrukning

– Bristfällig och i vissa fall rent felaktig information om hur enheten presterar, väldigt dålig prestanda vid tyngre belastning

Lägsta pris på prisjakt: Finns inte längre listad (848kr vid publicering)

Contents

Subscribe
Notifiera vid
167 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
flopper
12 Årtal sedan

Varit nöjd och är nöjd med min crucial M4 128gb som tutar på 2 år senare.
samma pris som då får man 256gb idag.

men vilket test heh.

Marquzz
12 Årtal sedan

Wow säger jag bara! Otroligt! Vilket hästjobb som måste legat bakom detta! Tummen upp!

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Marquzz”]Wow säger jag bara! Otroligt! Vilket hästjobb som måste legat bakom detta! Tummen upp![/quote]Jo det har tagit ett tag. Om man räknar ihop den totala tiden som testandet har kört och lägger det en sekvenens, så har jag testat i ungefär två veckor 🙂 Men som sagt, Grovjobbet är gjort nu och det kommer bli betydligt enklare för mig att testa nya enheter i framtiden. Så är den enhet ni saknar så är det bara att säga till. Då ska jag försöka fixa så den kommer med. Är det några frågetecken får ni gärna skicka ett mail eller PM… Läs hela »

xemacs
12 Årtal sedan

WoW!

Underbar artikel.

Håller med om att Plextor SSDer är dyrare än de flesta andra, men å andra sidan har jag inget att klaga på angående kvalitén eller hastigheten.

Visst, det kostar lite extra (999 kr för min 128GB M3 när den införskaffades) men jag upplever det som värt det för att slippa allt krångel.

Askarman
4 Årtal sedan
Reply to  xemacs

Yeah, I’m pretty excited too! Oh, I have a question for you. What do you think about this one https://campobet.se/sv/

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”xemacs”]WoW!

Underbar artikel.

Håller med om att Plextor SSDer är dyrare än de flesta andra, men å andra sidan har jag inget att klaga på angående kvalitén eller hastigheten.

Visst, det kostar lite extra (999 kr för min 128GB M3 när den införskaffades) men jag upplever det som värt det för att slippa allt krångel.[/quote]

Absolut. Jag gillar alla Plextors enheter. Särskillt M5 PRO då förståss ;). Den är verkligt med och slåss bland de vassaste enheterna. jag kan inte förstå varför de ska vara så mycket dyrare i Sverige. De är inte så dyrta utomlands.

flopper
12 Årtal sedan

Kan nämnas att många ssd med nyare kontrollers kanske inte är helt optimala för äldre moderkort.
För en oinvigd så vill de köpa ssd men om deras moderkort är äldre kan det uppstå lite problem med kompatibilitet.

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

Även som en som suttit med hela resan, eller kanske ännu mer för mig, så är detta den mäktigaste artikeln vi publicerat på NH under de snart 12 år vi varit aktiva. Ser vi till själva SSD-marknaden är det riktigt kul att vi faktiskt har en handfull olika kontrollerkretsar med riktigt konkurrenskraftig prestanda. Det bådar för en spännande framtid på SSD-marknaden helt klart.Ser även fram emot att se Intels nya enterprisekontroller i konsumentenheter. Förutom att Samsung imponerar riktigt stort i prestanda är det riktigt kul att se hur 240-256GB enheterna verkligen kommit till sin rätt prismässigt. Inte minst med tanke… Läs hela »

Anders Nilsson
12 Årtal sedan

Grymt imponerad Gustav. Sjukt bra jobbat 😀

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Anders Nilsson”]Grymt imponerad Gustav. Sjukt bra jobbat :D[/quote]
Tack så mycket 🙂

Thide
12 Årtal sedan

Otroligt bra test.Gillade speciellt de egenkomponerade testsviterna,mycket bra jobbat!.
Det här kommer bli det test jag rekommenderar alla ssd-köpsugna att läsa.

Och med fortlöpande uppdateringar så är det alltid aktuellt.
Tack så hemskt mycket.

Oldvikingschool
12 Årtal sedan

Jag tror någon på redaktionen får avstå från kaffe ett tag framöver.

Som 830 ägare blir man glad över att ha gjort ett bra val.

Viking1962
12 Årtal sedan

Har faktiskt tankar att skaffa en SSD trots mina negativa åsikter om dessa drivar. Det lär bli en 120 – 128GB version i alla fall. Jag brukar inte ha mer än 65GB på min hårddisk (med spelen inräknade) så det lär räcka för min del

Samsung 830 128GB ligger på min favoritlista efter att ha läst testet

Morkul
12 Årtal sedan

Jag har två Corsair SSD som är ca 2år gamle och båda får “Health Status Critical” när jag kontrollerar med CrystalDiskInfo. Disken är inte alls 90GB längre heller utan har krympt ordentligt på grund av skadade minnesceller. Drift tiden är på 8170 timmar och total skrivning på endast 5,7TB och FireFox cachen står för ca 70% av det all på grund av att min dotter hela tiden spelar massa olika flash-spel. Nu för tiden så har risken för detta minskat dels på grund av att diskarna har blivit större och där med skrivs inte cachen över lika ofta och dels… Läs hela »

12 Årtal sedan

Grym artikel!

Flyfisherman
12 Årtal sedan

Till Gustav Gager och övriga som arbetat med denna fantastiska guide vill jag bara säga att ni verkligen har gjort ett toppen arbete. Informativt och bra skrivet med mycket fakta. Särskilt tycker jag ni gjort det väldigt bra med informationssidorna i början av artikeln, men självklart alla testerna också samt bra sammanfattning med prisguidning på slutet. Kanske det blir aktuellt med en uppdatering eller notis på eran sida framöver om Samsungs 840 Pro pga. att det tydligen skall(?) släppas en viktig Firmware uppdatering snart, för att åtgärda något kritiskt fel. Det är väl inte riktigt klart där än med dessa… Läs hela »

Verbatim
Verbatim
12 Årtal sedan

Hej,

Grymt test.
Det vore kul om Verbatims prisvärda SSD kom med i framtiden.

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Jag har två Corsair SSD som är ca 2år gamle och båda får “Health Status Critical” när jag kontrollerar med CrystalDiskInfo. Disken är inte alls 90GB längre heller utan har krympt ordentligt på grund av skadade minnesceller. Drift tiden är på 8170 timmar och total skrivning på endast 5,7TB och FireFox cachen står för ca 70% av det all på grund av att min dotter hela tiden spelar massa olika flash-spel. Nu för tiden så har risken för detta minskat dels på grund av att diskarna har blivit större och där med skrivs inte cachen över lika ofta och… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Flyfisherman”]Till Gustav Gager och övriga som arbetat med denna fantastiska guide vill jag bara säga att ni verkligen har gjort ett toppen arbete. Informativt och bra skrivet med mycket fakta. Särskilt tycker jag ni gjort det väldigt bra med informationssidorna i början av artikeln, men självklart alla testerna också samt bra sammanfattning med prisguidning på slutet. Kanske det blir aktuellt med en uppdatering eller notis på eran sida framöver om Samsungs 840 Pro pga. att det tydligen skall(?) släppas en viktig Firmware uppdatering snart, för att åtgärda något kritiskt fel. Det är väl inte riktigt klart där än med… Läs hela »

Tempel
12 Årtal sedan

Köpte två Hyper X förra julen för strax under 1000lapppen, bra köp och det priset då var det ingen som slog… och 5000 skrivningar känns en hel del bättre än 3000.

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

Guiden har nu fått sin första uppdatering. Förändringar ses enklast på guidens förstasida.

Anton Karmehed
Admin
12 Årtal sedan

[quote name=”Tempel”]Köpte två Hyper X förra julen för strax under 1000lapppen, bra köp och det priset då var det ingen som slog… och 5000 skrivningar känns en hel del bättre än 3000.[/quote]
Alla produkter påverkas givetvis mycket av priset, rea osv. Men SSD-enheter i synnerhet där det är så många bra enheter på marknaden och så lite som skiljer att priset ofta blir en extra stor faktor. Så har man tur och är påpasslig när det är rea eller specialerbjudande kan man göra riktiga kap som står sig rätt länge sett till pris/prestanda.

Pelle Svanslös
Pelle Svanslös
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“][quote name=”Marquzz”]Wow säger jag bara! Otroligt! Vilket hästjobb som måste legat bakom detta! Tummen upp![/quote]Jo det har tagit ett tag. Om man räknar ihop den totala tiden som testandet har kört och lägger det en sekvenens, så har jag testat i ungefär två veckor 🙂 Men som sagt, Grovjobbet är gjort nu och det kommer bli betydligt enklare för mig att testa nya enheter i framtiden. Så är den enhet ni saknar så är det bara att säga till. Då ska jag försöka fixa så den kommer med. Är det några frågetecken får ni gärna skicka ett mail eller… Läs hela »

Jacob Hugosson
12 Årtal sedan

[quote name=”Pelle Svanslös”]
Kommer ni uppdatera notisen om Samsung 840 Pro så fort ni får någon info om probelemet med de “döda” diskarna?[/quote]
Artikelns syfte är att uppdateras löpande och alltid vara up-to-date 🙂

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Verbatim”]Hej,

Grymt test.
Det vore kul om Verbatims prisvärda SSD kom med i framtiden.[/quote]

Menar du Verbatim SSD 128GB som vi testade för några månader sedan?

drizzit
12 Årtal sedan

Grymt test, en stor eloge igen för de många modeller ni får med. Hade som vanligt gärna sett fler storlekar i samma modell serier testade men jag vet att ni försöker och att ni får ett begränsat material att arbeta med. Har själv en 128Gb Corsair performance pro som jag införskaffade efter ert test av den disken och jag är mycket nöjd med det köpet. Är hästlängder bättre än den vertex 3 jag bytte från. (den kostade dock mindre när jag köpte den än de gör nu konstigt nog, inte mycke men iaf) Återigen tack för alla fina recensioner och… Läs hela »

Morkul
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“]Hej Morkul. Jag tycker detta verkar väldigt intressant då det är flera parametrar som inte riktigt stämmer för mig. Först och främst, vilken modell är det du har? Eftersom det är 90GB så skulle jag gissa att det är en Corsair Force kanske? Jag har gjort ett litet snabb test för att försöka räkna ut ungefär hur mycket data som kan skrivas till en Corsair Force 40GB. Jag körde aldrig riktigt klart testet och det faktiska antalet skrivningar till NAND står inte i SMART data för dessa enheter. Men jag använder mig av okomprimerad sekventiell skrivning och det borde… Läs hela »

Jackuel
Jackuel
12 Årtal sedan

Jag tycker detta är ett mycket bra initiativ! Jag återkommer och läser nhw ofta just pga av era SSD-tester. Detta uppskattas mkt!

En fråga: vet ni något om när Intels SSD DC S3700? När kommer den? När får ni in den för test?

Mvh Jackuel

Marquzz
12 Årtal sedan

Detta test visar verkligen att man inte ska hoppa på nya diskar, utan avvakta minst ett halvår för att se hur de är. Tekniken är onekligen fortfarande ny och rätt obeprövad. Jag skulle tro att priskrig och jakten på ökad prestanda har lätt till minskad kvalité. Hellre en långsammare och pålitlig disk än en snabb som kraschar och med minskad prestanda som följd av dålig mjukvara. Jag har själv en Corsair GT och en A-data bägge med Sandforce SF-2200 och de har fungerat bra och varit stabila i nåt halvår nu. Datorn med Corsairen har blåskärmat kanske 4 ggr sen… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Nu skickade jag tyvärr iväg mina två diskar till Corsair, annars hade jag kunnat skickat en till dig så att du hade fått kolla. Corsair skickade dock en ny disk till mig som tack för hjälpen 🙂 Svaret jag fick av Corsair var: På grund av att disken var så pass liten och system plus lite program tog upp så pass stor andel av disken så blev ett litet antal celler hårt belastade utav cache skrivningarna. Om det stämmer så kan du inte simulera det med hjälp av långa sekventiella skrivningar eftersom det kommer belasta flera celler. Enligt Corsair… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Jackuel”]Jag tycker detta är ett mycket bra initiativ! Jag återkommer och läser nhw ofta just pga av era SSD-tester. Detta uppskattas mkt! En fråga: vet ni något om när Intels SSD DC S3700? När kommer den? När får ni in den för test? Mvh Jackuel[/quote] Hej. Kul att du tittar in hos oss och läser våra tester. Då kommer det finns mycket för dig i framtiden också vill jag lova 😉 Angående Intel DC S3700 så är det onekligen en mycket intressant SSD. Just med tanke på att det är Intels första egentillverkade SATA 6Gbps kontroller. Just DC S3700… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Marquzz”]Detta test visar verkligen att man inte ska hoppa på nya diskar, utan avvakta minst ett halvår för att se hur de är. Tekniken är onekligen fortfarande ny och rätt obeprövad. Jag skulle tro att priskrig och jakten på ökad prestanda har lätt till minskad kvalité. Hellre en långsammare och pålitlig disk än en snabb som kraschar och med minskad prestanda som följd av dålig mjukvara. Jag har själv en Corsair GT och en A-data bägge med Sandforce SF-2200 och de har fungerat bra och varit stabila i nåt halvår nu. Datorn med Corsairen har blåskärmat kanske 4 ggr… Läs hela »

Morkul
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“]Hej igen och tack för ditt svar. Haha attans. Det hade vart spämnnande att kolla på dem 😉 Corsair svar låter också mycket märkligt. Om enheten ifråga inte är från stenålderna (nått i stil med jmicron kontroller) så ska GC och Wear Leveling se till att det inte händer. Om du skriver data till en minnecell och sedan är den minnecellen statisk (Windows installation) då kommer den informationen att flyttas runt till olika platser (Wear Leveling). Det ökar WA ganska dramatiskt, men är nödvändigt för att du inte ska få just det problemet som corsair beskriver. jag tror de… Läs hela »

Kalle2001
Kalle2001
12 Årtal sedan

Jisses vilket bra test, superbra!!!

Laglord3n
Laglord3n
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Intressant att läsa men då undrar jag hur fasen de kan flytta på filer som Windows låser?[/quote] Den flyttar inget, men om du läser upp fil a och skriver ned fil a på vad Windows tror är samma ställe på disken, så ska Wear leveling algorithmen se till att den skrivs på andra mindre utnyttjade minnesceller i verkligheten. Det är en av huvuduppgifterna för en SSD-kontroller och därför låter Corsairs svar väldigt mysko 🙂 Då skulle man som du säger kunna paja enheten genom att läsa/skriva samma fil några tusen ggr. Alltså address 0 är address 54454 fysiskt fösta… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”][quote name=”-Tjalve-“]Hej igen och tack för ditt svar. Haha attans. Det hade vart spämnnande att kolla på dem 😉 Corsair svar låter också mycket märkligt. Om enheten ifråga inte är från stenålderna (nått i stil med jmicron kontroller) så ska GC och Wear Leveling se till att det inte händer. Om du skriver data till en minnecell och sedan är den minnecellen statisk (Windows installation) då kommer den informationen att flyttas runt till olika platser (Wear Leveling). Det ökar WA ganska dramatiskt, men är nödvändigt för att du inte ska få just det problemet som corsair beskriver. jag tror… Läs hela »

Morkul
12 Årtal sedan

Tack Laglord3n och -Tjalve-!

Känns som jag måste läsa på lite mer om Wear Leveling. Var väl 20 år sedan jag hade koll på det och då gäller det bränning av EMPROM och jag antar att det har hänt lite sedan dess.

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Tack Laglord3n och -Tjalve-!

Känns som jag måste läsa på lite mer om Wear Leveling. Var väl 20 år sedan jag hade koll på det och då gäller det bränning av EMPROM och jag antar att det har hänt lite sedan dess.[/quote]

ja du, det är en djungel. Men är du intresserad skulle jag rekomendera att du läser sidorna om SSD-kontroller, olika typer av NAND och Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

Morkul
12 Årtal sedan

Efter att ha läst en hel del de senaste dagarna angående Wear Leveling börjar jag känna mig inte mer insatt. Det finns två typer av Wear Leveling, statisk och dynamisk och de flesta moderna SSD använder båda typerna. Dynamic wear leveling håller koll på antalet cyklar varje minnesblock har gjort och skriver till de minnesblock som har minst antal skrivningar. Data som det aldrig sker någon förändring av (till exempel systemfiler) kommer aldrig Dynamic wear leveling flytta på. Static wear leveling flyttar runt på statisk data och försöker göra så många minnesblock som möjligt ledigt men helt utan dritekt kontroll… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Efter att ha läst en hel del de senaste dagarna angående Wear Leveling börjar jag känna mig inte mer insatt. Det finns två typer av Wear Leveling, statisk och dynamisk och de flesta moderna SSD använder båda typerna. Dynamic wear leveling håller koll på antalet cyklar varje minnesblock har gjort och skriver till de minnesblock som har minst antal skrivningar. Data som det aldrig sker någon förändring av (till exempel systemfiler) kommer aldrig Dynamic wear leveling flytta på. Static wear leveling flyttar runt på statisk data och försöker göra så många minnesblock som möjligt ledigt men helt utan dritekt… Läs hela »

Morkul
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“]Du har helt rätt i att det finns 2 olika typer av Wear leveling. SSD-Eneheter använder en kombination av de båda typerna. Delvis för att dynamisk är snabbare än statisk, men även statisk bör köras ibland också. Jag tror inte det finns någon SSD-enhet som använder endast dynamisk wear leveling. Det är mer minneskort och USB-minnen som gör det. Så dina gamla SSDer borde ha ha haft tillgång till statisk wear leveling.[/quote] Jo precis som jag skrev: Det finns två typer av Wear Leveling, statisk och dynamisk och de flesta moderna SSD använder båda typerna. Om mina diskar var… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”][quote name=”-Tjalve-“]Du har helt rätt i att det finns 2 olika typer av Wear leveling. SSD-Eneheter använder en kombination av de båda typerna. Delvis för att dynamisk är snabbare än statisk, men även statisk bör köras ibland också. Jag tror inte det finns någon SSD-enhet som använder endast dynamisk wear leveling. Det är mer minneskort och USB-minnen som gör det. Så dina gamla SSDer borde ha ha haft tillgång till statisk wear leveling.[/quote] Jo precis som jag skrev: Det finns två typer av Wear Leveling, statisk och dynamisk och de flesta moderna SSD använder båda typerna. Om mina diskar… Läs hela »

Morkul
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“] Coolt att du har kontakter hos Samsung. Du kanske kan fixa lite “inside info” till mig då? 😉[/quote] Tyvärr sitter jag under en hel del NDA tyvärr. Men när det kommer till ARM och dess utveckling hos Samsung så finns det en hel del man skulle vilja säga ibland. [quote]Det finns säkert lägen där du kan stänga in alla SSD-enheter i ett hörn (SandForce enheter återhärmtar sig aldrig när man sätter dem i ett visst läge tex, inte ens med TRIM). Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att du ska sätta den i ett såndant läge… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Tyvärr sitter jag under en hel del NDA tyvärr. Men när det kommer till ARM och dess utveckling hos Samsung så finns det en hel del man skulle vilja säga ibland.[/quote]Där finns en hel del jag skulle vilja veta också. Bland annat om deras nya MDX kontroller. [quote]Bara för att spåna lite på ett av problemen: När Static Wear Leveling sätter igång och ska flytta på filen så måste filen under ett tag finnas på två ställen eftersom själva pekaren till filen måste peka på en hel fil. Detta för att om ett program skulle försöka öppna/köra filen under… Läs hela »

Morkul
12 Årtal sedan

[quote name=”-Tjalve-“]För det första så kan man inte tänka “filer” när vi pratar sånt här. När du sparar en fil så kommer filsystemet (NTFS eller FAT eller liknande) att använda sig av något som kallas för LBA. Det är egentligen ett stort adressregister. På en hårddisk så motsvarar en adress i LBA, en fysisk sektor på disken. När det gäller SSD så finns det ett lager emellan. LBA Snackar med SSD kontrollern och SSD kontrollen ger LBA adressen en motsvarande fysiska plats i NAND att lagra datan på. Detta är något som SSD-kontrollern sköter helt själv. LBA, filsystem och OS… Läs hela »

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Morkul”]Ja att använda order fil kanske inte var helt korrekt dock håller SSD controllern kontroll på vilka LBA adresser som hör ihop så att den kan sprida ut den på så många kretsar som möjligt. SSDn klara av att läsa från flera kretsar samtidigt vilket ökar så väl las som skriv prestandan. Vissa firmware klarar denna process bättre andra sämre där av att de får olika prestanda trots att det är samma hårdvara. Sedan ska tilläggas att Static Wear Leveling hoppar inte igång om inte disken hamnar i idle, ja det gäller i alla fall Samsungs diskar.[/quote] Olika kontroller… Läs hela »

LosKrikon
LosKrikon
12 Årtal sedan

Varför rekomendera intel 330 240gb före 180gb? Enligt prisjakt har de samma prestanda. Kan vara fel dock.

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”LosKrikon”]Varför rekomendera intel 330 240gb före 180gb? Enligt prisjakt har de samma prestanda. Kan vara fel dock.[/quote]

Priserna uppdateras hela tiden. Vi försöker att alltid hålla uppdaterade rekommendationer. Tyvärr så kan vi inte uppdatera för varje lite prisskillnad så det kan vara så att det inte alltid stämmer 100%. I det här fallet så rekommenderar vi 330 180GB, inte 240 🙂

Rasmus Nyman
Rasmus Nyman
12 Årtal sedan

Läser:

“För varje extra bit man lägger till så ökar antalet kombinationer logaritmiskt”

Stannar upp – läser igen och känner att något känns fel…

borde inte antalet kombinationer öka exponentiellt, med 8 bitar kan vi ju lagra 2^8=256 olika värden; inte log_2(8)=3 värden…

Kambiz
Kambiz
12 Årtal sedan

FANTASTIKST bra artkel, hittade precis allt jag letade efter, mycket jag inte kan om SSD men troligen blir jag mer lärd när jag läst mig i genom
Bra jobbat Gager 😉

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

[quote name=”Rasmus Nyman”]Läser:

“För varje extra bit man lägger till så ökar antalet kombinationer logaritmiskt”

Stannar upp – läser igen och känner att något känns fel…

borde inte antalet kombinationer öka exponentiellt, med 8 bitar kan vi ju lagra 2^8=256 olika värden; inte log_2(8)=3 värden…[/quote]

Hej Rasmus. Du har helt rätt. En så kallad “brain fart” från min sida. Givetvis ska det vara exponentiellt och jag har nu åtgärda detta.

Tack.