Prestandatest: Blender
Blender är ett av världens mest populära verktyg för 3D-modellering, och med god anledning. Med öppen källkod kan alla ladda ner och använda det helt gratis, vare sig du använder Windows, GNU/Linux eller Mac. Förutom att modellera statiska objekt har Blender stöd för mängder av textureffekter, ray-tracing och fysiksimulering.
I vårt prestandatest låter vi Blender rendera ett referensprojekt från början till slut, varpå vi mäter den totala renderingstiden. I det här fallet använder vi inte GPU-acceleration, utan testet är helt CPU- och minnesorienterat.
Blender | |
---|---|
Typ | 3D-modellering, animering |
Plattform | Windows (X86/X64) Mac (X64) GNU/Linux (X86/X64) |
Utvecklare | Blender Foundation |
Licens | Öppen källkod (GNU GPL) |
Hemsida | https://www.blender.org/ |
Testar | Rendering av testprojekt. Resultat i sekunder. |
Matebook X passiva kylning gör sig påmind omgående i laptop-guidens första test. Avsaknaden av fläktar gör att processorn måste klocka ner sig för att inte överhetta, därav resultatet ovan.