NVIDIA avslöjade tidigare i år sina stora planer för mobila processorarkitekturen Tegra. Efter den efterlängtade Cortex-A9-kretsen Kal-El som ska lanseras i höst kommer den fjärde generationens Tegra-krets. Med kodnamnet Wayne ska den nya systemprocessorn vara 10 gånger kraftfullare än dagens Tegra 2 och få upp till 8 CPU-kärnor samt 64 CUDA-kärnor för grafik.

Med Wayne har NVIDIA enligt de senaste ryktena valt att satsa på en bredare marknad än idag. Tegra 2 används flitigt i smartphones och surfplattor och även om man med den fyrkärniga Kal-El väntas nå även andra marknader kommer Wayne ta det hela till nästa nivå. Den 28nm-tillverkade kretsen ska lanseras under nästa år och kommer troligtvis göra det i två skepnader.

Enligt uppgifter som publicerats på BrightSideOfNews ska NVIDIA arbeta på två olika kretsar baserade på Wayne-arkitekturen. Exakt vad Wayne kommer att använda för CPU-arkitektur är inte fastställt, men troligtvis bygger den på en licens av ARM:s Cortex-A15 “Eagle”.

kalelroadmapWayne bör vara på marknaden under andra halvan av 2012.

Instegsmodellen av Wayne ska bygga på en fyrkärnig CPU-arkitektur och ska få en klockfrekvens på minst 1,5 GHz. Den slutgiltiga klockfrekvensen ska dock vara beroende av kretsen energiförbrukning, som man inte vill låta överstiga den i Kal-El. Även om CPU-sidan är betydligt kraftfullare än den tvåkärniga Cortex-A9 lösning vi hittar i dagens Tegra 2-krets är det grafikkretsen som verkligen ska höja ribban.

Grafikdelen i instegsmodellen av Wayne ska baseras på nutida GPU-arkitekturer, vilket bör betyda en Fermi-liknande lösning. Antalet CUDA-kärnor (grafikberäkningsenheter) ska ligga på minst 24 stycken och kan jämföras med 8 stycken i Tegra 2, eller 12 i Kal-El som både använder sig av en äldre GPU-arkitektur.

Denna till synes kraftfulla krets ska riktas mot smartphones, och surfplattor med GPU-accelererad teknik för rörelseskärpa och light field kamerateknik. Det senare en funktion som låter användare hitta önskvärt fokusobjekt på sina bilder i efterhand.

Specifikation Wayne (Tegra 4)
Ej bekräftatde uppgifter!
Kal-El (Tegra 3) Tegra 2
Tillverkningsteknik 28nm 40nm 40nm
Kretsstorlek oklart 80mm2 49mm2
CPU Fyra/åttakärnig Cortex-A15 vid 1,5GHz+ Fyrkärnig Cortex-A9 vid 1,5 GHz Tvåkärnig Cortex-A9 vid 1,0 GHz
L2-cache oklart 1MB delad 1MB delad
GPU Fermi-klass 24 resp. 32/64-kärnor GeForce ULP Gen 2 med 12-kärnor GeForce ULP med 8-kärnor
DirectX 11-stöd Ja Nej Nej

Storebror i Wayne-familjen blir en kiselkrets med större ambitioner. Här har NVIDIA enligt ryktena satsat på den bärbara marknaden där inte bara kraftfullare surfplattor utan även ultratunna datorer och netbooks finns på kartan. För att nå dit har man fördubblat antalet CPU-kärnor till 8 stycken och detta ska paras med mellan 32-64 CUDA-kärnor i den DirectX 11 kompatibla grafikkretsen. NVIDIA ska även skrytit om att man numera har fullt stöd för PhysX och med tanke på att Windows 8 kommer till ARM-plattformen nästa år kan detta till sammans med DX11-stödet få mer betydelse än man anar.

Enligt uppgifterna ska NVIDIA inte bara sikta på att slå ner på konkurrenterna inom ARM-marknaden. Deras åttakärniga Wayne-krets väntas ta upp kampen även med x86-baserade kretsar i exempelvis strömsnåla bärbara datorer.

Om uppgifterna stämmer har NVIDIA på allvar börjat sin offensiv på processormarknaden och då har vi inte ens börjat prata om deras än så länge mystiska Denver-projekt.

Subscribe
Notifiera vid
9 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
13 Årtal sedan

Nvidia har verkligen hittat rätt väg att gå på nu. En åttakärnig Wayne i mini-ITX format hade jag inte tackat nej till. 🙂

Jacob Hugosson
13 Årtal sedan

Stämmer uppgifterna blir Wayne ett riktigt jävla monster även om den lanseras senare under 2012… Om uppgifterna stämmer är nog det mest intressanta hur de håller strömförbrukningen nere.

mitrix
13 Årtal sedan

Ska man dra sig på en gissning att nVidia tänker lansera Wayne någonstanns strax innan Win 8 😉
Rätt smart/coolt att de implementerar DX11 grafik också, borde göra det till en barnlek för utvecklare att kompilera om sina titlar för ARM plattformen då det är exakt samma grafikbibliotek!

Birks
13 Årtal sedan

Känns som problem med värmeutveckling kommer närmare och närmare, men det är klart, det är ju skönt på vintern om man är ute och går….

-Boris-
13 Årtal sedan

Trodde jag kommenterade denna i natt. Jaja, var väl full. 😛

Men jag har mycket svårt att se vad man ska med 8 arm kärnor till, vilka applikationer kör man då? 2 kärnor i 3GHz kommer vara bättre alternativ än 8 i 1.5GHz i mina ögon.

IcedEarth
13 Årtal sedan

[quote name=”-Boris-“]Trodde jag kommenterade denna i natt. Jaja, var väl full. 😛

Men jag har mycket svårt att se vad man ska med 8 arm kärnor till, vilka applikationer kör man då? 2 kärnor i 3GHz kommer vara bättre alternativ än 8 i 1.5GHz i mina ögon.[/quote]

Tror du sparar mer på batteriet med 8 kärnor i 1.5GHz än 2 som går i 3 GHz. Beroende på hur många du vill använda och till vad.

//rillo

-Boris-
13 Årtal sedan

[quote name=”IcedEarth”][quote name=”-Boris-“]Trodde jag kommenterade denna i natt. Jaja, var väl full. 😛

Men jag har mycket svårt att se vad man ska med 8 arm kärnor till, vilka applikationer kör man då? 2 kärnor i 3GHz kommer vara bättre alternativ än 8 i 1.5GHz i mina ögon.[/quote]

Tror du sparar mer på batteriet med 8 kärnor i 1.5GHz än 2 som går i 3 GHz. Beroende på hur många du vill använda och till vad.

//rillo[/quote]

Jo, men risken är väl stor att 6 kärnor sitter och idlar.

ctrl
ctrl
13 Årtal sedan

Bara Tegra de använder superhjältenamn på? Sedan funderar jag på vad som kommer efter Ironman.

this
13 Årtal sedan

Mycket rätt i tiden för Nvidia, Windows 8 lär blir en mycket viktig plattform för dem. Men jag ser gärna att man tar fram kretsar som drar mindre ström men ändå presterar acceptabelt. Det känns som om det har blivit en hets efter bättre prestanda.