Överklockning
Överklockning är en viktig faktor om du vill få ut lite mer ur din investering och pressa ut ytterligare lite mer prestanda per krona. Vi gör ett grundläggande överklockningstest där vi ökar frekvenserna på minne och grafikkrets så långt som vi kan, och säkerställer att det är stabilt i ett prestandatest. Vi överklockar med MSI Afterburner och stabilitets- och skalningstestar med Middle-Earth: Shadow of Mordor. Senaste versionen av MSI Afterburner är 4.3.0 Final och finns att ladda ner gratis här.
Asus Radeon RX 580 Strix Gaming TOP
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Boostfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Boost: 1 411 MHz |
Bas: – Boost: 1 460 MHz |
3,47 % |
Minne | 2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
2 100 MHz (8 400 MHz effektivt) |
5 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
37,74 fps | 39,45 fps | 4,53 % |
AMD-kort är svåra att överklocka, speciellt Polaris-baserade kort har visat sig vara svåra att överklocka, och det gäller även här. Det tar långt tid att hitta en stabil frekvens, och för Asus-korten ovan landade vi på en liten överklockning på lite över 3 procent. Tillsammans med överklockningen av minnesfrekvensen ger det en prestandavinst på 4,5 procent i spel.
Asus Radeon RX 570 Strix Gaming OC
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Boostfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Boost: 1 300 MHz |
Bas: – Boost: 1 350 MHz |
3,85 % |
Minne | 1 750 MHz (7 000 MHz effektivt) |
2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
14,29 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
33,13 fps | 35,33 fps | 6,64 % |
Lillebror Radeon RX 570 har lite mer utrymme för överklockning än RX 580 och Asus-modellen vi testar överklockar relativt bra. Minnesfrekvensen kan enkelt skruvas upp till 2 000 megahertz. Överklockningen ger en prestandavinst på upp till 6,6 procent i spel.
Sapphire Radeon RX 580 Nitro+
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Boostfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: – Boost: 1 411 MHz |
Bas: – Boost: 1 430 MHz |
1,35 % |
Minne | 2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
0 % |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
37,29 fps | 37,53 fps | 0,64 % |
Sapphire-kortet ger intrycket av att det kommer att överklocka riktigt bra, speciellt med tanke på den uppgraderade strömförsörjningen, men det är långt ifrån sanningen. Det här testexemplaret överklockar dåligt. Det är omöjligt att få en stabil frekvens över 1 430 megahertz, oavsett överklockningsverktyg. Minnesfrekvensen går i princip inte att rubba stabilt, inte ens 50 megahertz. Vi nöjer oss till slut med en överklockning på 1,3 procent, vilket ger en obetydligt prestandavinst på under 1 procent. Med stor sannolikhet är det testexemplaret som spökar.
Ni borde lägga in även Rx 580 4GB i tabellen.
Och uppdatera med priser 🙂
Hej Caesar, vi uppdaterar med priserna så snabbt Prisjakt har listat produkterna. Angående tabellen så är det fixat nu.
Jag får inte riktigt ihop effektivitetsmätningen. Vi har ju J/frame = (J/s)/(frame/s) = (P/FPS) vilket ger att vi borde få ut FPS ur mean(P)/(J/frame) från graferna. Kollar man på 1080p-resultaten för några kort: RX 480: 250.04/9.39 ~ 26.63. RX 580 (strix): 267.71/7.31 ~ 36.62 GTX 1060: 219.36/7.2 ~ 30.47 Det ger ju att RX 580 skulle vara ca 37% snabbare än RX 480 och ca 20% snabbare än GTX 1060 i Shadow Of Mordor i 1080p. Testresultaten ni visar upp ligger ju dels en bra bit över faktor 2 i medel på FPS och visar att RX 580 är ca… Läs hela »
Hej Vesh, tack för att du poängterar det! Det är en hel del kod och variabler bakom uträkningarna och som du skriver ser något inte helt rätt ut. Tills dess att vi har bekräftat siffrorna manuellt kommer vi att plocka ner effektivitetsdiagrammen. Vi uppdaterar artikeln med en notis om det, och även när det är löst.
Lite feedback!
– Grafer med mer distinkta och tydliga färger
– Sammanställd prestanda med alla spelen i alla upplösningar
–