Core och Xeon - vad är skillnaden?
Xeon och Core – vad är skillnaden?
Varje ny processorgeneration från Intel släpps dels för servrar och dels för konsumentdatorer, med olika etiketter och specifikationer. I grunden är det dock alltid samma kisel som används – skillnaden ligger i vilka funktioner som har aktiverats eller deaktiverats innan processorerna lämnar fabriken.
Ser vi till hur själva CPU-kärnorna i Xeon fungerar finns det absolut ingen praktisk skillnad jämfört med motsvarande processorer ur Core-serien. Xeon E3-1200 v5-familjen, som vi testar i det här fallet, bygger på samma Skylake-kärnor som vi hittar i sjätte generationens Core-processorer, det vill säga Core i5-6600- och Core i7-6700-serierna, tillverkade med Intels 14-nanometers FinFET-teknik. Vill du veta mer om vad som skiljer Skylake från Intels tidigare arkitekturer kan du läsa vårt lanseringstest av Skylake här, eller ta en titt i Svenska CPU-guiden.
Det finns dock ett antal skillnader utanför själva CPU-kärnorna, och dessa bland annat minneskontrollern, överklockningsmöjligheter och grafikkretsen. Här nedanför följer en kort och konkret sammanfattning för vad som skiljer en Xeon E3-1200 v5-processor från en motsvarande Intel Core i5- eller i7-processor:
- Sällan integrerad grafikkrets – Den Intel Iris 530-grafikkrets som är standard i alla Core i5- och i7-processorer ur Skylake-familjen är deaktiverad i nästan samtliga Xeon-processorer. Endast ett fåtal modeller, främst de mer strömsnåla eller budgetinriktade, kommer med grafikkretsen aktiverad.
- Låst frekvensmultiplikator – Xeon är inte anpassad för överklockning, och således är frekvensmultiplikatorn låst på samtliga modeller.
- Stöd för ECC-minne – Kombinerat med rätt moderkort och minne klarar Xeon av ECC, det vill säga felkorrigerande minne som kan hålla koll efter fel i datan som lagras i minnet och automatiskt justera denna eller varna användaren. Det här är en särskilt viktig funktion för många serveranvändare.
Varför Xeon som konsument?
Utan integrerad grafik och med mycket begränsade överklockningsmöjligheter kan Xeon tyckas vara ett egendomligt val för en konsument, men det finns ett antal tänkbara incitament för vissa användare att ta en titt på serverplattformen.
Priset är en sådan punkt – det finns Xeon-modeller som är några hundralappar billigare än de Skylake-baserade i7-modellerna. Du tappar i så fall möjligheten att överklocka och ansluta skärmar till en integrerad grafikkrets, men för flera användare är det här funktioner man inte hade använt ändå. Du bibehåller däremot stöd för hyperthreading och det fullstora cacheminnet på 8 megabyte.
Sådan är åtminstone teorin. I och med bristen på överklockningsmöjligheter och utan grafikprestanda som faktor så är CPU-prestandan och effektiviteten direkt ur lådan desto viktigare för Xeon än det är för Core-modellerna. Därför vill vi också sätta modellerna på prov i testlabbet, för att se svart på vitt vad du faktiskt får för pengarna.
Men hallå, självklart blir ni inte begränsade av processorn med ett gtx 970 och 1080p i Battlefield 4. Kom igen nu. Man vill ju se processorns prestanda i spelen, och inte bara att den med stor sannolik inte spelar någon roll för den som vill hålla 60 fps.
Hej Jakob – vi har testat flera olika konfigurationer med Battlefield 4 när vi tog fram våra processortester, och faktum är att det är ett spel där processorn har minimal inverkan när man väl kommer upp till en rimlig prestandanivå, oavsett grafikinställningar, grafikkort eller upplösning. När spelet får arbeta i exempelvis 720p så minskar belastningen på grafikkortet och bildfrekvensen ökar, men även om processorns inverkan mätt i antal FPS skillnad ökar så blir skillnaden i faktisk spelupplevelse obetydlig som bäst. De små skillnaderna mellan processorer i spel idag har mindre att göra med upplösning och grafikinställningar och desto mer att… Läs hela »
Tack för ett grymt jämförelse-test! Alltid intressant att få veta hur Xeon-plattformen står sig mot konsument-plattformarna. Slutsatsen jag drar efter denna läsning, är att det enda skälet för mig att eventuellt skaffa en Xeon-plattform skulle vara just för en workstation där felskrivningar/läsningar från minnet absolut inte får förekomma. Tex vid programmering eller tidskrävande 3D-renderingar, där man verkligen vill minimera risken för korrupta kompileringar/renderingar (eller liknande) till näst intill obefintlighet. Givetvis även för servrar eller andra datorer som måste stå på 24/7. Tack igen. 🙂 PS. Det har slinkit in lite fel i rubriksättningarna för testets olika sektioner, där “GTX970” fått… Läs hela »