Speltest GTX970: The Elder Scrolls V: Skyrim (DX9)
The Elder Scrolls V: Skyrim | |
Genre: | Action-rollspel, öppen värld |
Grafikmotor: | Creation Engine, med Havok Physics DirectX 9 |
Rekommenderade systemkrav: | Windows XP / Vista / 7 Fyrkärnigprocessor från Intel eller AMD 4 GB RAM-minne NVIDIA GTX 260 (GTX 550 Ti) / AMD HD 4890 med 1 GB minne |
Utrymme på hårddisk: | ~10,5GB |
Utvecklarstöd: | Inget specifikt |
Kommentar: | Skyrim är den femte installationen i The Elder Scrolls-serien, som kom med de efterlängtade drakarna. Förutom sina drakar har spelet även vunnit pris som årets bästa spel 2011 och hyllats av media och användare världens över. |
Prestandatest: | 45 sekunders testsession med FRAPS. |
Men hallå, självklart blir ni inte begränsade av processorn med ett gtx 970 och 1080p i Battlefield 4. Kom igen nu. Man vill ju se processorns prestanda i spelen, och inte bara att den med stor sannolik inte spelar någon roll för den som vill hålla 60 fps.
Hej Jakob – vi har testat flera olika konfigurationer med Battlefield 4 när vi tog fram våra processortester, och faktum är att det är ett spel där processorn har minimal inverkan när man väl kommer upp till en rimlig prestandanivå, oavsett grafikinställningar, grafikkort eller upplösning. När spelet får arbeta i exempelvis 720p så minskar belastningen på grafikkortet och bildfrekvensen ökar, men även om processorns inverkan mätt i antal FPS skillnad ökar så blir skillnaden i faktisk spelupplevelse obetydlig som bäst. De små skillnaderna mellan processorer i spel idag har mindre att göra med upplösning och grafikinställningar och desto mer att… Läs hela »
Tack för ett grymt jämförelse-test! Alltid intressant att få veta hur Xeon-plattformen står sig mot konsument-plattformarna. Slutsatsen jag drar efter denna läsning, är att det enda skälet för mig att eventuellt skaffa en Xeon-plattform skulle vara just för en workstation där felskrivningar/läsningar från minnet absolut inte får förekomma. Tex vid programmering eller tidskrävande 3D-renderingar, där man verkligen vill minimera risken för korrupta kompileringar/renderingar (eller liknande) till näst intill obefintlighet. Givetvis även för servrar eller andra datorer som måste stå på 24/7. Tack igen. 🙂 PS. Det har slinkit in lite fel i rubriksättningarna för testets olika sektioner, där “GTX970” fått… Läs hela »