Överklockning
Överklockning
Överklockning är en viktig faktor om du vill få ut lite mer ur din investering och pressa ut ytterligare lite mer prestanda per krona. Vi gör ett grundläggande överklockningstest där vi ökar frekvenserna på minne och grafikkrets så långt som vi kan, och säkerställa att det är stabilt i ett prestandatest. Vi överklockar med MSI Afterburner och stabilitets- och skalningstestar med Middle-Eart: Shadow of Mordor. Senaste versionen av MSI Afterburner är 4.3.0 Beta 14 och finns att ladda ner gratis här.
För den nya Pasal-arkitekturen har vi skrivit mer detaljerat om överklockning i vår recension av Asus Geforce GTX 1080 ROG Strix, som ni hittar här.
Asus Geforce GTX 1060 Strix Gaming OC
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Basfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: 1 620 MHz Boost: 1 848 MHz (Max uppmätt boost: 2 025 MHz) |
Bas: 1 735 MHz Boost: 1 963 MHz (Max uppmätt boost: 2 139 MHz) |
6,8% |
Minne | 2 052 MHz (8 208 MHz effektivt) |
2352 MHz (9 408 MHz effektivt) |
13,6% |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
40,07 fps | 44,61 fps | 9,5% |
Med basfrekvensen 1 620 megahertz i standardläget Gaming kommer Asus Strix Gaming med de högsta klockfrekvenserna från fabrik. För den som vill finns där det lite högre klockade läget OC, som ger användaren några fler megahertz. Den som inte nöjer sig kan välja att överklocka manuellt.
Testexemplaret vi har kommer förinställd till rätt frekvensläge, det vill säga standardläget Gaming. Från basfrekvensen 1 620 megahertz finns det lite mer än 100 megahertz att hämta innan vi når den teoretiska gränsen för grafikkretsen i Geforce GTX 1060. Vi får stabila resultat med basfrekvensen 1 735 megahertz och väljer att stanna här. Det är en överklockning på 6,8 procent, som tillsammans med överklockningen på minnesfrekvensen ger en prestandavinst på 9,5 i Shadow of Mordor.
EVGA Geforce GTX 1060 Gaming
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Basfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: 1 506 MHz Boost: 1 709 MHz (Max uppmätt boost: 1 823 MHz) |
Bas: 1 736 MHz Boost: 1 939 MHz (Max uppmätt boost: 2 101 MHz) |
14,1% |
Minne | 2 002 MHz (8 008 MHz effektivt) |
2 302 MHz (9 208 MHz effektivt) |
13,9% |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
38,18 fps | 43,3 fps | 12,3% |
Som vi nämnde tidigare i artikeln kommer EVGA Gaming med referensfrekvenser, det vill säga ingen överklockning från fabrik. Det betyder dock inte att grafikkortet inte går att överklocka, tvärtom, här finns det gott om utrymme.
Likt alla Pascal-kort är det här testexemplaret enkelt att överklocka. Vi nöjer oss med en stabil överklockning med basfrekvensen 1 736 megahertz, 1 megahertz mer än Asus-kortet tidigare, en överklockning på 14,1 procent. Minnesfrekvensen får en överklockningen på 300 megahertz, upp 13,9 procent. Överklockningen resulterar i en prestandavinst på 12,3 procent i Shadow of Mordor.
Gigabyte Geforce GTX 1060 G1 Gaming
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Basfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: 1 595 MHz Boost: 1 810 MHz (Max uppmätt boost: 1 974 MHz) |
Bas: 1 725 MHz Boost: 1 940 MHz (Max uppmätt boost: 2 114 MHz) |
7,8% |
Minne | 2002 MHz (8 008 MHz effektivt) |
2 302 MHz (9 208 MHz effektivt) |
13,9% |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
39,22 fps | 43,9 fps | 12% |
Gigabyte G1 Gaming bjuder på de andra bästa klockfrekvenserna efter Asus, men givetvis finns där mer att hämta för den medvetna konsumenten.
G1 Gaming överklockar lika enkelt som de tidigare grafikkorten. Vi nöjer oss med basfrekvensen 1 725 megahertz, lite mindre än både Asus och EVGA, och minnesfrekvensen 2 302 megahertz. Det är en procentuell ökning på 7,8 procent och 13,9 procent för respektive frekvens, vilket resulterar i en prestandavinst på 12 procent i Shadow of Mordor.
MSI Geforce GTX 1060 Gaming X
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Basfrekvens) | |
Grafikkrets | Bas: 1 569 MHz Boost: 1 785 MHz (Max uppmätt boost: 1 962 MHz) |
Bas: 1 739 MHz Boost: 1 955 MHz (Max uppmätt boost: 2 139 MHz) |
10,2% |
Minne | 2 002 MHz (10 000 MHz effektivt) |
2 302 MHz (9 208 MHz effektivt) |
13,9% |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
39,24 fps | 43,9 fps | 12% |
MSI Gaming X bjuder på de tredje bästa klockfrekvenserna från fabrik efter Asus och Gigabyte. Gaming X kommer med tre olika frekvenslägen och konsumenten kan enkelt byta mellan de i den medföljande mjukvaran för högre klockfrekvenser. Men som för tidigare modeller så finns där även här mer att hämta med manuell överklockning.
Testexemplaret från MSI överklockar enkelt över 1 700 megahertz, vilket vi har satt som den teoretiska gränsen för Geforce GTX 1060. Vi nöjer oss med överklockningen på 1 739 megahertz, den högsta frekvens vi har nått med Geforce GTX 1060 hittills. Minnesfrekvensen får en skjuts upp till 2 302 megahertz. Överklockningen på 10,2 procent respektive 13,9 procent resulterar i en prestandavinst på 12 procent i Shadow of Mordor.
MSI Radeon RX 480 Gaming X
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (Boost) | |
Grafikkrets | Bas: – Boost: 1 303 MHz |
Bas: – Boost: 1 360 MHz |
4,2% |
Minne | 2 000 MHz (8 000 MHz effektivt) |
2 250 MHz (9 000 MHz effektivt) |
11,7% |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
36,85 fps | 37,8 fps | 2,6% |
Polaris-kortet Radeon RX 480 överklockar tyvärr inte alls lika bra som Pascal, vilket vi snabbt märker. Överklockningsverktyget MSI Afterburner fungerar vid överklockningstillfället inte med de nya Polaris-kretsarna, vi får därför använda oss utav AMD WattMan – det inbyggda överklockningsverktyget för Polaris-baserade grafikkort. Tyvärr så fungerar WattMan inte lika bra som Afterburner då det lider av buggar och kraschar rätt ofta.
Vi stannar på den stabila klockfrekvensen 1 360 megahertz, och minnesfrekvensen 2 250 megahertz. Det är en överklockning på 4,7 procent respektive 11,7 procent, vilket resulterar i en prestandavinst på 7,1 procent i Shadow of Mordor.
Boostmönster
Vi använder oss utav MSI Afterburner för att ta en närmare titt på hur boostfrekvensen ser ut under ett prestandatest för att hitta det faktiska toppvärdet för grafikkretsen, det vill säga den effektiva frekvensen grafikkortet når under belastning. Det är möjligtvis det enda sättet att läsa av den effektiva frekvensen på vid skrivande stund.
Grafikkort | Max Boost (OC) | Max Boost (Standard) |
Asus Geforce GTX 1060 Strix Gaming OC | 2 139 MHz | 2 025 MHz |
EVGA Geforce GTX 1060 Gaming | 2 101 MHz | 1 823 MHz |
Gigabyte Geforce GTX 1060 G1 Gaming | 2 114 MHz | 1 974 MHz |
MSI Geforce GTX 1060 Gaming X | 2 139 MHz | 1 962 MHz |
MSI Radeon RX 480 Gaming X | 1 360 MHz | 1 303 MHz |
Asus Strix Gaming är det enda grafikkortet som når över 2 000 megahertz med fabriksinställda frekvenser, med samtliga Nvidia-kort några tiotal megahertz efter. Efter överklockning når samtliga Nvidia-kort över 2 000 megahertz, där Asus och MSI tar täten med de högsta effektiva frekvenserna.
Polaris-baserade Radeon RX 480 har en fast boostfrekvens, vilket syns i loggen från MSI Afterburner.
Hmm tror det blev FPS värde för 480 kortet efter överklockning ,72,3 FPS 🙂
En tryckfelsgremlin har hittats och åtgärdats 🙂 Tack för påpekandet!
1060 är kung för några månader till, tills att allt fler dx12 titlar rullar ut under den kommande tiden. Vill man spela gamla dx11 köp grönt. Vill man ha valuta för pengarna framåt i tiden och tänker längre än näsan räcker, och vad som erbjuds vid sidan om enbart fps, köp rött. Jag skulle inte rekommendera 1060 före rx 480, sammanslaget så är de otroligt likvärdiga i dagsläget, men i långa loppet så tror jag att lag rött har dragit det längsta strået faktiskt. Synd att vi i sverige har ett överpris på amd:s kort bara, annars hade det inte… Läs hela »
Så tråkigt med fanboys,försök vara lite objektiv istället.1060 är snabbare,billigare och dessutom strömsnålare så valet är väldigt enkelt!. Och vad är det Amd korten har att erbjuda vid sidan om fps??..Nej,den här ronden grafikkort har Amd tappat totalt tyvärr.
Tack Nordic för testet
Nytt effektivare gränssnitt (mantle (vulkan), som tvingade microsoft att fixa dx12 tillexempel typ mot sin vilja kändes det som, kallas utveckling utanför periferin). Freesync genom enkla kablar, ingen dyr hårdvara som konsument måste betala.
Mer framtidskort än 1060, som jag sa, ett kort för de som tänker längre än näsan räcker.
Skillnaden är ca 5fps i snitt på dessa kort, nordic hardware glömde att ta med sapphire rx 480 som presterar bättre än msi rx 480 tillexempel, ca 5 %, så jag undrar vilka som är fanboys igentligen ?.
Jag tycker att ni båda två för fram bra argument och som vi skriver i artikeln så gäller resultaten idag, hur det ser ut om fyra månader när de flesta storbudget-spel stödjer DirectX 12 återstår att se. Vi uppdaterar grafikkortsguiden kontinuerligt och förhoppningsvis finns där fler rekommenderade Radeon-kort i framtiden.
Rehn, vi har varit i kontakt med Sapphire men tyvärr hann de inte skicka iväg testexemplaret i tid. Vi kommer självklart att testa fler Radeon RX 480! Anton har skrivit lite mer om det i en separat artikel som ni kan läsa här: https://www.nordichardware.se/nyheter/darfor-finns-inga-amd-kort-rekommenderade-svenska-grafikkortsguiden.html
Jag är benägen att hålla med om att rx 480 verkar vara det bättre kortet i längden, särskilt om man har tänkt hoppa över uppgradering i en generation eller två.
Freesync/G-Sync förefaller vara ett krav för att spela i 4k dock så det kan nog vara helt avgörande för vad man bör köpa beroende på vad man har/tänkt skaffa sig för bildskärm.
Du kan ha rätt du kan ha fel…
Innan jag skulle uttala mig om huruvida vilket kort som är bäst/prisvärt under DX12 så skulle jag faktiskt vilja se tester som är väl utförda med flertalet spel titlar och det kommer dröja ett tag. Innan vi har sådana tester vet helt enkelt inte hur situationen med DX12 kommer att se ut.
Dock så hoppas jag du har rätt dock så tror jag att 1070 och 1080 korten kommer fortsättningsvis vara de ända valen i framtiden, i alla fall om man vill ha “vättig” upplösning (4k).
Helt riktigt, det är svårt att veta exakt hurvida korten kommer att prestera när DX12 är helt moget och drivrutiner optimerade, dock så har jag inte sett någon tendens på någon större överraskning än så länge. Kanske lag grönt kan få till det via optimeringar i mjukvaran, men det borde vi ha sett redan kan man tycka, vi får se. Korten som verkar trivas bäst med DX12 i dagsläget verkar vara Radeon Fury korten, de ökar rejält i prestanda i de tester man har sett runt om på nätet. 1070 och 1080 spelar i en liga för sej och är… Läs hela »
“Högre upplösning är bara att glömma i detta segment tror jag.” Det är där du har helt fel! Nu sitter jag själv på 1080 kort så jag kanske inte ska säga så mycket men jag vet flera som sitter på just 1060 kort och kört i 4k utan problem. Problemet är att de som testar spelen inte har riktigt koll på 4k och sedan är det förstås lite subjektivt vilket inställningar man kan leva med. Personligen skulle jag aldrig kunna spela kunna gå tillbaka till 1080 igen, skulle jag bli tvingad till ett sämre grafikkort så drar jag hellre ned… Läs hela »
Känns lite som att jämföra äpplen och päron med tanke på den mycket högre frekvensen på 1060. AMD borde verkligen sänka priset …