Speltest GTX970: Battlefield 4 (DX11)
Battlefield 4 | |
Genre: | Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | Frostbite 3 DirectX 10, DirectX 11 stöds |
Rekommenderade systemkrav: | Windows 7 64 bit Fyrkärnigprocessor från Intel eller AMD 8 GB RAM-minne (för 64 bit) NVIDIA GTX 600-serien / AMD HD 7000-serien med 2 GB minne |
Utrymme på hårddisk: | ~ 30GB |
Utvecklarstöd: | Inget specifikt |
Kommentar: | Battlefield 4 är nästa efterlängtade förstapersonsskjutare från EA Games och svenska spelstudion DICE, som lockat spelare världen över med toppmodern grafik och förstörbara multiplayerbanor. |
Prestandatest: | Spelsekvens, FPS mäts med Fraps Bana “Singapore” |
Här är ordningen mellan processorerna något mer blandad, och det är helt enkelt för att Battlefield 4 är ett spel där processorn tycks ha minimal inverkan, åtminstone med grafikkortet vi använder. Det handlar allt som allt om en marginal på ungefär 3 fps mellan någorlunda moderna processorer, och mellan Intels lite nyare modeller är skillnaden i princip lika med felmarginalen.
Det här är samtidigt ett spel som illustrerar en viktig poäng om processorer till speldatorer – idag är modellerna så pass snabba och spelen så pass GPU-beroende att det sällan finns mycket att hämta prestandamässigt med en ny processor.
Men hallå, självklart blir ni inte begränsade av processorn med ett gtx 970 och 1080p i Battlefield 4. Kom igen nu. Man vill ju se processorns prestanda i spelen, och inte bara att den med stor sannolik inte spelar någon roll för den som vill hålla 60 fps.
Hej Jakob – vi har testat flera olika konfigurationer med Battlefield 4 när vi tog fram våra processortester, och faktum är att det är ett spel där processorn har minimal inverkan när man väl kommer upp till en rimlig prestandanivå, oavsett grafikinställningar, grafikkort eller upplösning. När spelet får arbeta i exempelvis 720p så minskar belastningen på grafikkortet och bildfrekvensen ökar, men även om processorns inverkan mätt i antal FPS skillnad ökar så blir skillnaden i faktisk spelupplevelse obetydlig som bäst. De små skillnaderna mellan processorer i spel idag har mindre att göra med upplösning och grafikinställningar och desto mer att… Läs hela »
Tack för ett grymt jämförelse-test! Alltid intressant att få veta hur Xeon-plattformen står sig mot konsument-plattformarna. Slutsatsen jag drar efter denna läsning, är att det enda skälet för mig att eventuellt skaffa en Xeon-plattform skulle vara just för en workstation där felskrivningar/läsningar från minnet absolut inte får förekomma. Tex vid programmering eller tidskrävande 3D-renderingar, där man verkligen vill minimera risken för korrupta kompileringar/renderingar (eller liknande) till näst intill obefintlighet. Givetvis även för servrar eller andra datorer som måste stå på 24/7. Tack igen. 🙂 PS. Det har slinkit in lite fel i rubriksättningarna för testets olika sektioner, där “GTX970” fått… Läs hela »