Ganska nyligen dök det första DirectX 11 baserade grafiktestet upp under namnet Unigine Heaven. I brist på speltitlar med stöd för Microsofts nya grafikbibliotek är det ett intressant verktyg för att både undersöka skillnaden i prestanda och bildkvalité mot föregångaren DX10. Detta är precis vad man nu gjort i en artikel på HardOCP där man testat AMDs Radeon HD 5800/5700-serier i Unigine Heaven för att speciellt kika närmare på stödet för Tessellation.
De goda nyheterna är att Tessellation verkligen kan göra stor skillnad för detaljerna i ett spel. Något som man visar upp tydligt med flera bildjämförelser.
Den dåliga nyheten är att Tessellation, precis som man kan vänta sig, inte kommer gratis rent prestandamässigt. AMDs nya DX11 grafikkort presterar bättre med DX11-stödet aktiverat jämfört med DX10, men slänger man även på Tessellation tappar man en hel del. I slutändan blir det upp till var och en om den ökade detaljrikedomen är värt prestandaförlusten, vilket vi skulle påstå så länge man fortfarande får spelbar prestanda.
Vi kan dock inte låta bli att fundera över om skillnaderna de grafiska detaljerna utan Tessellation aktiverat faktiskt går att förbättra även utan den nya DX11 tekniken. Samtidigt som Unigine kanske nog använder en tyngre Tessellation-nivå än många spel kommer nyttja. Men vi får helt klart mersmak för DirectX 11 och hoppas nu få se spel som drar ordentlig nytta av tekniken.
Läs hela testet på HardOCP.