En ny undersökning visar att streaming via tjänster som Netflix och Youtube nu är mer populärt i Sverige än traditionell linjär-TV.

En ny undersökning från reklamdistributören PlayAd och undersökningsföretaget Inizio som går ut på att ta reda på svenskars TV-vanor visar nu på att streamat material är större än traditionell TV i Sverige.

Som diagrammet ovan visar så hade traditionell TV ett rejält övertag år 2014 då svenskar kollade på 59 minuter linjär-TV varje dag jämför med 33 minuter streamat material. Året därpå så började vågen att tippa och linjär-TV tappade fyra minuters genomsnittlig tittartid medans streaming ökade med sex minuter.

Undersökningen visar att streaming som Netflix, Youtube och annan form av streamat material gick om linjär-TV tack vare en ökning till 63 minuter genomsnittlig tittartid varje dag.

Alexei Grinevski, nordisk researchchef på Playad påpekar för Dagens Media att sport fortfarande är som starkast på TV, speciellt nu under OS-tider, men att man länge vetat att streaming skulle ta ledningen från linjär-TV rent generellt och att man nu kan se det i siffror.

“2017 är första gången som rörlig bild online är större än den egenuppskattade konsumtionen av vanlig tv. Vi ser för första gången ett paradigmskifte, det som alla visste skulle hända ser vi nu i siffror” – Alexei Grinevski till Dagens Media

 

Undersökningen mätte även vilka åldersgrupper som konsumerar vilken media. Streaming håller sig i ledningen i alla åldersgrupper förutom i åldern 55+ där traditionell TV fortfarande har ett övertag.

Undersökningen genomfördes i oktober 2017 och omkring 1 300 personer i åldrarna 15 – 79 deltog.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments