Analytikerföretaget GfK NOP har i dagarna publicerat resultatet i en omfattande undersökning av användare av bärbara datorer runt om i europa. På uppdrag av Intel har företaget intervjuat totalt 4000 användare av bärbara datorer i elva olika europeiska länder, bland annat Sverige, Storbritannien och Tyskland. Målet med undersökningen var att försöka få reda på hur vi använder våra bärbara datorer och resultaten visar att användandet av bärbara datorer förändrats mycket de senaste åren. Först och främst står det klart att den bärbara PC:n numera ofta följer med på resor, även om det inte är jobbrelaterat och den bärbara datorn används helt enkelt mer för privata sysslor än tidigare.
I Sverige verkar film och musik vara en välutnyttjad funktion hos användare av bärbara datorer. Här ligger vi 10% respektive 6% över snittet i Europa. Vi är dock något sämre på att följa med i nyhetsrapportering från våra bärbara datorer. Här nedan är en sammanställning av frågorna som ställdes och hur svenskarnas svar står sig mot övriga Europa.
Statistik Sverige (motsvarande siffra för Europa inom parentes):
Typ av information lagrad på bärbara datorer:
1. Foton, 83 % (88 %)
2. Annan personlig information, 77 % (73 %)
3. Musik, 75 % (77 %)
4. Kontaktinformation och adresser, 68 % (73 %)
Saker som man gör med hjälp av öppna trådlösa nätverk:
1. Läser mejlen, 90 % (88 %)
2. Hittar kartor och vägbeskrivningar, 87 % (82 %)
3. Läser tidtabeller, flyg mm, 74 % (69 %)
Datorn på resa
1. Andelen svenskar som tar datorn med sig när de reser, 88 % (86 %)
2. När datorn är med på resa används den enbart för jobb, 3 % (5 %)
3. När datorn är med på resa används den för enbart privat bruk, 35 % (28 %)
4. När datorn är med på resa används den för både jobb och arbete, 62 % (67 %)
Ställen som den bärbara datorn används på under resa:
1. Tåg, 57 % (52 %)
2. Bilar, bussar och färjor, 51 % (45 %)
3. Offentliga inomhusmiljöer, 49 % (50 %)
Aktiviteter som den bärbara datorn används för under resa:
1. Leta efter information online, 73 % (77 %)
2. Hålla kontakten med familj och vänner, 70 % (70 %)
3. Följa nyheterna, 49 % (64 %)
4. Hitta reseinformation, 49 % (49 %)
Innehåll som användare av bärbara datorer vill ha tillgång till på resa:
1. Nyheter, 75 % (72 %)
2. Musik, 63 % (57 %)
3. Film, 58 % (48 %)
Användarmönster för bärbara datorer:
– Används endast av ägaren, 40 % (36 %)
– Används också av partner, 29 % (29 %)
– Används också av barn, 7 % (7 %)
– Används också av både barn och partner, 25 % (27 %)
Övrig fakta:
– 83 % (86 %) av respondenterna äger den bärbara dator de använder, 11 % (11 %) använder en bärbar dator som arbetsgivaren försett dem med.
– 83 % (83 %) ökar sitt personliga användande av den bärbara datorn
– 87 % (79 %) använder ibland sin bärbara dator för nöjes skull
– Endast 14 % (16 %) är obekväma med att använda sina bärbara datorer offentligt
– 62 % (61 %) använder sin bärbara dator till allt
– Endast 6 % (16 %) använder sin bärbara dator enbart för arbete