Sveriges snabbaste PC 2006 bjöd på en hel del spänning framåt småtimmarna precis innan tävlingen skulle avslutas. Det går inte att förneka att folk tagit till sig tävlingen och framför allt den nya kategorin Pris/prestanda hade verkligen etablerat sig redan under sitt andra år. Tre oerhört jämna kamper i varje delkategori ledde till slut till att vi hade två deltagare på 50 poäng var, med trean på 48 poäng. Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att det skulle bli så här jämnt och spännande. Vinnaren blev till slut Jon Elmor Sandström efter en mycket tät kamp med Marcus “Marquzz” Ellby.
Samtidigt fick vi se flera riktigt imponerande procentuella överklockningar från ett antal personer. Med fyra resultat över 150% får vi nog säga att vi är mer än nöjda med resultatet av denna kategori. Robert crotale Kihlberg lyckades knipa guldet precis framför ögonen på sin bror Fredric “crusader” Kihlberg.
Tyvärr lockade inte 3DMark-kategorin samma breda intresse, men vi har lite idéer som ska ändra på det. Denna gång visade Marcus “Kinc” Hultin tidigt varför han är en av de mest framstående överklockarna vi har idag, men Jon “Elmor” Sandström lyckades faktiskt knipa en hedersvärd andraplats i denna kategori med.
Det vanligaste frågan vi fått rör dock inte den kategorin utan Pris/prestanda. Många såg sig hindrade av att taket låg på 8 000 kronor och inte kunde delta. Antingen var taket för högt eller för lågt. Därför funderar vi på att helt enkelt dela in Pris/prestanda i tre priskategorier; den första kommer fortfarande ha ett tak på 8 000. Den andra kategorin kommer att ha ett högre tak på 10 000. Den tredje har vi inte bestämt än, men det kommer antingen bli en kategori med ett tak på 12 000 eller 6 000. Det lutar just nu åt den senare eftersom vi tror det skulle leda till ett större deltagande och intresse.
Den procentuella överklockningskategorin kommer troligtvis att förbli oförändrad eftersom den är så pass populär som den är. Tankar kring en underkategori för enbart luft finns, men det är inget vi kan garantera idag. Om intresset är stort ska vi givetvis väga in detta.
3DMark-kategorin är den kategori som gett oss mest huvudbry och där har vi ett flertal upplägg till hands. Just nu lutar det åt att vi kommer att senarelägga denna kategori, men samtidigt göra den lite mer exklusiv. Vi har ett starkt stöd från FutureMark och funderar på att ta det hela ett steg längre.
Anledningen till att vi ger er all denna information är att vi vill hålla er uppdaterade och visa att vi faktiskt lyssnar på era förslag om förbättringar. Samtidigt vet jag att en del redan börjat jaga sponsring, men vi rekommenderar er kanske att lugna er lite eftersom saker kan komma att ändras, speciellt i Pris/prestanda.
Vi återkommer med mera information när vi närmar oss starten på tävlingen.