Speltest GTX970: Battlefield 4 (DX11)

bf4_banner

Battlefield 4
Genre: Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: Frostbite 3
DirectX 10, DirectX 11 stöds
Rekommenderade systemkrav: Windows 7 64 bit
Fyrkärnigprocessor från Intel eller AMD
8 GB RAM-minne (för 64 bit)
NVIDIA GTX 600-serien / AMD HD 7000-serien med 2 GB minne
Utrymme på hårddisk: ~ 30GB
Utvecklarstöd: Inget specifikt
Kommentar: Battlefield 4 är nästa efterlängtade förstapersonsskjutare från EA Games och svenska spelstudion DICE, som lockat spelare världen över med toppmodern grafik och förstörbara multiplayerbanor.
Prestandatest: Spelsekvens, FPS mäts med Fraps
Bana “Singapore”

Battlefield4_GTX970_1920

Här är ordningen mellan processorerna något mer blandad, och det är helt enkelt för att Battlefield 4 är ett spel där processorn tycks ha minimal inverkan, åtminstone med grafikkortet vi använder. Det handlar allt som allt om en marginal på ungefär 3 fps mellan någorlunda moderna processorer, och mellan Intels lite nyare modeller är skillnaden i princip lika med felmarginalen.

Det här är samtidigt ett spel som illustrerar en viktig poäng om processorer till speldatorer – idag är modellerna så pass snabba och spelen så pass GPU-beroende att det sällan finns mycket att hämta prestandamässigt med en ny processor.

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
spelgubbe
8 Årtal sedan

Men hallå, självklart blir ni inte begränsade av processorn med ett gtx 970 och 1080p i Battlefield 4. Kom igen nu. Man vill ju se processorns prestanda i spelen, och inte bara att den med stor sannolik inte spelar någon roll för den som vill hålla 60 fps.

S0urcerr0R
8 Årtal sedan

Tack för ett grymt jämförelse-test! Alltid intressant att få veta hur Xeon-plattformen står sig mot konsument-plattformarna. Slutsatsen jag drar efter denna läsning, är att det enda skälet för mig att eventuellt skaffa en Xeon-plattform skulle vara just för en workstation där felskrivningar/läsningar från minnet absolut inte får förekomma. Tex vid programmering eller tidskrävande 3D-renderingar, där man verkligen vill minimera risken för korrupta kompileringar/renderingar (eller liknande) till näst intill obefintlighet. Givetvis även för servrar eller andra datorer som måste stå på 24/7. Tack igen. 🙂 PS. Det har slinkit in lite fel i rubriksättningarna för testets olika sektioner, där “GTX970” fått… Läs hela »