Speltest: Rise of the Tomb Raider (DX11/DX12)
Rise of the Tomb Raider är den andra instansen i Tomb Raider-serien sedan Crystal Dynamics startade om varumärket med spelet med samma namn år 2013. Uppföljaren bygger vidare på många av de aspekter som gjorde föregångaren populär, dels vad gäller spelmekaniken och dels vad gäller grafikmotorn. Bland annat står avancerad simulering av hår, snö och andra partikeleffekter på menyn, samt fullt stöd för DirectX 12.
Rise of the Tomb Raider | |
---|---|
Genre | Action, äventyr |
Plattform | Windows |
Lanseringsår | 2016 |
API | DX11, DX12 |
Utvecklare | Crystal Dynamics |
Utgivare | Microsoft Studios |
Prestandatest | Inbyggt prestandatest. |
DirectX 11
DirectX 12
Tomb Raider har en belastningsbalans som väger tyngre på grafikkretsen och således så kommer ROG Zephyrus fram och kniper första platsen med sin GTX 1080 Max-Q GPU.
Gällande ljudnivå så nämn gärna tydligt hur tyst en dator är. Att den låter vid full belastning är en sak men det finns fler tillfällen då en dator används. Är den subjektivt helt tyst när den inte används eller vid lätt använding (typ går att använda på ett möte, i en lektionssal) ? Hur ändras ljudbilden? Något som surrar svagt hela tiden kan hjärnan filtera bort automatiskt. Men om fläkten nästar stannar (datorn blir ljudlös) till att dra igång då och då är något man uppfattar man hela tiden och kan vara rätt så störande.
Hej Pelle! Tack för din kommentar! Zephyrus är precis som du säger mer eller mindre subjektivt tyst i idle och under mitt test så varvade aldrig fläktarna upp under lätta jobb så som att kika i webbläsaren etc. Det ska också nämnas att det finns flera olika profiler att välja mellan i tillverkarens gamingmjukvara, beroende på vad man som användare prioriterar. Aggressiv kylning eller låg ljudnivå. Vi körde vårt test på den rekommenderade ECO-inställningen som ska ge en balans mellan låg ljudnivå i idle och aggressiv kylning i full belastning. Jag uppskattar verkligen din input Pelle och kommer ta det… Läs hela »